Sida 1 av 2
koppling
Postat: 12 feb 2008, 23:43
av aeg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det sägs att för att få kicken att inte slira så kan man ta bort en bricka i kopplingen.
stämmer det?
vilken isf?
mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 feb 2008, 01:03
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du slirande koppling har du dåliga lameller eller olja.
Har inte hört att man ska plocka bort någon bricka, för att lösa problemet.
Vad är det för motor du har? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 feb 2008, 11:48
av aeg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej.
50/2 ks
det är nya lameller.. men kanske dålig olja då.
mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 feb 2008, 12:13
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag rekommenderar Castrol MTX främst sedan vanlig ATF olja.
Om du har fel olja i så töm motorn ordentligt. Tappa oljan, ta bort hela sidokåpan. Kicka lamellerna "rena" efter du tömt bort den gamla oljan. Skölj rent med nya oljan innan du slutligen fyller på.
Det går även bra att köra med lite avfettning och snabb, lätt avspolingen, innan nya oljebytet. Låt den bara stå och torka ordentligt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 feb 2008, 18:00
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Av någon konstig anledning, så gillar vissa Sachs motorer inte ATF oljan, varför har jag aldrig lyckats ta reda på

.
Det kan bero på den gamla konstruktionen, mystiska lameller, trötta fjädrar, sliten kopplingskorg, ja jag har hört så många varianter.
Därför har jag en rak 80 växellådsolja i mina motorer, och har aldrig haft några problem med slirande koppling, trots att några är väl viktkompenserade <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 feb 2008, 19:25
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaså, det kände jag inte till. Har själv aldrig fått några problem av ATF oljan. Har använt den på flera olika typer, åldrar och skick på motorn. Men den är viskös och skapar lätt läckage. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 feb 2008, 20:30
av Snickarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur bra smörjer ATF oljan glidlagren och framför allt det i kopplingslagret.
Slirande koppling kan bero på flera faktorer. Fel olja, för mycket olja, slut lameller, rostiga tryckpinnar i kopplingsaxeln, feljusterad justerskruv, tjärvande kopplingsarm och viren går tungt.
Kopplingsarmen kan tjerva p.g.a rost och grader vid exentern för tryckpinnarna. Det kan även finnas grader i lamellkorgen där ytterkanterna på lamellplåtarna går emot. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 feb 2008, 23:23
av aeg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för svaren.
jag ska kolla dina tips (snickarn) imorgon när jag vaknar.
kommer tbak när jag vet var felet låg.
mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 feb 2008, 13:46
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snickarn - så ATF oljan smörjer lagren för dåligt menar du? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 feb 2008, 21:27
av Snickarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag borde haft ett frågetäcken efter kopplingslagret. Ja det var en fråga. Dessutom undrar jag skillnaden på varm eller kall olja, ang Sae 80 eller ATF.
För min del använder jag Yamahas växelhusolja till utombordare Sae 80-90, den emulgerar vatten som kan förekomma i Sacharna. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 feb 2008, 15:36
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, den kan nog vara bra, har rätt SAE tal också. Var köper du den?
Undra med smörjningen? Det ska jag ta reda på. Har börjat köra mest med Castrol, men några motorer har ATF i sig. Vad jag har märkt i vinter är att kallstart med Castrol MTX är sämre än med ATF oljan. <!-- </EdIndex> --></div>
Automatlådan
Postat: 16 feb 2008, 20:47
av Mulle Meck
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Automatlådan på en bil har betydligt fler lager än en Sachs. Tror knappast att ATF oljan kan skada en Sachs motor. Däremot är det intressant att jag har hört att kopplingen på en Sachs är av torrlamell typ. Detta förutsätter en korrekt oljenivå. Har sjäv känt hur kopplingen slirar alldeles i början (självkart inga 1 hk) och hur det blir bättre efter ett tag. Förmodlingen är det olja som ligger kvar på lamellen sedan förra körningen och som försvinner vid inpressning av kopplingskorgen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 feb 2008, 01:27
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det är ju sant att automatlådan i bil har fler lager.... Tänkte inte på det.
Jo, de är av torrlamell typ. Oljan slungas/pressas från lamellerna så för mycket oja är inte bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 mar 2008, 22:52
av Hank
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ursäkta, men när ni talar om ATF-olja, menar ni då vilken automatlådeolja som helst?
Min bil har automatlåda. ATF-oljan i den är av typen Dexron II. Funkar den eller ska det vara någon annan ATF-oljetyp? Jag har en moped med Husqvarna Flinta och en med Sachs-motor. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 mar 2008, 14:16
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Ja det är ju sant att automatlådan i bil har fler lager.... Tänkte inte på det.
Jo, de är av torrlamell typ. Oljan slungas/pressas från lamellerna så för mycket oja är inte bra.
Det krävs olika oljor till olika lager.
Rullager funkar det mesta till, men till glidlager (oljebrons/mässings bussningar) krävs det tjockare olja för att bygga upp en smörjfilm.
ATF:en klarar inte det riktigt. <!-- </EdIndex> --></div>