Sida 1 av 1
skrikande koppling
Postat: 12 sep 2010, 22:32
av äckelpekkasin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En kompis till mig har en Puch Florida som ylar betänkligt när man frikopplar. Eftersom jag har råkat ut för samma grej på min Dakota så sa jag tvärsäkert: byt dragbulten

. Nu har han gjort det men den skriker lika högt för det. Ljudet kommer från svänghjulssidan, men det är svårt att höra exakt var det kommer ifrån. Ramlagren känndes också bra när jag kännde på dom.Så jag får vända mig till er experter och fråga:vad har ni för teorier om orsaken?. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 sep 2010, 22:45
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad händer om du tar bort svänghjulstallriken? Jag har haft liknande problem med ljud från svänghjulssidan, men fick bort det genom att "ljudisolera" tallriken. Ingen permanent lösning, då det med största sannolikhet ändå är ramlagren som behöver shimsas och/eller bytas. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 sep 2010, 22:52
av äckelpekkasin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja... Vi tog bort tallriken och det lät ändå fördjävulskt.
Jag kollade också om svänghjulet rörde sig när man frikopplade men det gjorde det inte. Jag var också inne på det här med att shimsa om, men det är ju inte så kul att klyva motorn. Så finns det mer tipps så mottages dom tacksamt innan motorn rivs. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 sep 2010, 06:59
av Forsgren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en bekant som haft samma bekymmer. Byt ramlager å schimsa! De funka för honom... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 sep 2010, 07:22
av mallgroda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min 60 cc motor hade samma ljud när man frikopplade. Det var ramlagren som behövde bytas. Kände inte något glapp utifrån men det fanns där när jag mätte med indikatorklocka <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 sep 2010, 10:49
av äckelpekkasin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det lutar alltså åt att riva motorn

.
Men tack för hjälpen

. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 sep 2010, 19:17
av cobra karlsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan har för mig att bussningen på kopplingskorgen var ett problem när man var i moppeåldern men det är klart det är snart 30 år sedan, man kanske blandar ihop det hälsn cobra <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 sep 2010, 19:59
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Behöver man säga mera, Puch

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 sep 2010, 20:04
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är väl
en fördel med Sachs, går med hur mycket lagerglapp som helst..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 sep 2010, 20:08
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Det är väl
en fördel med Sachs, går med hur mycket lagerglapp som helst..

Till packboxarna inte klarar av att täta med glappet eller svänghjulet hugger tag i spolarna!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 sep 2010, 22:21
av äckelpekkasin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hejsan har för mig att bussningen på kopplingskorgen var ett problem när man var i moppeåldern men det är klart det är snart 30 år sedan, man kanske blandar ihop det hälsn cobra
Det var riktigt trevligt att få svar från en sann Puch-entusiast

.
Men du kan nog ha rätt Cobra. Bussningen känndes lite glapp när jag kollade, så jag testade med en annan som jag hade i mina gömmor, men glappet kvarstod. Så frågan är om vevaxeln är sliten där bussningen sitter, men det verkar lite konstigt att den skulle slitas ner före bussningen. Ge gärna fler tips. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2010, 11:21
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter plåten i svänghjulet stilla ? Om kedjan har hoppat av trycker kåpan mot svänghjulet. <!-- </EdIndex> --></div>