Sida 1 av 1

Transmissionsolja, ILO GA50?

Postat: 01 jun 2010, 08:16
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Sitter någon på information om vilken olja samt mängd, som skall användas i transmissionen på en ILO GA50? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jun 2010, 11:43
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.mopedmuseum.se/recept/Jlo_mek2.htm

Håll tillgodo möjligen med reservation för vad nu G50 skiljer sig från GA50 som jag inte vet vad det är. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jun 2010, 12:17
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu blev jag konfunderad, GA50, vad är det?

Iaf, En Rak motorolja Sae 30 är det som ska användas så fort det är en Piano (alltså med Rem), även med kdjedrift fungerar det utmärkt.
Gräsklipparolja är oftast en Rak Sae30. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jun 2010, 14:22
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Motorn jag har en en 2 hästars 50 cm3 ILO med tvåstegs automat. :D
Kanske inte direkt så vanlig i Sverige, men det finns säkert nå'n som vet?

I vilket fall som helst så tackar jag för de två inlägg som kommit.

När det gäller oljevalet till min automatare så har jag precis fått en indikation om att en "enkel" motorolja skulle vara det som gäller.
Närmare bestämt en single grade 40, 250 ml. Dock råder en viss osäkerhet kring detta ämne. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jun 2010, 19:10
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det du säger är enkel är just en så kallad Rak olja, alltså singlegrade utan tillsatser.
Sae 40 tror jag blir för tjock. Sae 30 lär fungera minst lika bra om inte bättre.

Det var en udda motor, har aldrig stött på en sån, och jag är ändå en Ilotok :)
Du får gärna ta lite bilder på den och posta. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jun 2010, 21:49
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:
Det var en udda motor, har aldrig stött på en sån, och jag är ändå en Ilotok :)
Du får gärna ta lite bilder på den och posta.
Hej !

Finns en bild på en sådan här:

http://www.jlomuseum.nl/museum_kast/museum_kast_16.htm

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 jun 2010, 22:15
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kymig sak :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 jun 2010, 08:11
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

KYMIG? Jag använder det ordet för "otrevliga och obehagliga saker", detta är så vitt jag vet den rätta betydelse av ordet kymig.

Personligen ser jag inte den motorn som nämnvärt obehaglig... :D
I vart fall inte ännu, vi får väl se om han bråkar med mig, då kanske jag ändrar mig?

Min motor har en annan cylinder än den på bilden, ser ut "som en vanlig" Pianocylinder, utvändigt. Troligtvis (har inte kollat artikelnummer/lyft på locket ännu) försedd med högkompressioncylinderhuvud. (har squishband)

Betr olja, singlegrade 40 är bekräftat från trovärdig källa, dock råder viss osäkerhet kring vad som menas med "enkel olja" utan tillsatser.
Möjligtvis är det så att det är EP-tillsatser som avses?
Volym 250 ml är oxo bekräftat från samma källa.
MEN, fler inputs är välkomna, gärna där man kan se originaldokumentation. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 jun 2010, 10:32
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->konstig då :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 jun 2010, 11:18
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

He he he, ja det kan jag hålla med om, lite knepig är den.
I vart fall för oss här i Sverige? <!-- </EdIndex> --></div>