Sida 1 av 3

PVL tändsystem

Postat: 17 aug 2010, 20:21
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kastar väl ut en fråga om det här systemet åxå, bara thumb_up eller?
dum fråga kanske, man tappar inget vridmoment med litet/inget "svänghjul? :sorry: (okey det ska ju varvas så det Ylar men ändå..)
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 aug 2010, 20:29
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite oroligare tomgång, men maxeffekt och vridmoment påverkas ju inte av viktskillnad i svängmassan. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 aug 2010, 20:54
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Läste nyss lite nyss, Man kan köpa TYNGRE svänghjul , bra för fästet vid halt underlag "gäller nog knappast mopeder" :UH:

Grym gasrespons blir det iallafall , Men jag prioriterar lyset , ska även koppla in batteri... Finns lite leksaker till då också
http://www.twostroke.se/product.asp?product=17725 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 aug 2010, 09:23
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Responsen blir grymt mycket bättre än med ett stort svänghjul! = du får mer kraft!
Håller inte med rexxy där, Alla jag vet har haft bra tomgång!

S_compakt: Man varvar väl mer än 16 000 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 aug 2010, 09:59
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:Responsen blir grymt mycket bättre än med ett stort svänghjul! = du får mer kraft!
Håller inte med rexxy där, Alla jag vet har haft bra tomgång!

S_compakt: Man varvar väl mer än 16 000 8)
Ja, bra tomgång blir det ju. Men den blir lite oroligare, inte jämn och fin tomgång, utan det blir lit ojämnt och ettrigare. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 aug 2010, 10:54
av Peppe^
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad ska man med tomgång till ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 aug 2010, 11:05
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Peppe^ skrev:Vad ska man med tomgång till ?
Håller med :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 aug 2010, 11:50
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nackdelen med PVL är att det är mycket svårare att burna.
Jag har bra ork i maskin, men det är en viss teknik för att få till en burnis utan motorstopp.

Tobbe brukar ha problem med burnisar, men här funkar det iaf.....

http://www.youtube.com/watch?v=CJ16iQiGtIQ

Det är viss risk att det blir nån liten rökare i Mellsta iår igen :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 aug 2010, 12:32
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:
Peppe^ skrev:Vad ska man med tomgång till ?
Håller med :wink:
En motor som går fint ska ju ha bra/låg tomgång åxå... staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 aug 2010, 12:42
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:Responsen blir grymt mycket bättre än med ett stort svänghjul! = du får mer kraft!
Håller inte med rexxy där, Alla jag vet har haft bra tomgång!

S_compakt: Man varvar väl mer än 16 000 8)
Om du klarar det med en Ilo då är det något för rekordboken...
Många i Hallsta nu som kör med PVL ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 aug 2010, 13:23
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:
alf-johan skrev:
Peppe^ skrev:Vad ska man med tomgång till ?
Håller med :wink:
En motor som går fint ska ju ha bra/låg tomgång åxå... staff_36-1
eftersom detta är ett moppeforum så förstår jag att du menar mopeder inte tvåtaktsmotorer i allmänhet 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 aug 2010, 14:16
av Berglund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En bra rotortändning med retarderande tändkurva ger både bättre vrid och effekt. När kopplingen är "släppt" är svänghjulet enbart en extra last att dra runt.
Till HPI's rotor-tändsystem kan man köpa till en ljusspole för att driva lamporna. Mycket bra då många drar sig för att skaffa rotorsystem p.g.a av att man även vill ha ljus.

/Berglund <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 aug 2010, 14:39
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Å andra sidan funkar ju "vanliga" tändsystem rätt långt.. :research:

(drar inte Sura en av sina EKF:er till 12000 med "org." t.system?) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 aug 2010, 15:00
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sEN FINNS JU "KOKUSAN" OCKSÅ :oops: Lite lättare svänghjul men med bra belysnings spole både för 6 och 12 volt och klarar säkert 15000 rpm <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 aug 2010, 17:03
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med rotorsystem är det lite svårare i starten, jag trodde att jag startade på tvåan. Men med en bra koppling kan man slira lite i starten. Men annars blir den rappare. Tomgång vad är det?
På slidmatade Sachsen har jag ingenting annar än sliden och vevaxeln Sliden är i carbon och väger knappt något. <!-- </EdIndex> --></div>