Sida 1 av 2
Sommartips
Postat: 24 sep 2010, 15:34
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här har jag hittat på en annan hemsida, men kanske kan vara av intresse för någon här:
"kokande" förgasare"
(hämtat ur tidningen "Nymans Vänner")
Här kommer ett tips om hur man undviker kokande förgasare.
Blanda in c:a 2dl diesel till 5 liter bensin. Fördelarna är flera, man undviker ånglås i förgasaren.
Dessutom får man en motor som går bättre. Den moderna bensinen förbränner för snabbt. När kolven
har gått 80-90% av slaglängden, har förbränningen upphört, därmed förlorar man effekten, därför
gasar man lite mer och motortemperaturen höjs. Jag har läst om "Dieselblandningen" i en engelsk
tidning. Jag har själv använt blandningen i ett flertal motorcyklar från 1926-1970 både 2 takts och 4
takts- motorer. Dessutom i Volvo PV 444 och T Ford. Jag upplever som motorn blir dragvilligare.
Observera, motorn blir ej svårstartad. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 sep 2010, 15:38
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->F-n riktigt intressant

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 sep 2010, 15:54
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Annars kan man ju prova startbränsle till Draken och Lansen planen då hinner du nog inte få något ånglås innan den skär

När jag gjorde lumpen på F13 i Norrköping vet jag att dom provade på en flakmoppe den tokvarvade och gick som fan ett litet tag, jag har för mig att det inte spelade någon roll om man gasade eller inte det var bara ett läge

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 sep 2010, 20:07
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="flora"]Annars kan man ju prova startbränsle till Draken och Lansen planen då hinner du nog inte få något ånglås innan den skär

När jag gjorde lumpen på F13 i Norrköping vet jag att dom provade på en flakmoppe den tokvarvade och gick som fan ett litet tag, jag har för mig att det inte spelade någon roll om man gasade eller inte det var bara ett läge

[/quote
Vi hade samma övningar för oss på F1 i Västerås. Både flaka och folkabuss. :meangreen:

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 sep 2010, 21:49
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->går inte startbränsle på komp ist för gnista?
har för mig en kompis provade något i sin moppe....o den skar duktigt när kolven och toppen lyftes så blev han paff, men gick inte stänga av moppen, och gasade behövde han inte heller.... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 sep 2010, 09:24
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Om vi nu tänker oss arbetstakten, så har väldigt mycket av bränslet brunnit upp redan vid 20 grader efter ÖD*. När man har 80-90% av slagländen så finns det inget att hämta, det står i vart fall klart.
Det torde föreligga nå'n form av missuppfattning i ämet?
Att 0.2 l diesel per 5 l bensin skulle påverka egenskaperna hos "bensinen" i den grad som görs gällande skulle jag vilja höra från trovärdig källa.
Jag håller således med om att det inte bör påverka startegenskaperna.
*) Varierar givetvis beroende på motorkonfiguration/driftbetingelser. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 sep 2010, 09:34
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Folkabussen vi körde på flygsoppa. Det var soppa till SK 16 en kolvmotor.
Den andra soppan som var till Draken och lansen fungerade inte.
Om jag mins rätt var det 40 % fotogen i reasoppan. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 sep 2010, 11:57
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det stämmer bränslet till Draken och Lansen hette MC77 och det fungerade inte att köra på men både Lansen och Draken hade startbränsle i en separat tank.
Det stämmer också att det inte gick att stänga av moppen vare sig med dödaren eller att rycka tändhatten den bara tokvarvade till den skar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 sep 2010, 16:24
av Matte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolvmotor-soppan till SK16 är på 130 oktan, om jag inte missminner mig.
Startmotor-bränslet heter MC25 och var Isopropylnitrat. Grejen med den soppan är att den innehåller bundet syre

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 sep 2010, 17:11
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->offtopic Verkar finnas gott om FD Hangarsopare här på forumet

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 sep 2010, 17:40
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fast jag var bilförare vid garaget. Körde godsbilen. <!-- </EdIndex> --></div>
sommartips
Postat: 27 sep 2010, 18:06
av valter
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tar man bort tändgnistan så kan ju inget tända så att säga?.Det sa just att motorn gick i allafall låter väldigt konstigt!.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: sommartips
Postat: 27 sep 2010, 19:02
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
valter skrev:Tar man bort tändgnistan så kan ju inget tända så att säga?.Det sa just att motorn gick i allafall låter väldigt konstigt!.
MVH/Valter.
En diesel går utan tändsystem förhuvudtaget. Där det är kompressionen som antänder bränslet. Det funka på moppar också om du har för mycket kompression och/eller lättantändligt bränsle.

<!-- </EdIndex> --></div>
sommartips
Postat: 27 sep 2010, 19:29
av valter
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu var det en mopedmotor.Ska den gå utan tändsystem så måste den glödtända så att det är rena härdsmälta i förbräningen?.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 sep 2010, 19:35
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glödtändning måste det inte vara. Kan självantända p.g.a kompessionen. <!-- </EdIndex> --></div>