Sida 1 av 1

SACHS HJÄLP!!

Postat: 22 jun 2010, 19:03
av jetstar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
har en del veteranmopeder och håller just nu på med en crescent 1209 2växlad sachsmotor hand.
blir inte klok på skiten (ursäkta:)
har renoverat en gammal motor men denna vill inte gå som den ska!
den startar jättelätt behöver bara dra i kicken med handen så går den igång, problemet är att mopeden går jätte sakta alltså typ 20kmh max på tvåan, det är precis som den inte varvar ur ordentligt! har bytt kolvringar,förgasare,bensinen,provat 3 olika cylindrar men blir ändå inte bra! just nu sitter det en äldre "päronfromad" sachs cylinder på med rektangulärt insug ca 13x13mm (ingen 5,5hk eller7hk utan en äldre sak) den går bäst hitils med den iaf, förgasaren är en 12mm bing med ställbart munstycke. blir inte klok på detta så om någon kunde tipsa mig om vad det kan vara så är jag jätte tacksam!!
jo just ja! har även provat att ställa om tänningen men det blir inte bättre snarare sämre, brytarna ska väl vara öppna på sachs när kolven är i översta läget?

Mvh:Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>

Re: SACHS HJÄLP!!

Postat: 22 jun 2010, 21:23
av CR1151
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jetstar skrev:Hej!
har en del veteranmopeder och håller just nu på med en crescent 1209 2växlad sachsmotor hand.
blir inte klok på skiten (ursäkta:)
har renoverat en gammal motor men denna vill inte gå som den ska!
den startar jättelätt behöver bara dra i kicken med handen så går den igång, problemet är att mopeden går jätte sakta alltså typ 20kmh max på tvåan, det är precis som den inte varvar ur ordentligt! har bytt kolvringar,förgasare,bensinen,provat 3 olika cylindrar men blir ändå inte bra! just nu sitter det en äldre "päronfromad" sachs cylinder på med rektangulärt insug ca 13x13mm (ingen 5,5hk eller7hk utan en äldre sak) den går bäst hitils med den iaf, förgasaren är en 12mm bing med ställbart munstycke. blir inte klok på detta så om någon kunde tipsa mig om vad det kan vara så är jag jätte tacksam!!
jo just ja! har även provat att ställa om tänningen men det blir inte bättre snarare sämre, brytarna ska väl vara öppna på sachs när kolven är i översta läget?

Mvh:Fredrik
Läs detta ang. tändinställning
http://www.raketsport.com/tandinstallning.htm <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jun 2010, 21:25
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Röj i avgassystemet. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 jun 2010, 10:59
av jetstar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Röj i avgassystemet.

tackar ska pröva det! <!-- </EdIndex> --></div>

Re: SACHS HJÄLP!!

Postat: 23 jun 2010, 11:12
av jetstar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
CR1151 skrev:
jetstar skrev:Hej!
har en del veteranmopeder och håller just nu på med en crescent 1209 2växlad sachsmotor hand.
blir inte klok på skiten (ursäkta:)
har renoverat en gammal motor men denna vill inte gå som den ska!
den startar jättelätt behöver bara dra i kicken med handen så går den igång, problemet är att mopeden går jätte sakta alltså typ 20kmh max på tvåan, det är precis som den inte varvar ur ordentligt! har bytt kolvringar,förgasare,bensinen,provat 3 olika cylindrar men blir ändå inte bra! just nu sitter det en äldre "päronfromad" sachs cylinder på med rektangulärt insug ca 13x13mm (ingen 5,5hk eller7hk utan en äldre sak) den går bäst hitils med den iaf, förgasaren är en 12mm bing med ställbart munstycke. blir inte klok på detta så om någon kunde tipsa mig om vad det kan vara så är jag jätte tacksam!!
jo just ja! har även provat att ställa om tänningen men det blir inte bättre snarare sämre, brytarna ska väl vara öppna på sachs när kolven är i översta läget?

Mvh:Fredrik
Läs detta ang. tändinställning
http://www.raketsport.com/tandinstallning.htm


tackar för tipset! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 jun 2010, 11:16
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan prova köra utan avgassystem några meter, om du märker att den blir piggare har du hittat problemet. :)

Men den bli ju som piggast med ett rent avgassystem monterat.

Kolla även efter sot i avgasporten. Om så är fallet, ta en kniv och karva bort det. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 jun 2010, 11:50
av jetstar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Du kan prova köra utan avgassystem några meter, om du märker att den blir piggare har du hittat problemet. :)

Men den bli ju som piggast med ett rent avgassystem monterat.

Kolla även efter sot i avgasporten. Om så är fallet, ta en kniv och karva bort det.
Många tack!
ska prova under dagen!! <!-- </EdIndex> --></div>