Sida 1 av 1
Mer frågor om Rödqvarna!
Postat: 28 jul 2010, 12:32
av stockis-70
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en -54 med enbart fotväxel 1:an upp 2:an o 3:an ner men det är hopplöst att ställa in 2:an och speciellt 3:an får sitta och hålla med foten när trean är i annars åker den ur någon som kan något om vxl justering på dessa?Det sitter ett rör över vxlaxeln som kommer upp ur motorn i var ände på röret är det en mässing skruv som man kan justera åt olika håll har nu försökt med det mesta men förslag tas tacksamt emot. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 jul 2010, 14:31
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är möjligt att den treväxlade är svår att ställa in växlarna på, jag hade en tvåväxlad och med den var det aldrig något problem med det, kan ju vara att grejorna är gamla och nötta, kan du fixa en bild på reglaget och röret:D <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 jul 2010, 11:00
av stockis-70
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jepp ska gå ut och ta ett par bilder idag! <!-- </EdIndex> --></div>
Bilder
Postat: 30 jul 2010, 18:20
av stockis-70
Postat: 31 jul 2010, 08:26
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Stockis, Vad jag kan förstå så är detta rör med mässingskruvarna, en form av spärr för växlarna, detta rör fanns inte på min två växlade, i alla fall skulle du nog försöka hitta en sprängskiss på växelanordningen, utanför lådan , personligen tror jag felet sitter i röret

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jul 2010, 17:45
av stockis-70
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okey ska ta och lossa röret har för mig att det bara är 2st fjädrar där i på var sida om pinnen från motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jul 2010, 18:16
av apollo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruva ur mässingspluggarna,innanför varje plugg sitter det en fjäder innanför varje fjäder sitter en kolv som trycker på växelföraren .Gör rent kolvarna och röret som dessa löper i och smörj så att kolvarna går lätt i röret stoppa i kolvar och fjädrar samt skruva i pluggarna.Med pluggarna justeras fjäderspänningen så att trycket blir ungefär lika på båda sidor.Om du skruvar bort det päronformade locket som sitter bakom röret så ser du hur växelanordningen fungerar,under locket sitter det 2 klor som matar i och ur växlarna,tappa ej den lilla bladfjädern som trycker in klorna mot växelföraren.Fjädrarna i röret är till för att få jämvikt i växelanordningen så att när växelpedalen släpps efter en växling så går växel föraren och pedalen tillbaka till utgångsläget redo för att mata in nästa växel.Hoppas att du förstår vad jag menar.Lycka till. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 aug 2010, 14:09
av stockis-70
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp rengort o fint ska ta och skimmsa lite så att inte spelet i länkaget är så stort sen blir det provkörning bara det slutar att hällregna
Tackar på förhand! <!-- </EdIndex> --></div>