Lameller

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Lameller

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på med en renovering av en ILO.
Dock hittar jag inga nya lameller. Vad gör man då?
Jag har gamla lameller dels oljekladdida och dels torra men allt från gamla motorer.
Är det någon som vet hur jag ska göra? Ska jag använda de oljiga lamellerna eller de torra. ska jag rengöra? Ska jag tvätta dem med något?
Efterlyser allehanda tips.
Någon har sagt att man kan lägga en bricka tillsammans med varje fjäder för att öka fjäderspänningen, är det att rekommendera?
Som sagt, tips efterlyses.
Tack på förhand
Per <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mätt tjockleken med ett sjutmått
dom tjockaste lamellerna ska du använda
tag sedan smärjelduk (slippapper) och repa ytan från centrum och ut
för att hjälpa oljan att lättare försvinna från lamellerna när dum snurrar

En begagnad lamel som engång har slirat
blir ytan bränd,hård,hal,glannsig och måste ruggas upp i gen
oljan blir paj på 0 tid i en slirande motor ochså

brickor under fjädrarna kan ersätta nerslitna lameller
(kompensera fjäderförspänningen) om man vet vad man gör
brickorna bör ha samma inner och ytter diameter om det ska funcka säkert :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar