Sida 1 av 1

Krysskil svänghjulet till Sachs 502

Postat: 27 jul 2010, 18:03
av W.baum
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte en krysskil häromdan. Och givetvis var det fel. Så nu söker man med ljus och lykta efter en som passar. Nån som vet om dom är svåra att få tag i och vart man ska leta efter en. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 jul 2010, 18:09
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan du mäta bredden och längden? då blir det lite lättare med såna där moderna saker :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 jul 2010, 18:16
av W.baum
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Kan du mäta bredden och längden? då blir det lite lättare med såna där moderna saker :lol:
Den jag köpte är 3 mm bred och 9 mm lång. Men den jag ska ha måste vara minst en mm smalare. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 jul 2010, 18:40
av Leone
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bara ta och fila den så att den passar? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 jul 2010, 18:44
av W.baum
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Leone skrev:bara ta och fila den så att den passar?
Jo försökte med det. Men det va dömt att misslyckas hate-wall.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jul 2010, 10:57
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett tips: Gör en ny krysskil av t.ex. en skruv med liknande rundning. Bågfil och en bra fil att justera den med så går det bra att få till det. Dra åt svänghjulsmuttern ordentligt sedan så nyper den på vevaxelns kona. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jul 2010, 11:13
av W.baum
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:Ett tips: Gör en ny krysskil av t.ex. en skruv med liknande rundning. Bågfil och en bra fil att justera den med så går det bra att få till det. Dra åt svänghjulsmuttern ordentligt sedan så nyper den på vevaxelns kona.
Hmm det vore nåt att testa faktiskt slider_thankyou.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jul 2010, 11:34
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Egentligen behöver man ingen krysskil. Det är enbart till för att svänghjulet ska hamna på korrekt position. Så tändpunkten alltid blir detsamma.

Folk tror att det är krysskilen som får svänghjulet att stanna på plats, vilket är fel!

Det är koningen som får svänghjulet att sitta kvar. Självklart ska det vara friska grejer med sugpassning. Ta lite slippasta och slipa in det, då kommer det sitta som berget! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jul 2010, 12:17
av stockis-70
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fungerar utmärkt det som rexxy rekomenderar på min Rödqvarna släppte svänghjulet ideligen jag tog bort tändplattan på med ventilslippasta på tappen och började snurra en bra stund sen tog jag det finare slipmedlet och fortsatte,torkade rent monterade och det har aldrig släppt igen! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jul 2010, 13:09
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glöm inte att göra rent efte¨åt, annars fortsätter slip pastan att slipa :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jul 2010, 14:25
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har flera gånger behövt göra en krysskil själv, då brukar jag använda en gammal fil, inte att fila med, jag tar delen där skaftet ska sitta och sedan slöjdar jag en kil av det materialet, det enda som behövs förutom verktyg är något som det brukar finnas ont om nämligen TÅLAMOD :roll: <!-- </EdIndex> --></div>