Sida 1 av 2

Död Raket

Postat: 03 maj 2010, 18:11
av Snogge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla glada, tog morgonen idag och gick igenom mitt garagelik som stått ett bra tag.

Detta är en 1149/sachs 2 vxl -61. Helt stendöd.

Efter att ha kollat tändstift,kolv,förgasare, brytare, luftfilter står jag nu här och kliar skallen. Fin gnista finns och bensin kommer fram - kan kondensatorn vara död ?


Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2010, 20:15
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fanken vicken snygg Raket, häftig färg på den :drewl: :Wow:

har den stått länge med bensinen i så byt ut det gammla drickat i den, brukar kunna bli dåligt.. :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2010, 20:27
av Alabamamannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är nog inget att göra åt den där,jag kan komma & hämta den så slipper du besväret att ta den till tippen :angel_grin: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2010, 20:48
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan få ett par tusen för skiten.
Var bor du? :D <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Död Raket

Postat: 03 maj 2010, 22:01
av Nymans2013
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Snogge skrev:Hej alla glada, tog morgonen idag och gick igenom mitt garagelik som stått ett bra tag.

Detta är en 1149/sachs 2 vxl -61. Helt stendöd.

Efter att ha kollat tändstift,kolv,förgasare, brytare, luftfilter står jag nu här och kliar skallen. Fin gnista finns och bensin kommer fram - kan kondensatorn vara död ?

Mycket fin moppe du har...

Att stiftet ger gnista när du har det ur och kollar behöver inte garantera att det klarar att ge gnista under kompression. Prova att knacka ihop avståndet på stiftet litegranna och se om du får igång den. Går den igång efter detta knep är det din tändspole som börjar bli trött. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2010, 22:05
av Snogge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hehe, tack för dom varma orden och prisförslagen. Kanske att den får pryda vardagsrummet istället för asfalten...

Den flytande sörja som fanns i tanken är naturligtvis ersatt, dock med akrylatbensin 2takt, kanske inte att föredra ?

Ca 4-5mm mellanrum (tändstift) ska det vara mindre ?

Trasig konding ? Brytarspets (trots bra mellanrum och korrekt öppning/stängning mot markeringarna) ?

oregonian_mornincoffee.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2010, 22:09
av Nymans2013
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Snogge skrev:Hehe, tack för dom varma orden och prisförslagen. Kanske att den får pryda vardagsrummet istället för asfalten...

Den flytande sörja som fanns i tanken är naturligtvis ersatt, dock med akrylatbensin 2takt, kanske inte att föredra ?

Trasig konding ? Brytarspets (trots bra mellanrum och korrekt öppning/stängning mot markeringarna) ?

oregonian_mornincoffee.gif
Alkylatens enda nackdel är priset. Moppen blir oftast lättare att starta med sådan soppa.

Bra mellarum och korrekt inställning hjälper föga om brytarna inte har rena anslutningsytor. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2010, 22:21
av Snogge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, kan ju testa och slipa lite lätt på dom, kanske även går att hitta nya ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2010, 22:57
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Snogge skrev:Hehe, tack för dom varma orden och prisförslagen. Kanske att den får pryda vardagsrummet istället för asfalten...

Den flytande sörja som fanns i tanken är naturligtvis ersatt, dock med akrylatbensin 2takt, kanske inte att föredra ?

Ca 4-5mm mellanrum (tändstift) ska det vara mindre ?

Trasig konding ? Brytarspets (trots bra mellanrum och korrekt öppning/stängning mot markeringarna) ?

oregonian_mornincoffee.gif
Knacka som sagt ihop stiftet till minimal öppning och prova om den startar. Detta för att testa tändspolen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 maj 2010, 10:29
av Snogge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Slipade lite lätt på brytarna och drog ihop springan. Ingen skillnad...

:cry: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 maj 2010, 10:34
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Säker på att du ha 0,4 +- 0.05 i brytaravstånd? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 maj 2010, 13:13
av Snogge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Säker på att du ha 0,4 +- 0.05 i brytaravstånd?
Njaaee, långt ifrån säker. Dock råkade jag nu dra lite i tändkabeln och numera får jag ingen gnista alls, verkar som om den hoppat av vad nu den (ska) sitta fast vid... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 maj 2010, 13:17
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tändkabeln ska sitta i tändspolen. :)
En svart spole på tändpattan, helt inplastat.
I värsta fall har du den gammeldagsa tändspolen som har tyg runt sig.

Kolla även så inte tändkabeln är torr och sprucken, för är det det en spricka i den kan strömmen ta en annan väg än till tändstiftet. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 maj 2010, 15:03
av vihan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fin raket!

Du bor inte i skåne :wink:? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 maj 2010, 15:43
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helläcker! Gör dej aldrig av med den.(om du inte säljer till mej ) :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>