Sida 1 av 1

Sachs med oljeproblem !

Postat: 19 jun 2010, 22:23
av crescendo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Har nyss inköpt en saxonett -59...en tvåväxlad sachs alltså. Tänkte byta olja och när jag skruvar bort pluggen kommer det en ljus, gräddliknande smörja. Hursomhelst så kommer det bara högst 1 dl. Mmmm...tänker jag, märkligt att det inte var mer, det ska ju vara ca 2 dl vad jag förstått. Jag skruvar då bort luckan och då väller det ut samma smörja ???

Min fråga - om någon vänlig själ känner sig manad att svara:

Vad har hänt och varför rinner inte all olja ut genom pluggen undertill ??

Tacksam för svar
Lars <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jun 2010, 23:25
av svetsaren6
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har den stått länge så har du ju svaret där.
häll i ny och kör lite och byt igen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 jun 2010, 07:47
av crescendo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vet inte men tror att den är väldigt lite körd på sista åren, men jag undrar fortfarande - varför rinner inte oljan ut när man tar bort pluggen...kan det bli så tätt...eller ?
Jag har inte kört eller ägt moped sen jag var 15 (30 år sedan) och har dålig koll nu för tiden så jag behöver uppdateras ...tacksam för svar

Lars :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 jun 2010, 08:10
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
crescendo skrev:vet inte men tror att den är väldigt lite körd på sista åren, men jag undrar fortfarande - varför rinner inte oljan ut när man tar bort pluggen...kan det bli så tätt...eller ?
Jag har inte kört eller ägt moped sen jag var 15 (30 år sedan) och har dålig koll nu för tiden så jag behöver uppdateras ...tacksam för svar

Lars :)
Tomt Slut kanske stopp 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 jun 2010, 10:49
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om oljan får vatten, som är vanligt i Sachs, då blir den som vispgrädde och det kommer bara ut en skvätt i urtappningen.
(Fast nu förstår jag du var med och hjälpte till med bröllopstårtan :D)
Slå i bensin eller disel och låt den gå några varv och tappa ur smeten.
Fyll ny olja och kör några mil och byt sedan. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 jun 2010, 13:27
av crescendo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack ...ska genast testa detta... :-)

Mmm, varför är det vanligt med vatten i sachsmotorer, är det dåliga packningar ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 jun 2010, 23:28
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sachs är allmänt kända för att absorbera fukt som svampen - därför
ärgar motorblocken inifrån som faraos kalsonger.. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jun 2010, 18:57
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men varför gör just Sachs:en det, absorberar vatten i oljan? Någon som har en BRA förklaring? Skulle vara kul att veta. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jun 2010, 09:22
av stackell_1
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->färgen på oljan skapas av kondens alltså olja utspädd med vatten..
var det rätt plugg du öppnade då? DET FINNS TVÅ.. en sitter under vid sidan och den tror många är urtappning men de e nivåpluggen.. den du ska lossa sitter helt under motorn och är urtappningspluggen.. <!-- </EdIndex> --></div>