Skoteretten äntligen färdig!
Skoteretten äntligen färdig!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I höstas köpte jag mitt livs första moped, en Monark Skoterett av '64 års modell (tror jag). Jag har alltid trängtat efter en Lambretta, men har inget motorcykelkort. När jag insåg att det inte skulle bli något sådant i år heller, började jag se mig om efter en vespaliknande moped, och föll direkt när jag snokat upp Skoterettmodellen, som jag tidigare inte känt till.
När jag var och hämtade mopeden tyckte jag den var superfin, men när jag kom hem och synade den i sömmarna såg jag att jag inte skulle kunna hålla mig från att plocka isär den och helrenovera alltihop. Efter ett tag när jag lärt mig mer om mopeden insåg jag att jag trots allt haft tur, då den var komplett. Alla svåra grejor som ofta saknas som aluminiumlisterna vid fotplattan, bensinkransförlängaren, hastighetsmätarvajern osv fanns.
Den som gjort i ordning moppen en gång tidigare hade blästrat mopeden i en för kraftig industribläster, så bakkåpan var deformerad bortom räddning. Tack vare ett tips här på forumet hittade jag en kåpa hos Rösebäcken. Dock var denna från en senare modell, och har därför gälar på vänstersidan. Men det är ju bara bra ur användarsynpunkt. Jag är ingen super-original-purist, så den åkte glatt på.
Tyvärr tänkte jag inte på att ta några "förebilder", så jag lägger upp lite foton jag tog idag under kvällsturen. Då det är första gången jag gjort något sådant här överhuvudtaget är jag nöjd med resultatet.
Det som återstår är att krydda motorn lite grand. Det sitter 12 mm förgasare på nu, och cylindern är portad och försedd med en planad topp (original pluggad cylinder, förgasare och topp finns kvar, oroa er inte:). Sedan har jag planer på att plocka i en treväxlad motor också när jag hittar en, något vi klurat på i en annan tråd här.
Det har varit mycket lärorikt, och jag tackar alla som bistått en nybörjare med tips och råd. Trevlig moppesommar!
Mvh Kalle
Nya bakkåpan har gälar, till skillnad från den förra...
Hittade en fin väska på annons. Perfekt till matsäcken! Skruvarna till sidokåporna köptes av Simtus.
Fick tips på forumet om agenturaffären i Örebro. Där hittade jag de fina kromkantlisterna, och en del annat. Det bästa är att de skickar för det faktiska portot, och skickar med en faktura. Gör att man kan beställa endast den där halvmeterlånga listen man glömde, utan att åka på dyra postförskottsavgifter och andra tråkigheter! Styrlåset var det enda som inte fungerade, så ett nytt har installerats!
Nya däck, nylackade fälgar och bromssköldar blev snofsigt!
Den nya gummimattan är Mekonomens bagagerumsmatta. Perfekt! På Bauhaus hittade jag försänkningsbrickorna till framskärmsskruvarna. Det fattades två st från början.
Originalemblemet var i dåligt skick. Någon hade försökt fixa det genom att limma dit guldfärgad stanniol på baksidan. Tyvärr med för kraftigt lim, som smält plasten. Efter att ha gjort baksidan helt ren (tog massor med tid!) och målat med ny guldfärg, blev detta resultatet. Tycker inte det ser så kul ut, så istället monterade jag ett jättefint MCB/Monarkmärke jag hittade:
Finare än original tycker jag! Och vill jag någon gång byta till det andra märket som jag ju har kvar, tar det väl kanske 3 minuter:)
Nytt sadelöverdrag beställdes från Rune, som jag hittade på forumet. Snabbt och till bra pris! <!-- </EdIndex> --></div>
När jag var och hämtade mopeden tyckte jag den var superfin, men när jag kom hem och synade den i sömmarna såg jag att jag inte skulle kunna hålla mig från att plocka isär den och helrenovera alltihop. Efter ett tag när jag lärt mig mer om mopeden insåg jag att jag trots allt haft tur, då den var komplett. Alla svåra grejor som ofta saknas som aluminiumlisterna vid fotplattan, bensinkransförlängaren, hastighetsmätarvajern osv fanns.
Den som gjort i ordning moppen en gång tidigare hade blästrat mopeden i en för kraftig industribläster, så bakkåpan var deformerad bortom räddning. Tack vare ett tips här på forumet hittade jag en kåpa hos Rösebäcken. Dock var denna från en senare modell, och har därför gälar på vänstersidan. Men det är ju bara bra ur användarsynpunkt. Jag är ingen super-original-purist, så den åkte glatt på.
Tyvärr tänkte jag inte på att ta några "förebilder", så jag lägger upp lite foton jag tog idag under kvällsturen. Då det är första gången jag gjort något sådant här överhuvudtaget är jag nöjd med resultatet.
Det som återstår är att krydda motorn lite grand. Det sitter 12 mm förgasare på nu, och cylindern är portad och försedd med en planad topp (original pluggad cylinder, förgasare och topp finns kvar, oroa er inte:). Sedan har jag planer på att plocka i en treväxlad motor också när jag hittar en, något vi klurat på i en annan tråd här.
Det har varit mycket lärorikt, och jag tackar alla som bistått en nybörjare med tips och råd. Trevlig moppesommar!
Mvh Kalle
Nya bakkåpan har gälar, till skillnad från den förra...
Hittade en fin väska på annons. Perfekt till matsäcken! Skruvarna till sidokåporna köptes av Simtus.
Fick tips på forumet om agenturaffären i Örebro. Där hittade jag de fina kromkantlisterna, och en del annat. Det bästa är att de skickar för det faktiska portot, och skickar med en faktura. Gör att man kan beställa endast den där halvmeterlånga listen man glömde, utan att åka på dyra postförskottsavgifter och andra tråkigheter! Styrlåset var det enda som inte fungerade, så ett nytt har installerats!
Nya däck, nylackade fälgar och bromssköldar blev snofsigt!
Den nya gummimattan är Mekonomens bagagerumsmatta. Perfekt! På Bauhaus hittade jag försänkningsbrickorna till framskärmsskruvarna. Det fattades två st från början.
Originalemblemet var i dåligt skick. Någon hade försökt fixa det genom att limma dit guldfärgad stanniol på baksidan. Tyvärr med för kraftigt lim, som smält plasten. Efter att ha gjort baksidan helt ren (tog massor med tid!) och målat med ny guldfärg, blev detta resultatet. Tycker inte det ser så kul ut, så istället monterade jag ett jättefint MCB/Monarkmärke jag hittade:
Finare än original tycker jag! Och vill jag någon gång byta till det andra märket som jag ju har kvar, tar det väl kanske 3 minuter:)
Nytt sadelöverdrag beställdes från Rune, som jag hittade på forumet. Snabbt och till bra pris! <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
- Ort: Skåne
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Inte när man tittar närmare. Våran är snyggast på bild eller på 5 meters avstånd. <!-- </EdIndex> --></div>JanneHagnell skrev:Jamen det har ni ju (nästan...) nu också!Raketsport skrev:Snyggt jobbat!
En så fin Skoterett vill jag också ha!
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
/Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
Det är den vanliga modellen med en fjäderbelastad krok som sitter runt kåpans underkant. För att den inte skall skava lacken har jag vadderat fjädern med tyg.Raketsport skrev:Smalltown - Hur har du fäst väskan i nederkant?
/Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Aaah... visste jag inte! Blir att skruva dit ett par då:) Tack! <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Mycket fin
Men smörjnipplarna i gaffeln
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)