Sida 1 av 2
Olja till bensinen i Raket 1163 -64 (HVA)
Postat: 22 jun 2010, 21:44
av lundberg86
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Helt ny på detta område. Har precis införskaffat mig en 1163 -64 vit/blå med en ägare sedan inköp. Detta är alltså min första "gammel-moppe".
Som de flesta förstår sitter det en HVA E-motor med 2-vxl handväxel och remdrift. Har därför precis inhandlat en ny sotningssats, ny tandrem samt passande SAE30-olja.
Undrar dock vilken olja jag ska ha att blanda i bensinen? 2-3% har jag förstått är en rimlig mängd, men vilken olja ska jag välja?
Har sökt lite men bara hittat info om typ av motoroljan.
Mvh
Fredrik Lundberg
PS. Passar på att hälsa mig själv välkommen till detta forum.

DS. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 jun 2010, 22:48
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->2-taktsolja 4% brukar vara det som gammelmoppar mår bra av.
Sådan olja finns i flera utföranden men det är väl mest etiketteringen som skiljer. Scooterolja, 2-taktsolja eller rent av utombordarolja (för 2-taktare) brukar vara kanon. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 jun 2010, 23:43
av kimpa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Utombordarolja är endast för sjövattenkylda 2-t motorer= går väldigt kalla så det är en sämre olja att klara av riktigt varma motorer
smörj filmen brakar i hop vid heta körningar
endast det bästa är gott nog
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=1836&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=akrylat&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 jun 2010, 08:01
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mineralisk 2-takts olja ska det vara i bensinen. Helst inte för utombordsmotorer. Jag kör själv på 3% olja. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 jun 2010, 08:25
av CR1151
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->3% Aspen har jag i min och frugans mopeder. (Sachs & ILO) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 jun 2010, 13:50
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Vi kan väl konstatera att på riktigt gamla moppar så användes vanlig ordinär motorolja iblandat i bränslet, då ofta kring 4%. I vissa fall så fanns det motortillverkar som klart avrådde från självblandande tvåtaktsolja utan förespråkade en singegrade SAE 40 eller 50 motorolja.
Jag TROR (det betyder att jag inte har någon utprovning att luta mig mot) att man bör ha relativt hög inblandning av olja i äldre motorer då passning o spel förmodligen "kräver detta".
Mineral, syntet, ester, eller kanske rent av vegetabiliskolja?
Klart står att mineralisk olja borde uppfylla alla tänkbara krav o några till, jämfört med vilken olja som specades från början, när moppen var ny.
Syntetiskt baserad olja är säkert ok för alla, inte nödvändigt, men gissningsvis inte skadligt. Vissa esteroljor borde ge problem med packboxar osv. Vegetabilisk så som Castrol R40 sotar lika mycket som den luktar gott, smörjer dock bra.
Näää, så här är det; för vanliga originalmoppar är nog trots allt valet av olja inte så kritiskt. Använd olja avsedd för luftkylda tvåtaktare.
Högst primitiva tester ger vid handen att vissa oljor förmodligen ger en smörjningsfördel, jämför jag Castrol R40, RedLine (kommer inte ihåg vad den heter) med vissa andra oljor så verkar det som om motorn LITE mer effekt vid företrädesvis höga varvtal om jag använder R40 men främst RedLine (neopentylpolyolesterbaserad olja). Testobjekt ILO Piano 7000-7400 rpm.
Avslutningsvis, jag jobbar innom bilindustrin och kan en del om motorer, jag vet hur svårt det är att göra relevanta tester på t.ex. motorer.
Att tvärsäkert kunna uttala sig om tvåtaktsolja är nog få förunnat, jag tillhör inte till den gruppen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 jun 2010, 15:25
av vihan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->läste någonsatans att snöskoterolja skulle vara mycket bra någon som provat det

? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 jun 2010, 17:50
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En otrimmad mopedmotor kan du köra på vilken 2-takts olja för "landbaserade fordon" som helst. Jag kör på OKQ8:as tvåtaktsolja inblandad i alkylat eller 95-oktanig bensin. Jag blandar 2 dl tvåtaktsolja i 5 liter bensin (4%).
I motor/växelåda i mina husqvarnor kör jag med olja SAE 30 till motorgräsklipparen även den i mitt fall från OKQ8.
Jag har aldrig haft något haveri, vare sig på den "förhatliga" remmen eller kolvskärning, det enda är väl en och annan loppa på stiftet, men det hör ju till dessa gammelmoppar.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 jun 2010, 20:47
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt som det skrevs om SAE 40 -50 ren utan tillsatser användes förr. Men visst kom vevstakarna ut i sidan på Saab och DKV med flera.
Men dom kom även ut med den nya självblandande två t oljan.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 jun 2010, 21:56
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför TROR vissa att utombordarolja skulle vara sämre?
Tror ni då att utombordare går snällare på något sätt. De går ju med full belastning nästan jämt.
Min erfarenhet, både från Motul och Castrol, säger att det mest är namnet som skiljer dem åt.
Utombordaroljan kan möjligen ha mer tillsatser som gör "spillet" mer lättlösligt i vatten.
Att olja för utombordare skulle vara sämre för en mopedmotor skulle någon behöva överbevisa mig om, med råge

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 jun 2010, 11:52
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Då är det nog bäst att vi inväntar en riktig expert i ämnet...
MEN, du måste skilja på saker o ting, en outboardolja behöver givetvis inte vara sämre än en olja avsedd för roadracing eller vad du vill.
Det handlar om OLIKA användningsområden och vilka egenskaper man prioriterar, i vissa fall egenskaper som inte går att kombinera.
Det är därför vi inte har en olja som lämpar sig för EMD-dieslar, Detroit Diesel, mopeder, lastbilar, personbilar, utombordare och allt annat som behöver smörjas. Egenskaperna som krävs för alla dessa motorer går inte att kombinera i en produkt. I vart fall inte än.
Jag tror att det hela kan sammanfattas att en outboardolja (som är asklös) kan (beroende på oljetyp o motor) i vissa lägen vara mycket lämplig i andra applikationer än ju outboard, moped t.ex. Däremot så är nog en utombordare mer känslig för om man skulle använda en icke asklös olja. Men detta överlämnar jag med varm hand till den som verkligen kan sin sak. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 jun 2010, 14:34
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Apropå olja, jag har för mig att i lumpen körde vi med samma motorolja i allt, såväl växellådor som slutväxlar och motorer, utom hydrauliken, men jag kan komma i håg fel. Någon som vet hur det var/är med kronans grejer? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 jun 2010, 16:55
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skilnaden mellan utombordaren och en moppe eller en riktigt vass moppe, är ju att utombordaren har alltid samma arbetstemperatur (0m den inte är fläktkyld) Tag den gammla motorn på moppen och kör en varm dag eller på vintern. Autoped är ett praktexemplar. eller den riktigt vassa moppemotorn som går på gränsen till ras. Då kan man förstå kraven på olja. Det hindrar inte att jag har kört med utombordarolja i lagom trimmade moppar. Ex Sachs med 60 "kubbe" <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 jun 2010, 16:58
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska kolla med mina kontakter på Castrol och höra vad de säger.
Återkommer när jag fått svar förhoppningsvis nästa vecka. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 jun 2010, 23:37
av Kuli
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Varför TROR vissa att utombordarolja skulle vara sämre?
Tror ni då att utombordare går snällare på något sätt. De går ju med full belastning nästan jämt.
Min erfarenhet, både från Motul och Castrol, säger att det mest är namnet som skiljer dem åt.
Utombordaroljan kan möjligen ha mer tillsatser som gör "spillet" mer lättlösligt i vatten.
Att olja för utombordare skulle vara sämre för en mopedmotor skulle någon behöva överbevisa mig om, med råge

Inte sämre men passar inte så bra till luftkylda motorer. En båtmotor får bra kylning från sjövattnet så den har en låg arbettemperatur. En luftkyld moppe eller cross blir mycket varmare än en båtmotor. Bra på olika saker helt enkelt....
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>