Sida 1 av 1

Crescent 1188 Flakmoped

Postat: 11 okt 2010, 08:43
av Klas
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej allesammans!
Jag är ny på forumet och är ägare till en flakmoped av märket Crescent 1188 årsmodell runt 1995.
För att reda ut historiken i syfte att undvika missförstånd i framtiden undrar jag nu vilka som tillverkat denna modell och vilka år? Crescents variant hette kanske inte Carrier utan Packy (?)
Norsjö Carrier
Crescent Packy?
MCB ???
Red gärna ut begreppen för mig eller tipsa om någon bra sida där jag kan läsa mig till historiken!

Hur som så undrar jag nu om mektipsen för Sachs även går att tillämpa på min 505/3-motor? Avseende justering av växlar och koppling? Jag har haft lite problem med att växeln "rappar" på ettan och tvåan vid lite belastning. Jag undrar nu om detta är en justeringssak eller om kopplingen kanske är slut? Handtagets växellägen kanske är slut?
Motorn är nyrenoverad och går väldigt fint förutom just ettan och tvåan vid lite belastning i exempelvis uppförsbacke. Någon som känner igen fenomenet?

Tacksam för svar!

Mvh, Klas. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 okt 2010, 09:10
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jAG TROR DU HITTAR EN DEL INFO HÄR :oops: på din flaka, den är lite för ny för oss veteraner :wink:

http://www.norsjo.com/index.php?page=bygg


Detsamma vad det gäller motorn, är nog inte så många som mekat med den nya motorn :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 okt 2010, 09:22
av Klas
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för den upplysningen, men frågorna jag ställer saknar svar på den sidan.
Någon annan med erfarenhet? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 okt 2010, 11:03
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta är modellen med 4-kants profil rammässigt? Varför inte byta motor till en 4-takt ist för 2takt pannkaka?:) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 okt 2010, 12:18
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Crescent och MCB är i princip samma sak. Monark och crescent gick ihop och bildade "Monark-Crescent-Bolagen". Packy tillverkades av norsjö. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 okt 2010, 12:39
av Klas
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stämmer med fyrkantsprofilen. Jag vill ha kvar så mycket original som möjligt plus att jag tycker om blåröken som blir av 2-t. Motorn är nyrenoverad så den går rätt bra.
Ok, så först gjorde Crescent flakmopeder därefter bildades MCB för att sedan fortsätta tillverkas av Norsjö?
Intressant. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 okt 2010, 17:23
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flakmopeder tillverkades av ett flertal märken. Jag tror inte att norsjö tog över någon tillverkning efter MCB, dom hade sin egen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 okt 2010, 07:23
av Klas
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, men de ser likadana ut?

Hur som helst så kvarstår frågan med kopplingen- och/ eller växlarna.
Någon som känner igen detta?
Någon som vet om det är samma inställningar som beskrivs under Mektips med en 50/3 Sachs?

Mvh, Klas <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 okt 2010, 14:49
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du växelgaffel och spårmutter som 50/3 på 505'an? Börja alltid med att justera in 3ans växel i alla fall.

Du kan ju börja med att justera in kopplingen för att se om det hjälper.
Hade en instruktion för 504/1b (automat), på den gör du i alla fall så här:
Bild

Pst. Flyttar tråden till Motor, men lämnar skugga här i några dagar. <!-- </EdIndex> --></div>