Sida 1 av 2
Total novis
Postat: 13 sep 2008, 18:54
av Dammaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har fått ett gammalt "Raketarsle" med Sachsmotor. Den verkar vara helt original & går med andra ord väldigt sakta. Skulle vilja knuffa upp den i 45-50 blås. Vad är mest prisvärt & vettigast att satsa på i trimväg?Trehalva, femhalva eller nåt annat "bondtrim"...?! Tacksam för svar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 sep 2008, 19:05
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fundera först ut vilken hastighet du behöver samt hur mycket pengar du vill lägga ut...
40-50 ska väl räcka med en 3 halva + 12 mm förgasare
samt en "riktig" ljuddämpare + 2-3 kugg? fram <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 sep 2008, 19:52
av Dammaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Några tusen kan jag allt tänka mig att bränna. Runt 45-50 km/h känns ju vettigt. Hur pass stor blir skillnaden med femhalva i jämförelse med trehalva? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 sep 2008, 20:52
av Esso
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker du ska köpa en så kallad 60cc are + bing 17 + högkompatopp + 32mm avgas och dreva om lite, sen är det ju bara att reglera farten med högerhanden. Ja det kostar en slant men du kommer att få en rolig moppe.
http://www.mopedfantasterna.se har bra grejor.
Jag har en motor med en tyskguten 5,5a den går MYCKET bättre än en kina 3,5a <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 sep 2008, 21:05
av Dammaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en hel del polisser i krokarna så jag vågar inte vässa den allt för mycket. Vill bara få liiite mer knuff i den än vad den har nu. Vad tror du/ni man kommer upp i förhastigheter med det här kitet...ungefär?
http://www.mopedfantasterna.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=776&category_id=20&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=34 <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2008, 07:49
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där kan nog röra sig om 45-50, prova vet ja. Om det inte räcker kan du dreva 2-3 kugg fram som S_Compact skrev och köpa en "riktigt" avgassystem.
Jag tycker det är ett lagomt trim på raketen som inte har den bästa fjädringen/dämpningen.
Kom ihåg att om du har porthålskporna (motorkåporna med 3 hål) på raketen så kommer det att bli trångt med en större cylinder. Kåporna tar nämligen i cylindern och smälts efter kylflänsarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2008, 08:36
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Verkar ju vara ett passande kit
Jag har en sk reedcylinder "membrancylinder" på en av mina
vet inte vilken effekt den ligger på ca: 2,5hk ?
Men den den går riktigt bra
Att trycka på en 5 halva och mer är ju att riskera ett raketarsle
Esso skrev:Jag tycker du ska köpa en så kallad 60cc are + bing 17 + högkompatopp + 32mm avgas och dreva om lite, sen är det ju bara att reglera farten med högerhanden. Ja det kostar en slant men du kommer att få en rolig moppe.
http://www.mopedfantasterna.se har bra grejor.
Jag har en motor med en tyskguten 5,5a den går MYCKET bättre än en kina 3,5a
Men Esso .. sitter du med en vanlig sachsmotor kvar ?
På med en EKF med 80cc 24-28 fugge + en anpassad ljuddämpare (du får plats , bara att såga ner cyllen) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2008, 10:23
av Dammaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla svar. Beställer det där kitet under dagen. Vad ska jag satsa på för avgassystem tycker ni? Vore tacksam om någon kan posta en länk

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2008, 13:30
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För 3,5 hk kitet kan du behålla ditt gamla 28 rör med dämpare, ev ta ur insattsen <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2008, 16:20
av Dammaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok. Det är en hel del små hål i det & allmänt buckligt så jag hade tänkt köpa mig ett nytt ändå, för syns skull liksom. Ska jag köpa ett 28 igen eller är det lika bra att köpa något grövre? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2008, 17:39
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nej du har ju lilla gängan på den syllen, så du får bara dit 28 röret på den, om du inte bökar med att göra en egen mutter förstås <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2008, 17:45
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Behåll 28 röret , räcker ju bra med en ny dämpare,
kanske svårt att hitta en bra dämpare som "passar" bra till den mopedmodellen
32 ger ju ingen effekt på en 5 halva ens ...
mopedkraft.se har bra grejjer , även fraktfritt över 700 kr

60cc kit 2995:- rätt billigt <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2008, 18:25
av RoRRe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena. Tänkte hoppa in i ämnet ja oxå.
Ska bara kolla hur man mäter va man har för cylinder. Som ja läste mig lite till på den här tråden så blir de större gänga på cylindern vid 5halvan. Ja har 32 de vet ja, men sen då....
Men ja vill vara mera säker, bara för skoj skull:) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2008, 18:50
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är bara 5 och 7 hk som har "stora"
men det finns en "adapterkrökmutter" 32/28
så att 28 passar , men ej vice versa <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2008, 19:14
av Esso
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:
Men Esso .. sitter du med en vanlig sachsmotor kvar ?
På med en EKF med 80cc 24-28 fugge + en anpassad ljuddämpare (du får plats , bara att såga ner cyllen)
Mummel...........

<!-- </EdIndex> --></div>