Sida 1 av 3
PVL tändsystem
Postat: 17 aug 2010, 20:21
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kastar väl ut en fråga om det här systemet åxå, bara

eller?
dum fråga kanske, man tappar inget vridmoment med litet/inget "svänghjul?
(okey det ska ju varvas så det Ylar men ändå..)

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 aug 2010, 20:29
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite oroligare tomgång, men maxeffekt och vridmoment påverkas ju inte av viktskillnad i svängmassan. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 aug 2010, 20:54
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Läste nyss lite nyss, Man kan köpa TYNGRE svänghjul , bra för fästet vid halt underlag "gäller nog knappast mopeder"
Grym gasrespons blir det iallafall , Men jag prioriterar lyset , ska även koppla in batteri... Finns lite leksaker till då också
http://www.twostroke.se/product.asp?product=17725 <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 aug 2010, 09:23
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Responsen blir grymt mycket bättre än med ett stort svänghjul! = du får mer kraft!
Håller inte med rexxy där, Alla jag vet har haft bra tomgång!
S_compakt: Man varvar väl mer än 16 000

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 aug 2010, 09:59
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:Responsen blir grymt mycket bättre än med ett stort svänghjul! = du får mer kraft!
Håller inte med rexxy där, Alla jag vet har haft bra tomgång!
S_compakt: Man varvar väl mer än 16 000

Ja, bra tomgång blir det ju. Men den blir lite oroligare, inte jämn och fin tomgång, utan det blir lit ojämnt och ettrigare. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 aug 2010, 10:54
av Peppe^
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad ska man med tomgång till ? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 aug 2010, 11:05
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Peppe^ skrev:Vad ska man med tomgång till ?
Håller med

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 aug 2010, 11:50
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nackdelen med PVL är att det är mycket svårare att burna.
Jag har bra ork i maskin, men det är en viss teknik för att få till en burnis utan motorstopp.
Tobbe brukar ha problem med burnisar, men här funkar det iaf.....
http://www.youtube.com/watch?v=CJ16iQiGtIQ
Det är viss risk att det blir nån liten rökare i Mellsta iår igen

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 aug 2010, 12:32
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Peppe^ skrev:Vad ska man med tomgång till ?
Håller med

En motor som går
fint ska ju ha bra/låg tomgång åxå...
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 aug 2010, 12:42
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:Responsen blir grymt mycket bättre än med ett stort svänghjul! = du får mer kraft!
Håller inte med rexxy där, Alla jag vet har haft bra tomgång!
S_compakt: Man varvar väl mer än 16 000

Om du klarar det med en Ilo då är det något för rekordboken...
Många i Hallsta nu som kör med PVL ? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 aug 2010, 13:23
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:alf-johan skrev:Peppe^ skrev:Vad ska man med tomgång till ?
Håller med

En motor som går
fint ska ju ha bra/låg tomgång åxå...
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
eftersom detta är ett moppeforum så förstår jag att du menar mopeder inte tvåtaktsmotorer i allmänhet

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 aug 2010, 14:16
av Berglund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En bra rotortändning med retarderande tändkurva ger både bättre vrid och effekt. När kopplingen är "släppt" är svänghjulet enbart en extra last att dra runt.
Till HPI's rotor-tändsystem kan man köpa till en ljusspole för att driva lamporna. Mycket bra då många drar sig för att skaffa rotorsystem p.g.a av att man även vill ha ljus.
/Berglund <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 aug 2010, 14:39
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Å andra sidan funkar ju "vanliga" tändsystem rätt långt..
(drar inte Sura en av sina EKF:er till 12000 med "org." t.system?) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 aug 2010, 15:00
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sEN FINNS JU "KOKUSAN" OCKSÅ

Lite lättare svänghjul men med bra belysnings spole både för 6 och 12 volt och klarar säkert 15000 rpm <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 aug 2010, 17:03
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med rotorsystem är det lite svårare i starten, jag trodde att jag startade på tvåan. Men med en bra koppling kan man slira lite i starten. Men annars blir den rappare. Tomgång vad är det?
På slidmatade Sachsen har jag ingenting annar än sliden och vevaxeln Sliden är i carbon och väger knappt något. <!-- </EdIndex> --></div>