Tändning och svänghjul...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Djdrugs

Tändning och svänghjul...

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Samlat på mig ett gäng frågor angående tändning.

Har en 50/2 tramp på min moped och en 50/2 kick som jag tar delar från.

Min 50/2 tramp är rejält gammal och jag har fått byta ut en gäng grejor. En sak jag bytt är tändplattan, vevaxel samt svänghjul. Det konstiga är att märket i blocket på min 50/2 tramp respektive den 50/2 kick sitter på olika ställen. det skiljer nästan 1 cm. På min tramp sitter märket 1 cm högre upp på klacken. Nu har jag bytt och satt tändplattan ungefär som den gjorde på 50/2 kick + 1mm mot svänghjulsriktningen i och med att jag satte en större cylle.

Den är rätt seg i gången men startar lätt. Har ställt tändningen mellan kolet och svänghjulet med ett böjt bladmått, men ju mer jag läser på verkar det som om man skall ställa kolven i sitt översta läge och ställa 0.4 mellan de runda bitarna på brytarspetsarna - hur är det?

Förlåt en novis dumma frågor...

Martin <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ställt tändningen mellan kolet och svänghjulet med ett böjt bladmått,
Vad menar du med detta ?
men ju mer jag läser på verkar det som om man skall ställa kolven
2 mm FÖD (Före Övre Dödläge)
i sitt översta läge och ställa 0.4 mellan de runda bitarna på brytarspetsarna -
Ja det är rätt
hur är det? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom riktigt gamla motorerna med kedja mellan veven och kopplingen har väl rotations riktningen åt motsatt håll ?
Då blir det nog knas om du börjar blanda ihop delar och svänghjul. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Djdrugs

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Har ställt tändningen mellan kolet och svänghjulet med ett böjt bladmått,
1. Vad menar du med detta ?

2: 2 mm FÖD (Före Övre Dödläge)

i sitt översta läge och ställa 0.4 mellan de runda bitarna på brytarspetsarna - hur är det?
3. Ja det är rätt
1. Jo, jag har stoppat in ett bladmått, böjt för att få in det och justerat måttet mellan den del som sitter närmast svänhjulsmitt samt svängjulet, mittemellan de markeringar som sitter på svängjulet och de nitar som sitter på blocket.

2. Hur vet man att man är 2 mm FÖD? ögonmått? Förlåt igen en novis frågor.

3. OK, det gör det hela lite lättare ;P

Men hur är det med märkena på tändplattan respektive blocket då samt skillnaden. de ligger ju annorlunda på de olika motorerna - vilket skall jag sätta plattan efter - ungefär som den nyare 50/2 kick eller enligt märket på blocket i min 50/2 tramp? <!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs

Inlägg av Djdrugs »

Sura skrev:Dom riktigt gamla motorerna med kedja mellan veven och kopplingen har väl rotations riktningen åt motsatt håll ?
Då blir det nog knas om du börjar blanda ihop delar och svänghjul.
Hej Sura!

Så gammal är inte motorn, troligtvis har de bytt motor någon gång på 60/70 talet, det skall ju vara 3 v fläktkyld org. Den enda kedjan jag har är trampkedjan.

tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

Djdrugs skrev:
tompa skrev:Har ställt tändningen mellan kolet och svänghjulet med ett böjt bladmått,
1. Vad menar du med detta ?

2: 2 mm FÖD (Före Övre Dödläge)

i sitt översta läge och ställa 0.4 mellan de runda bitarna på brytarspetsarna - hur är det?
3. Ja det är rätt
1. Jo, jag har stoppat in ett bladmått, böjt för att få in det och justerat måttet mellan den del som sitter närmast svänhjulsmitt samt svängjulet, mittemellan de markeringar som sitter på svängjulet och de nitar som sitter på blocket.
Jag fattar fortfarande inte, har du mätt mellan svänghjulet(nocken och vaddå ???
2. Hur vet man att man är 2 mm FÖD? ögonmått? Förlåt igen en novis frågor.
Ta bort tändstiftet, stoppa ner en skruvmejsel, när kolven är i topp, backar du svänghjlet så kolven går ner 2 mm = 2 mm FÖD3. OK, det gör det hela lite lättare ;P

Men hur är det med märkena på tändplattan respektive blocket då samt skillnaden. de ligger ju annorlunda på de olika motorerna - vilket skall jag sätta plattan efter - ungefär som den nyare 50/2 kick eller enligt märket på blocket i min 50/2 tramp?
<!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1. ja - mellan nocken och "kolet" - berättade för en annan gubbe o han himlade med ögona- men är man nivis så är man :oops:

2 ok

men - igen

Men hur är det med märkena på tändplattan respektive blocket då samt skillnaden. de ligger ju annorlunda på de olika motorerna - vilket skall jag sätta plattan efter - ungefär som den nyare 50/2 kick eller enligt märket på blocket i min 50/2 tramp?

tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1. glömm detta

2, FÖD när du har detta, kolla då var märket ska vara i fråga 3, bry dig inte om dom olika märkningarna <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->de två runda bitarna på brytarna som du skriver först det är
kontakten på brytarspetsarna som ska öppna för att ge gnista
det är mellan de två som det ska vara 0,4 mm när de är fullt öppna
då du är mitt på svänghjulsnocken
då har du brytaravståndet rätt.
sen är det förtändningen det är när brytarna
börjar öppna 2mm före övre dödpunkt
du känner det enklast om du tar ett smörpapper
o stoppar mellan brytarspetsarna sen snurrar du på
motorn när smörpappret släpper så har brytarspetsarna
öppnat o det ska inträffa 2mm föd om det inte stämmer
så får du vrida på hela tändplattan hoppas du förstår mitt röriga svar :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla först åt vilket håll svänghjulet rotera stämmer det med pilen på svänghjulett,för kick och tramp motor har olika rotation.Stoppa ner en penna i tänstifts hålett dra runt motor i rätt riktning tills penna står i topp då ska det vara 0,4 mellan brytar spetsarna,backa ner pennan 2mm där ska brytarna öppna. <!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs

Jo nu börjar det likna något!

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det känns som det gjorde en otrolig skillnad! Jag tror jag måste prova det med smörpappret, för nu blev den svårstartad varm, men varvar ut otroligt bra med hjälp av det ställbara munstycket...

Lite meck kvar till perfekttion....

Tack all för hjälpen!

Skriv svar