Sida 1 av 1
Växelproblem på handväxlad Sachs...
Postat: 24 aug 2008, 11:10
av hammonddme100
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Råkade ut för en liten malör igår under en provkörningsrunda.
Min handväxlade Sachs vägrade plötsligt att växla, och när jag stannar och känner på växelarmen så är den helt lös, och 2:an ligger i hela tiden, hur jag än gör.
Vad kan ha hänt?
Jag antar att jag åker på en klyvning nu....hm....
Jag har inte delat en Sachsmotor på 20år, så jag skulle uppskatta lite tips och support....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2008, 14:36
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du tur så är växelarmen skruvad utifrån, har sett det på några, annars är det klyvning
förresten kan vara sprinten som gått av också <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2008, 16:37
av hammonddme100
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Växelarmen var mycket riktigt skruvad uppifrån,
och skruven hade lossnat.
Efter en rejäl åtdragning så fungerade växlarna utmärkt igen.
Frågan är om denna skruv måste dras åt med lock-tite eller liknande?
Jag vill ju inte att det ska hända igen.
Kan man ta ur hela skruven uppåt utan problem, eller ramlar det loss någon mutter inne i motorn då? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2008, 17:12
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan gå, men kan även misslyckas, kolla in sprängskissen så kanske du förstår
http://www.raketsport.com/sachs2vxl002.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2008, 19:51
av linda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan ta bort skruven försiktigt. Det är mycket viktigt att du inte rör armen uppåt. Då kan den ramla ur sitt fasade spår i inne i motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 aug 2008, 06:28
av hammonddme100
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja just det, så var det det såg ut...
Jag tror jag låter skruven sitta kvar, och drar åt den så hårt jag vågar. <!-- </EdIndex> --></div>