Sida 1 av 1
varför får jag ej i 2:an o 3:an på compacten?
Postat: 31 jul 2010, 11:45
av tob
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->försöker ställa in växlarna på min crescent compact 1252 (3-växlad). har skruvat på spårmuttern till växelgaffeln i all oändlighet, men får bara i 1:an o friläget. varför går inte 2:an o 3:an i????????????
tacksam för svar från någon klok <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jul 2010, 12:30
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här på Forumet, under Mektips, står det om Växelinställning, kolla där

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jul 2010, 12:52
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du MÅSTE röra på bakhjulet när du växlar, det är rakskurna drev i vx lådan och dom hoppar inte i om det står still <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jul 2010, 13:08
av Ricky
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade samma symptom.
Felet på min var för mycket axiellt spel på utgående axeln så drevet nött sönder spärrstiftskoppen och låst stiftet i sitt yttersta läge.
då kan inte mekaniken vid stiftet röra sig och då låser du lådan i ett läge.
Prova att lossa de 2 skruvar som håller mekaniken vid stiftet och se om du får i växlarna.
Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 aug 2010, 08:19
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du friska grejer och rätt schimsat så ska det inte vara några problem med att få in växlarna.... Och som Tompa säger, snurra på bakhjulet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 aug 2010, 21:47
av 2takt68
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kan också vara växelfjädern som är böjd eller helt enkelt utsliten och en annan sak testa inte om du får i växlarna utan att du har på den yttre kåpan.Växelfjädern sitter bakom den del som är markerad på bilden.
Hoppas att du får rätsida på ditt bekymmer.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 aug 2010, 15:17
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Huvudaxeln (drevaxeln) shimsas på två ställen vid montering; dels växeldreven på axeln och dels axeln som helhet. Om du fått glapp på ett eller båda av dessa ställen blir det förr eller senare svårt att växla. Känn på axeln om du kan dra den ut och in, här skall det vara minimalt glapp (helst inget alls). Känns det glappigt kan det vara dags att öppna och shimsa om. En nyshimsad motor är enkel att ställa in växlarna på (under förutsättning att växelkåpan är frisk). <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 aug 2010, 20:44
av RoRRe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är alltså så att man måste ha kåpan på för att det ska funka riktigt? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 aug 2010, 20:47
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
RoRRe skrev:Det är alltså så att man måste ha kåpan på för att det ska funka riktigt?
Om vx axeln i vx segmentet är det minsta glapp, så måste kåpann sitta på. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 aug 2010, 20:57
av RoRRe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa Skrivet: Ons Aug 04, 2010 21:47:36 Rubrik:
Om vx axeln i vx segmentet är det minsta glapp, så måste kåpann sitta på.
Jaha där ser man. Fick man lära sig nått nyttigt idag oxå då

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 aug 2010, 21:31
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är svårt att beskriva vad man har för fel och hur man kan avhjälpa det . Men jag har aldrig haft några problem att få växlarna att fungera , men när jag så hur Pekka i Hallstamoppers ställde in växlarna så var jag tvungen att finsjustera mina
Var som att se min gamle granne göra Rubiks kub (hans rekord var drygt 20 sek) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 aug 2010, 21:32
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Det är svårt att beskriva vad man har för fel och hur man kan avhjälpa det . Men jag har aldrig haft några problem att få växlarna att fungera , men när jag så hur Pekka i Hallstamoppers ställde in växlarna så var jag tvungen att finsjustera mina

Hur ställde Pekka in växlarna? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 aug 2010, 21:36
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med motorn lös och en nyckel på spårmuttern och en nyckel på drevmuttern , sen gick det undan

Snacka om att erfarenhet märks...
Måste erkänna att jag aldrig riktigt lagt märke till hur armen rört sig lite i sidled när växeln legat i , men efter en provtur idag är lådan helt grym.
Tyvärr så får jag ett litet "bååande innan har varvar upp , efter jag gått ifrån 5 halvan till en 60 cc , men inga problem när det väl varavar ... <!-- </EdIndex> --></div>