Sida 1 av 2
Kolvbultsbussning
Postat: 11 maj 2010, 14:42
av Mathias
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla glada

Tänkte ställa lite frågor om hur man får bort gamla kolvbultsbussningen och hur man får dit den nya på enklaste sätt? Och måste man göra hål i den?
Brotcha?
Mvh Mathias
(Race på lördag) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 maj 2010, 14:55
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->avdragare brukar vara det bästa sättet att ta bort och montera den nya
är det inte hål borrat i bussningen så bör man göra det.
ja efter montering måste hålet brotschas <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 maj 2010, 20:56
av NV
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du bör nog investera i en avdragare då du jobbar med kolvbultsbussningen.
Jan Ax (finns nog på detta forum) tillverkar en enkel och effektiv avdragare/pådragare för bl.a. sachs. Har själv använt detta verktyg som består av en bult, mutter, bricka och distanser och det funkar kanon.
Det är inte absolut nödvändigt att borra smörjhålen så länge man kör otrimmat och 4% oljeblandning. Har provat några motorer med detta och inget större slitage på kolvbulten har det blivit.
Kör du trimmat och på lägre oljeblandning bör du nog borra upp smörjhålen. Själv borrar jag för säkerhets skull upp hålen på de flesta bussningarna om det inte redan är färdiga hål.
En brotschning kan avslutningsvis behövas i de flesta fall om du inte har någon som är duktig på att tillverka bussningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 maj 2010, 08:37
av Mathias
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack pöjkar för svaren....jag får nog försöka tillverka en sån där avdragare och fixa en brotch också.
Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 maj 2010, 12:36
av Mathias
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ny dag ny fråga......när man fått dit bussningen ska man köra med borrmaskin eller hur gör man?? Såg när jag tog ur tändstiftet att det var väldigt oljigt vad är fel då jag menar den går ju klockrent?
Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 maj 2010, 16:46
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Mathias...
Lägger in några länkar av info. om byte av vevstacks bussningen enligt Sachs verkstadshandbok
http://www.raketsport.com/handbok_sachs3.htm
Bild/sid Nr. 36 + 37 räknat uppifrån vänster vissar hur det görs enligt Sachsverkstadshandbok
Är för övrigt hämtat från
http://www.raketsport.com/ som är en toppen sida...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 maj 2010, 17:17
av Mathias
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack så mycket billykid

. Jag har ju husqvarna "flinta" men det borde ju vara på samma sätt. Sen har jag inte dom där fina verktygen men det fixar jag med ngt hopplock.
Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 maj 2010, 17:45
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bussningen är inget problem att byta, men du måste skaffa eller använd en bra ställbar brotsch för att få "sugpassning" på kolvbulten. <!-- </EdIndex> --></div>
Angående litet hål för vevstaksbussning
Postat: 12 maj 2010, 19:05
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mathias...+ andra! När hålen blivit för lite efter montering av den nya vevstaksbussningen, OBS detta gäller bara vid en liten
bearbetning av vevstaksbussningen på några 100delar typ max 0,03 mm, vid större toleransfel skall man brotscha hålet
Tillåtet mått för håldiametern är enligt Sachsverkstadshandbok 0,035 - 0,045mm. Är kolvbulten 12,00mm blir de 12,035 - 12,045mm
Har använt en gammal kolvbult, insord i ventilpasta för att förskitigt slipa upp hålet i den nymonterade kolvbultbussningen förhand.
PS det ska naturligtvis inte finnas slippasta i motorn & dess delar så en maskering med efterföljande noggran rengöring krävs efteråt .....
Kanske kan vara nåt för dom/dem som inte har alla verktyg som man borde ha alla gånger....
Det har funkade för mig iaf, upp till vara å en att göra som jag gjort...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 maj 2010, 19:31
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj, säger ingenting så man slipper bli kallad idiot igen; men nu vet jag i varje fall vem som är det

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 maj 2010, 19:59
av Mathias
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 maj 2010, 22:09
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har använt honaren till bromscylindrar

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 maj 2010, 22:10
av Conrad Engström
Postat: 13 maj 2010, 16:39
av Mathias
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och nu är det roliga slut för er för nu är det klart. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 maj 2010, 20:49
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->

<!-- </EdIndex> --></div>