Sida 1 av 1

Röjsågsförgasare?

Postat: 10 maj 2010, 22:34
av lasslo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta är ingen Sachs eller Crescent fråga, inte ens en mopedfråga :oops: så den får kanske tas bort om den inte passar eller stör :lol:

Jag köpte en Goped(eller typ Goped, G-scooter närmare bestämt) på en veteranmarknad för nån vecka sen.
Det är alltså en sparkcykel med röjsågsmotor...

Lagade punka, rengjorde förgasaren, bytte stift och bränsleslangar, sen gick den :)
Men den går lite ojämt, är svårstartad kall, och har ingen som helst tomgång..
Det hjälper inte hur jag än ställer på förgasaren. Jag kan såklart tighta gasviren rejält, men det känns inte helt rätt :wink:

Jag börjar fundera på om förgasaren är kass(kvalitet och konstruktion), hade en likadan förgasare på en minimoto en gång, den fick jag inte heller att gå bra.
Förgasaren är liten och racklig, och har vridtrottel i plast.
bytte förgasare till en annan modell, sen gick den som en klocka.

Problemet på gopeden är att jag inte kan byta förgasare hur som helst. Tanken sitter under motorn och förgasaren(undertrycket i insuget?) suger upp soppan.

Det är väl så för att man ska kunna vända runt på röjsågar lite hursom, men den funktionen behövs inte på min :lol:

Så min fråga är : finns det andra "sugande" förgasare, gärna i bättre kvalitet och kanske något större än org 10mm? Typ från motorsågar eller dyl?

Det andra alternativet är ju såklart att hitta en liten tank och montera den ovanför motorn, då kan jag ju ha vilken moppegasare som helst. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 maj 2010, 05:17
av Matte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Vad du är ute efter är en Walbro eller Tillotson membranförgasare med inbyggd membranpump (drivs av pulserna från vevhustrycket). Det är egentligen samma typ av förgasare i både röjsågar som motorsågar.
Om du är intresserad så har jag en 15mm Walbro liggande på hyllan. Kan släppa den för 200:-... Pm'a mig för mer info... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 maj 2010, 23:39
av kimpa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dåligt med kompretion i motorn ??? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 maj 2010, 07:10
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du har tank ovanför förgasaren kan du ha kvar orginalförgasaren.
Dom går utan pumpfunktionen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 maj 2010, 07:31
av lasslo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför skulle det vara dålig komp, den går fint när jag väl får igång den. Lite ojämt innan den går varm bara.

Sätter jag en tank ovanpå så kan jag byta till en bättre/roligare förgasare när jag endå håller på. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 maj 2010, 09:30
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men en tillotson 19 är ganska rolig då behöver du inte flytta tanken heller
och man kan ju montera dom hur som helst
(det finns inget som måste vara uppåt) :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 maj 2010, 13:23
av lasslo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tillotson 19 varkar vara trevlig, läste på lite om den nu.

Men vad sitter den på orginal? finns dom att köpa nya? Eller är det nån som sitter på en extra? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 maj 2010, 15:11
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du verkligen provat att grund justera fuggen riktigt? Det är lika viktigt att lågfartsmunstycket är rätt justerat för att du ska få högfarten ok. en grundinställning på walbro brukar ligga på ca 3/4 varv på låga och 1 å ett 1/4 varv på höga. Se till att motorn efter inställning "fyrtaktar" vid fullgas obelastad, annars kan den lätt nypa på grund av taskig kylning av kolven. Har själv monterat en walbro 15 på flintan, å den funkar vonderbar... :headbang: Kan även vara så att insugspackningen inte är tät . Då tjuvluftar det lätt till vacumkanalen under insuget, å då kan det bli problem med att suga soppa. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2011, 17:44
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Om du har tank ovanför förgasaren kan du ha kvar orginalförgasaren.
Dom går utan pumpfunktionen.
Lånar tråden lite.

Är det så att man inte behöver några vevhuspulser för ett "normalt" montage?

Dvs tanken ovanför förgasaren.

Håller på att bygga ett insug till en Tillotson, kan ju vara bra att veta innan det är försent.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2011, 17:48
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inte provat men har sett en Compakt och pratat med ägaren. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2011, 17:57
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bygg ett vanligt insug och prova först
Pulserna behöver inte gå genom hålet bredvid insuget
Jag drog slang till locket ovanför membranet <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2011, 15:44
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev:
Conrad Engström skrev:Om du har tank ovanför förgasaren kan du ha kvar orginalförgasaren.
Dom går utan pumpfunktionen.
Lånar tråden lite.

Är det så att man inte behöver några vevhuspulser för ett "normalt" montage?

Dvs tanken ovanför förgasaren.

Håller på att bygga ett insug till en Tillotson, kan ju vara bra att veta innan det är försent..
Det fungerar utan vevhus pulserna Stefan,men det är så enkelt att koppla in den som det ska vara ,med en mellanbit på cyllindern och förgasaren
och montera M3 pneumatik nippel för 3.2 slang på den biten och en cylindern där det går att få plats med den :D

Vill du ha ett kitt med slang och nipplar så säg till så levereras det :P :P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2011, 21:37
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mats T skrev:
fatchance skrev:
Conrad Engström skrev:Om du har tank ovanför förgasaren kan du ha kvar orginalförgasaren.
Dom går utan pumpfunktionen.
Lånar tråden lite.

Är det så att man inte behöver några vevhuspulser för ett "normalt" montage?

Dvs tanken ovanför förgasaren.

Håller på att bygga ett insug till en Tillotson, kan ju vara bra att veta innan det är försent..
Det fungerar utan vevhus pulserna Stefan,men det är så enkelt att koppla in den som det ska vara ,med en mellanbit på cyllindern och förgasaren
och montera M3 pneumatik nippel för 3.2 slang på den biten och en cylindern där det går att få plats med den :D

Vill du ha ett kitt med slang och nipplar så säg till så levereras det :P :P
Tjo Mats!

Vad bra, skickar dig ett Pm. :D <!-- </EdIndex> --></div>