Vilken förgasare bör jag välja?
Postat: 16 maj 2010, 11:28
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter att i en annan tråd hört mig för om möjligheterna att stoppa i något treväxlat i min Skoterett och kommit fram till att det i så fall får bli ett vinterprojekt, har jag nu bestämt mig för att krydda den befintliga motorn i stället.
Förgasaren som sitter på är original Encarwi 9 mm, som jag försett med ställbart munstycke. Jag har sedan tidigare bytt cylinder till en med dragen plugg som även är uppborrad i insuget till 14-15 mm. Sedan köpte jag ett NOS topplock och lät plana det 2,5 mm enligt en trimguide jag hittade. Jag har även bytt till 15 kugg fram, från 14 som är standard.
Visst gick moppen några få km snabbare, men framförallt blev den märkbart starkare. Tar backar mycket bättre nu. Toppfarten är ca 40 km/h.
Jag skulle vilja klämma dit en större förgasare för att se vad det kan göra. Känns som att det kan behövas om motorn skall orka med bra om jag byter till 24 kugg bak (från 26 nu) för att få ner varvet lite (och ev 16 fram som jag läst här att någon satt dit) och öka toppfarten.
Frågan är då: vilken storlek bör jag öka till? Är det onödigt att kräma på med 15 mm direkt? Bör jag lägga mig på kanske 12 mm? Kan en för stor förgasare rentav motverka prestandan om övriga delar i motorn inte harmonierar? Tacksam för synpunkter.
Saken är den att jag har en extra cylinder liggandes, och jag funderar på att någon gång låta borra upp den till 40 mm och sätta i en ny större kolv. Då känns det ju som 15 mm är på sin plats. Vore smidigt om 15 mm är ett bra val i båda ovanstående fallen, så kan jag labba lite och se vad som blir bäst.
Puh, långt inlägg och många frågor. Men frågar man inte, lär man sig inget:)
Mvh Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
Förgasaren som sitter på är original Encarwi 9 mm, som jag försett med ställbart munstycke. Jag har sedan tidigare bytt cylinder till en med dragen plugg som även är uppborrad i insuget till 14-15 mm. Sedan köpte jag ett NOS topplock och lät plana det 2,5 mm enligt en trimguide jag hittade. Jag har även bytt till 15 kugg fram, från 14 som är standard.
Visst gick moppen några få km snabbare, men framförallt blev den märkbart starkare. Tar backar mycket bättre nu. Toppfarten är ca 40 km/h.
Jag skulle vilja klämma dit en större förgasare för att se vad det kan göra. Känns som att det kan behövas om motorn skall orka med bra om jag byter till 24 kugg bak (från 26 nu) för att få ner varvet lite (och ev 16 fram som jag läst här att någon satt dit) och öka toppfarten.
Frågan är då: vilken storlek bör jag öka till? Är det onödigt att kräma på med 15 mm direkt? Bör jag lägga mig på kanske 12 mm? Kan en för stor förgasare rentav motverka prestandan om övriga delar i motorn inte harmonierar? Tacksam för synpunkter.
Saken är den att jag har en extra cylinder liggandes, och jag funderar på att någon gång låta borra upp den till 40 mm och sätta i en ny större kolv. Då känns det ju som 15 mm är på sin plats. Vore smidigt om 15 mm är ett bra val i båda ovanstående fallen, så kan jag labba lite och se vad som blir bäst.
Puh, långt inlägg och många frågor. Men frågar man inte, lär man sig inget:)
Mvh Kalle <!-- </EdIndex> --></div>