Sida 1 av 1
Flinta kopplingsproblem
Postat: 07 jun 2010, 22:04
av amazonsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Körde en lång tur i helgen med min Crescent Raket -65 och när motorn blivit riktigt varm blev det problem att få i växlar och det högg när man släppte upp kopplingen.
Jag har inte kollat oljemängden i lådan än utan tänkte först fråga här ang. en olja jag har sen gammalt tillbaka i garaget. Det är en framgaffelolja SAE 20, funkar den i lådan fast den ska vara till framgafflar?
Jag läste nånstans att det ska vara en rak SAE 20 vad det nu innebär?

<!-- </EdIndex> --></div>
Re: Flinta kopplingsproblem
Postat: 08 jun 2010, 08:37
av Nymans2013
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
amazonsport skrev:Körde en lång tur i helgen med min Crescent Raket -65 och när motorn blivit riktigt varm blev det problem att få i växlar och det högg när man släppte upp kopplingen.
Jag har inte kollat oljemängden i lådan än utan tänkte först fråga här ang. en olja jag har sen gammalt tillbaka i garaget. Det är en framgaffelolja SAE 20, funkar den i lådan fast den ska vara till framgafflar?
Jag läste nånstans att det ska vara en rak SAE 20 vad det nu innebär?

Ska vara en rak SAE 80. Med "rak" menas att det inte är en multigrade olja. Multigrade är dom som t.ex benämns: 10W40 eller 15W40. En rak har alltså bara en enda viskositetsklass. Tex 20W, 30W eller 40W. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 jun 2010, 08:49
av fredrök
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var kan man köpa sån olja? <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Flinta kopplingsproblem
Postat: 08 jun 2010, 08:51
av fredrök
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:amazonsport skrev:Körde en lång tur i helgen med min Crescent Raket -65 och när motorn blivit riktigt varm blev det problem att få i växlar och det högg när man släppte upp kopplingen.
Jag har inte kollat oljemängden i lådan än utan tänkte först fråga här ang. en olja jag har sen gammalt tillbaka i garaget. Det är en framgaffelolja SAE 20, funkar den i lådan fast den ska vara till framgafflar?
Jag läste nånstans att det ska vara en rak SAE 20 vad det nu innebär?

Ska vara en rak SAE 80. Med "rak" menas att det inte är en multigrade olja. Multigrade är dom som t.ex benämns: 10W40 eller 15W40. En rak har alltså bara en enda viskositetsklass. Tex 20W, 30W eller 40W.
det ska vara rak sae 20, inte 80, i flinta. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 jun 2010, 15:11
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp en så kallad gräsklipparolja. Finns på nästan alla mackar. Rak 30. Funkar på nästan alla äldre moppar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 jun 2010, 22:12
av amazonsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo en rak 20 Sae ska de vara men är en olja för framgafflar samma som en gräsklipparolja?
Och kan man misstänka att det är oljan som är boven när kopplingen beter sig så eller kan det vara nåt annat fel? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 jun 2010, 08:40
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du kollat oljenivån i motorn? I värsta fall är det tomt, och då är jag förvånad att du inte fått större problem... Varför joxa med gaffelolja när gräsklipparolja funkar utmärkt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 jun 2010, 08:54
av tompa
Postat: 09 jun 2010, 16:04
av amazonsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, då går det upp ett liljeholmens vad gäller oljan. Ska köpa gräsklipparolja och testa nu då.
Till Norman: ,visste ju inte om framgaffeloljan skulle vara annorlunda när den har samma Sae 20 märkning men det var det jag har hemma på hyllan. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 jun 2010, 21:31
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då är det ju bra att fråga som du gjorde. Och svar har du fått.
Sannolikt har du fått det du önskade.
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>