Sida 1 av 2
Motorn dör på högre varv när den blir varm.
Postat: 09 jul 2010, 09:23
av benny68
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Har ett delikat problem som nog är något för er experter att bita i. Motorn startar bra både kall som varm, går bra ända till den blir genomvarm, då är det som att man trycker in dödarknappen vid full gas, släpper man gasen och gasar bara lite går den normalt men gasar man på så "dör" den. Vad kan det vara för fel? Någon? Ja just det, sitter ett tändsystem från motoplat, brytarlöst.
Tacksam för svar! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 jul 2010, 11:00
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Va är det för moppe/motor?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 jul 2010, 11:12
av benny68
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motor är en Sachs 505/3växlad hand. Sitter på en MCB Flakmoped men den fyrkantiga tanken. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 jul 2010, 11:15
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ånglås kanske? någon packning som är för kort, dom nya insugspckningarna är tunnare än dom gamla hederliga i bakelit
Nu vet jag inte om det är samma på dom nyare sachrovorna <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 jul 2010, 11:21
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Ånglås kanske? någon packning som är för kort, dom nya insugspckningarna är tunnare än dom gamla hederliga i bakelit
Nu vet jag inte om det är samma på dom nyare sachrovorna
Instämmer, ånglås e väl den första tanken... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 jul 2010, 11:26
av benny68
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, kanske det men varför går ens motorn isåfall? Borde inte den sluta fungera isåfall, det är vid ett viss varv som den dör , sänker man gasen så kommer den igen men bara till visst varv...skumt....Ja det är ett litet mysterium detta. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 jul 2010, 11:30
av benny68
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessutom uppkommer detta symtom relativt snabbt...någon minut efter man startat kall motor. Hmm skulle det kunna vara tändspolen som spökar? Men varför isåfall bara vid visst varv. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 jul 2010, 12:41
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte börja med det enklaste? Byt tändstift. Ja ja vet det låter jävligt naivt å fånigt, men i bland räcker det med enkla fel . man snöar in på att felen är mycket värre än dom kanske är. Det är ju lätt att göra att prov..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 jul 2010, 14:51
av benny68
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja där sa du något, ibland är det som du säjjer! Ska testa det men har tyvärr moppen i Piteå och ville höra vad man skulle prova. Tack till er båda för att ni bemödar svara, har provat andra forum men där fick jag ingen respons
Hälsningar Benny <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 jul 2010, 22:44
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->igensatt tanklock kan ju va nått med

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 jul 2010, 09:55
av benny68
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejhopp! Tanklocket har jag provat tagit dän när detta händer men utan förändring. kan det vara något annat än tändningen...egentligen? har ingen erfarenhet av elektroniska tändsystem...men dom kan säkert gå sönder de med!? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 jul 2010, 10:07
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett lurigt problem du har.
Är det separat tändspole på den? Prova byt den.
Om du tar den bensinslangen och vrider på kranen och låter det rinna länge, rinner det bra hela tiden? Det kan vara förträngning i kranen av gammalt "gorr" i botten på tanken.
Förgasaren, har du gjort ren den?
Det är svårt med felsökning på distans, men prova dessa tips. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 jul 2010, 10:11
av benny68
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bugar och bockar för alla tips, ska göra testa ovanstående...tnken är inte rengjord...satte ditt nytt filter..förknasaren är nog inte rengjord, Ja den har en separat spole...kostar endast 1400 kronor så det är kanske bara upp med lädret...kanske VRM Roffe kan fixa något likvärdigt då Motoplat inte längre finns kvar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 jul 2010, 10:44
av kimpa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rengöring o kontroll av bensinkranen , kolla även tanklockets luft hål
eller tag en pet flaska och borra hål i korken och stoppa i soppa slangen med soppa i samt ett litet lufthål i botten och prova om den går fel fritt
Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 jul 2010, 11:54
av benny68
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det är ett besynnerlig fel, har aldrig själv hört någon som haft likadant fel, dock så hade min arbetskompis ett liknande men då dog motorn helt när den blev varm, gick inte ens på tomgång.Han satte på en 4-taktare från kina istället....fusk!
Hur rengjör man tanken på ett bra sätt?Något bra förslag att få ut slammet som är i botten? Bensin antar jag man kan skölja rent med men hur får man bort beläggningen, blästring är inte ett alternativ. brukar det vara någon sorts skyddsbeläggning på insidan på en tank månne? <!-- </EdIndex> --></div>