Glapp mellan vevaxel-lagerbana

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Glapp mellan vevaxel-lagerbana

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I av de motorer jag nu renoverar (sachs 2-vx kick) sitter en vevaxel där jag kunde dra av inre lagerbanan för hand på transmissionssidan.
Normalt brukar jag få använda av- och pådragare för inre lagerbanan.
Är det bara att kassera en sådan vevaxel? Tänkte mest på att vevaxeln kanske kan börja kasta om lagerbanan inte sitter med lite krymppassning på vevaxeln.
Vad säger ni erfarna sachsmekar? Chansa och se hur vevaxeln kommer att bete sig eller slänga vevaxeln? Någon trimmning blir inte aktuellt i dessa motorer då de ska monteras i annars orörda mopedramar.
Något annat tips för att fixera lagerbanan (locktite eller?). <!-- </EdIndex> --></div>
Esso
Inlägg: 386
Blev medlem: 19 dec 2007, 00:00
Ort: Ö-vik

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med ett nytt lager bör det bli lite tightare, på med stark locktite å kör.
Om det är mycket glapp svarva en bussning å krymp på 17/15/8 och dit med 16003 lager. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en del brukar använda automatkörnare med mothåll detta för att få alla körnslag lika.. körnslagen görs mitt emot varandra 4 eller 8 slag. sedan moneras lagret med loctites "cylindrisk fastsättning"
& vid stora glapp använder man bladmässing som lagts exakt ett varv runt med skarven diagonalt. bladmässing är speciellt tillverkat för ändamålet å finns att köpa på välsorterade affärer. <!-- </EdIndex> --></div>
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Naturligtvis har jag provat med några nya lagerbanor för att se om det är samma glapp på dessa och det är det. Vet inte hur de lyckats få vevaxeln som den är. Kanske har något lager skurit tidigare och medförts att axeln blivit tunnare om lagret skurit så att axeln roterat i lagerbanan.

Får väl shimsa in vevaxeln och sedan använda metoden med körnslag och loctite då glappet inte är så stort men tillräckligt för att få av lagerbanan med handkraft.

Tackar för tipsen!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Beng-Ha
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Falun

Inlägg av Beng-Ha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Å ett lite fulare sätt är att ta en batteriladdare el.dyl. och gnista kortslutningar mot ytan där lagret ska sitta. Det blir då lite "nopprigt" så lagret kan fästa bättre. Garanti lämnas dock ej... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller att bara byta den axeltappen <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
peezee
Inlägg: 118
Blev medlem: 29 sep 2009, 23:00
Ort: Nossebro
Kontakt:

Inlägg av peezee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Loctite 641. <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag Kan elektro pättera upp lager passningen och slipa in till 0 passning eller vilken passning du vill, starkare än orginal
även pack-box ytorna gåf fin fint att rädda
ca 400:- per fixad yta thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kimpa skrev:Jag Kan elektro pättera upp lager passningen och slipa in till 0 passning eller vilken passning du vill, starkare än orginal
även pack-box ytorna gåf fin fint att rädda
ca 400:- per fixad yta thumb_up
Det är trevligt att du erbjuder dina tjänster men en vev till sachs är inte så svår att få tag i eller dyr så det är inte försvarbart att kosta på den så mycket.
Är det "svåra" vevar är det säkert ett bra alternativ du erbjuder.
Nu ska jag försöka limma fast lagerbanan så fort jag får hem flaskan med loctite cylindrisk fastsättning och den kostade "bara" 209 kr. <!-- </EdIndex> --></div>
Beng-Ha
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Falun

Inlägg av Beng-Ha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kimpa skrev:Jag Kan elektro pättera upp lager passningen och slipa in till 0 passning eller vilken passning du vill, starkare än orginal
även pack-box ytorna gåf fin fint att rädda
ca 400:- per fixad yta thumb_up
Hehe! Det är väl eran specialitet! Själv kör jag med spänningsaggregat å banankontakt.... 400:- är rena reapriset! Kommer med en vals från SSAB i morgon... :) <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:wink: Jag är laddad
Men då blir det orinarie pris, saknas lite nollor då :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar