Sida 1 av 1

Ny gäng på vevaxeln. Hur??

Postat: 13 jun 2010, 17:28
av Beng-Ha
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte en sachs (3-vxl fot) på marknad. När jag tog isär den så visade det sig att gängen på vevaxeln (transmissionssidan) var pajj, alltså helt ren numera. Så... några tips??

Ska man lägga på nytt material med svetsen, svarva, och gänga om??
Eller gänga om den till M8 (var M10x1 förut) ??
Hur funkar det att sätta upp en vev i en svarv?? Låsa fast vevstaken på nåt vis... ta upp dubbhål (fanns inga)... ??

Köpa en ny är ju förstås enklast men inte så kul, man vill ju mickla lite... :)

/B <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 jun 2010, 17:51
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byt den delen av axeln om du vill mickla. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 jun 2010, 21:00
av Beng-Ha
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Conrad för svar!
Du menar att jag ska pressa isär veven och pressa ut axeltappen och svarva en ny axeltapp? Tja, det kan nog bli en utmaning. Vette 17 om jag är micklare nog för att få till kilspåret? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 jun 2010, 21:02
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan ju ta en tapp från en annan vev och pressa dit <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 jun 2010, 21:57
av Beng-Ha
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Du kan ju ta en tapp från en annan vev och pressa dit
Tack!
Jag missade DAK:s vårmarknad å i min skrotlåda ligger det några handsmidda gångjärn från 1823. Blir till å ut å snoka lite i sommar då... eller så drar jag på lite svets å gängar om hur fasiken det nu kan gå... Den vev jag har över sitter redan i "Kromisen". Nå nå... :)
/B <!-- </EdIndex> --></div>