Setup
Kan ändras under tiden:
Cylinder = Dt: 40mm=54cc
Topplock = Zundapp Miniterm 39mm planad.
Insug = Efter förgasare
Förgasare = 16,5mm Mikuni
Avgassystem = 32mm Fs1, 28mm K50 dämpare(modd)
Drevning = 14/32, 420
Koppling = Original 4skivig, med uppspända fjädrar
Växlar = Orgiginal 2vxl hand
Tändning = Original Stefa
Vev,stake = Original 43mm Jlo 10mm
Startar ett litet projekt om min Monarped, kan vara lite dryga updates
då ja håller på med två andra mopeder

Men sätter iallafall i gång lite,
Det började så att ja hitta en Monarped i delar för 1500-2000kr(kommer inte ihåg) och han tog inte emot mail.
så för att retas lite skicka ja ett mail och skrev 500kr.
Gick ett par dar, sen fick ja svaret, 500kr för mopeden är inte omöjligt.
så ja ringde upp han och prata lite,
kom fram till att den inte är komplett
saknades hjul,handtag, sen små saker.
och han sa att detta är inget för den som inte har en komplett monarped och behöver reservdelar.
Jaha de skiter väll ja i tänkte jag och bestämde mig för att hämta den iaf
så fixa skjus(stavning) kom dit kollade lite på den, men ja var bestämd att ja skulle ha den, för 500kr var det ju inget, en hel ram tank styre,
hel motor med kolv topp cylle, växellåda kompl.
men han gnällde av ngn j'vla anledning om att det är inget och bygga upp för de saknas så mkt delar som inte finns att köpa.
men vi köpte de åkte hem, lasta av skruva lite på motorn, såg att remhjulet var slitet, men saknades inte massa delar som han tydde på.
trampkilar, tändning, och drev, saknades endast.
saknas handtag, sånna är inte billiga men fick ett styre med två sånna på för 300kr, samt wirar.
fick göra bussningar av brickor till svingen ca 5st gick i exakt så de är inget glappt8)

Skabbig, men kan bli en fin sleeper


Cylindern, otrimmad 0,8hk oplanat toppstycke

Ilo g50 piano, 2vxl trampmotor

Update
4/7-10
Alla som trimmat ilo vet ju att det finns begränsningar när det gälller porta spol, avgas och insug, samt borra cylindern fodret är så tunt så det går inte få ut 60 äkta cc, givetvis om man ökar slag så, men fodret kommer ju fortfarande hamna på ca 1,5mm.
och att trimma ilon var de ja ville

tänkte först på ngt som, ilo cylinder portad runt 180/120, kanske borrad.
16,5mm k50 förgasare med kort insug.
till kapad zundapp miniterm topp för att likna ilons,
trimpipa.
men, ja har ju en dt cylinder lignas 40mm, inte så häftigt
men sätta den på ilon= snygg look, sen 54cc,+ delade spol, samt större kanaler så kan ju hämt mer ur den än en ilo cylinder
så efter lite mätningar och tänkande, kom ja fram till att blocket ska slipas ut 5mm för att den ska gå ner, sen slipa bultmönster i dt cylindern.
samt höjja cylindern 7mm beroende på kolven
sliapade iaf ur blocket tog ca 5timmar


passar fint

liten helhets bild, k50 hjul, lackad med klarlack för att behålla den i detta skick.

Liten Bild Update eller va man ska säga




Kanske kapa av första raden kylflänsar på var sida



Jlo-Werke-0.8hk-G50-1958 Får väll se om den ger ifrån sig 0.8hk sen då:P

Även sänka den går

Update

Har nu kapat till dappe toppe, så den går jäms med cylindern

Skymtar k50 motorn med portat vevhus och 24mm i bakrunden

Update!
Eftersom jag lider av olika allergier, och ögona svullnar igen å näsan rinner är de inte så roligt och fixa med moppen.
så för första gången i mitt liv blev ja sugen på och putsa!
så tog med motorn hem och satte igång!
blev rätt fint. lite märken o skavanker men det hör till


Innan polisch

på börjad blir bra utan poler medel men blir nog de för få bort lite rever



Och till sist den vanliga slutbilden

Komentera nu för...
Liten "va man nu ska kalla de" tillägg
det har inte hänt ett skit, sedan sista uppdateringen i Juni

I stora drag återstår de, lager,boxar,tändsystem,rem/rulle, drev/kedja
sen lite wirar,broms backar, koppla elen, kränga fram däck. m.m
Någon som har nått fin rem/rulle/ stefa tändning, liggnas och vill bli av med de

Hittade lite fler bilder på Bettan


Lite kladdigt med olja/fett på motorn så ser lite matt ut.
Komentera glatt nu och...Ge mig tips om ni har

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>