Sida 1 av 5
Dålig brytarkvalite eller bara en inkörningsfråga...
Postat: 30 sep 2010, 11:21
av RoRRe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur ofta ska man behöva justera brytaren egentligen?
Sen ja satte dit en ny har ja väl justerat 3 gånger tror ja...
Har för mig att när ja va 15 så åkte ja bara. Nu måste ja justera vid typ var 30:e mil, den går men tappar orken. Justerade igår igen så då vart den pigg å rapp.
Brytaren är ju iofs ganska ny. Kan de vara så att den slits mycket från början eller är de dålig kvalite? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 sep 2010, 15:16
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur såg "nocken" ut på svänghjulet
Om den är rostig så slits klacken på brytaren ner och avståndet minskar
lite fett på den skadar ju inte heller <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 sep 2010, 15:25
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Hur såg "nocken" ut på svänghjulet
Om den är rostig så slits klacken på brytaren ner och avståndet minskar
lite fett på den skadar ju inte heller
Vilket fett är bäst att använda i så fall

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 sep 2010, 15:27
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köper man kvalitetsbrytare, brukar en liten klutt specialfett ligga i förpackningen <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 sep 2010, 15:28
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Köper man kvalitetsbrytare, brukar en liten klutt specialfett ligga i förpackningen
Dem brytarna jag fått med fett till, står (Eller visades kanske med bilder?) det på den lilla förpackningen att man ska fetta in brytaraxeln med det. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 sep 2010, 15:57
av Tobbe-38
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja har norscand(taiwan?) brytare på k50n har kört 320mil har justerat dom en gång. vart en jävla skillnad efter justering,
Ja har testat 3olika fetter men dom är borta efter ett par mil?
men bara lossa två skruv så kommer man åt och fetta.
Är de sachs du har, har hört att dom vibrerar så mkt så man får typ justera brytarna ofta...somsagt de är vad ja hört tror inte det stämmer. <!-- </EdIndex> --></div>
brytare
Postat: 30 sep 2010, 20:33
av valter
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byt kondensator och brytare så fungerar det i många år.Lägg på lite fett på fiberklacken typ hjullagerfett så blir det bra.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: brytare
Postat: 30 sep 2010, 20:41
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
valter skrev:Byt kondensator och brytare så fungerar det i många år.Lägg på lite fett på fiberklacken typ hjullagerfett så blir det bra.
MVH/Valter.
Nix inget hjullagerfett på fiberklacken, kommer att förstöra resten av tändningen, skall vara ett speciellt fett, kommer bara inte på namnet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 sep 2010, 21:34
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Brytarnocksfett?
Jag köpte en tub med Bosch fett avsett för just detta.
Det var väl si så där kring herrens år 1983. Den lär räcka livet ut även om jag blir 250 år.
Det är ju en ytterst liten mängd som skall till, men utan detta fettet så går fiberklacken ned sig tämligen fort.
Jag kan inte se varför hjulllagerfett skulle förstöra hela tändningen? Man behöver ju inte offra en hel burk....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 sep 2010, 23:42
av Nymans2013
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Siliconfett är vad som funkat bäst för mig. Min montana som hade vässats fick nya brytare. Smorde både brytarna och nocken med siliconfett. Justerade in brytaren och när jag bytte bort den ca 1300mil och 2år senare, så gick den fortfarande klockrent. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 okt 2010, 00:11
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ska vara fett med hög smältpunkt.
Så här skriver Jim på Classic Motor om saken:
http://www.classicmotor.se/fragaexperten/article373646.ece <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 okt 2010, 06:17
av RoRRe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja de blir ju diverse svar:) Man får väl prova vad som passar bäst. Börjar med en liten dutt hjullagerfett...
Då gör ja om och gör rätt, så får ja se vad som händer

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 okt 2010, 07:32
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Att använda silikonfett (kiselfett) är tyvärr förenat med en risk när man har gnistbildning i närheten. Detta är ett ganska välkänt faktum.
Fettet tillsammans med gnistan bildar en beläggning på kontaktytorna.
Så, risken för problem är överhängande om man använder kiselfett, men man kan ju uppenbarligen ha tur, troligtvis beroende på att nocken varit sparsamt infettad?
Slutsats i denna tråden, ett bra hjullagerfett eller fett avsett för brutarnockar torde vara de bättre valen? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 okt 2010, 12:10
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag väntar lite med hjullagerfett tills Tompa kommer på namnet

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 okt 2010, 12:23
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det konsistensfett som man brukar kalla det? och det är väl eg. bara en gammal term på smörjfett. <!-- </EdIndex> --></div>