Sida 1 av 1

Sachs Saxoped 1149

Postat: 13 okt 2010, 15:08
av nickeliten
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena!

Är precis ny ägare till en gammal sachs 1149.
Kan inte så mycket om moppen än men det verkar vara lite bonntrimmat osv.
Den är skitslö i t.ex minimal uppförsbacke, kommer nästan inte upp. Då snackar jag om en backe som nästan är obefintligt brant :/ Har mina små aningar att förgasaren är söndermekkad...

Men nu är det så att jag sitter och granskar om man ska köpa en kyrkportsförgasare 17 mm och en cylinder på 5,5hk.

Vill ju egentligen inte att den ska gå så mycket fortare men starkare är aldrig fel :) men 40-50 sitter inte fel för min del!

Vad tror ni om det här paketet?
Sachs 5,5 hk trimsats

Fabriksnytt 5,5 hk Sachs Trim
komplett med alla delar
Passar mycket bra på Crescent Compact
Luftkyld 50cc Cylinder på 5,5 hk
Ny tysk kopia (ej JOFRAB)
Förgasare 17mm
Förkromat sportluftfilter
Trimkrök 32 mm
Högeffekt Ljuddämpare 32mm
Förgasarpinnbultar och insugningspackning
Cylinderfotpackning
Avgaspackning
Förgasarmuttrar & brickor (ej med på bild)
Framdrev 14 kuggars 3-4 vxl fot(ej på bild)14 drev finns även för 2 vxl(50 kr extra)
Ordinarie pris lösa delar på JOFRABs hemsida ca 4700 kr
pris:
5 hk 2940 kr

tack! <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Sachs Saxoped 1149

Postat: 13 okt 2010, 15:43
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad tror ni om det här paketet?
Sachs 5,5 hk trimsats

Fabriksnytt 5,5 hk Sachs Trim
komplett med alla delar
Passar mycket bra på Crescent Compact
Luftkyld 50cc Cylinder på 5,5 hk
Ny tysk kopia (ej JOFRAB)
Förgasare 17mm
Förkromat sportluftfilter
Trimkrök 32 mm
Högeffekt Ljuddämpare 32mm
Förgasarpinnbultar och insugningspackning
Cylinderfotpackning
Avgaspackning
Förgasarmuttrar & brickor (ej med på bild)
Framdrev 14 kuggars 3-4 vxl fot(ej på bild)14 drev finns även för 2 vxl(50 kr extra)
Ordinarie pris lösa delar på JOFRABs hemsida ca 4700 kr
pris:
5 hk 2940 kr

du kan ju köra med original förgasare, kan du meka något, så kan du få det och funka rätt ok, och då får du ju styrka. Men det är ju min åsikt :)

Kan ju kanske hjälpa och byta kolv i moppen och börja med det kanske?
Mvh <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Sachs Saxoped 1149

Postat: 13 okt 2010, 16:50
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nickeliten skrev:Tjena!

Är precis ny ägare till en gammal sachs 1149.
Kan inte så mycket om moppen än men det verkar vara lite bonntrimmat osv.
Den är skitslö i t.ex minimal uppförsbacke, kommer nästan inte upp. Då snackar jag om en backe som nästan är obefintligt brant :/ Har mina små aningar att förgasaren är söndermekkad...

Vill ju egentligen inte att den ska gå så mycket fortare men starkare är aldrig fel :) men 40-50 sitter inte fel för min del!

tack!
Beror ju på hur tjock plånbok man har men för dina krav räcker det med
en

3,5 a (850:- på nordscand)
ev annan pipa 28mm (420:-)
sotningssats (40:-)
Insugspacknig (35:-)

Summa 1345:-
Har du en bing 12 sitter på så är det bara att skruva dit den
annars finns säkert nån på tradera eller blocket (eller här om du skriver på köpes)för några hundralappar

Med ditt 5,5 förslag så går det minst 60-70 (beroende på drevning mm) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 okt 2010, 18:26
av nickeliten
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Njaeeee är väl sådär på att meka men jag har en far som är väldigt intresserad, så ska ta hjälp av honom. Jo jag såg en 3,5a där också... Efter jag hittade 5,5an. Då började jag faktiskt fundera på att det kanske är ett bättre och billigare alternativ. Ska ha den som lite prutta omkring i stan-moppe, fram och tillbaks till polare typ. Den lär ju hålla bättre med en mindre cylle, eller har jag fel då? Mindre slitage etc.

Är orginal cylindern så svag att den inte får upp mig för minimal lutning? (85kg med kläder och skolväska typ :P) mvh Niklas <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 okt 2010, 18:43
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nickeliten skrev:Njaeeee är väl sådär på att meka men jag har en far som är väldigt intresserad, så ska ta hjälp av honom. Jo jag såg en 3,5a där också... Efter jag hittade 5,5an. Då började jag faktiskt fundera på att det kanske är ett bättre och billigare alternativ. Ska ha den som lite prutta omkring i stan-moppe, fram och tillbaks till polare typ. Den lär ju hålla bättre med en mindre cylle, eller har jag fel då? Mindre slitage etc.

Är orginal cylindern så svag att den inte får upp mig för minimal lutning? (85kg med kläder och skolväska typ :P) mvh Niklas
original cyllen ska klara det, då min monark med speedway sula är original. Kolven är ju ett alternativ och byta, kan vara din motor som läcker komp någonstans oxå. Jag väger altså 100+ och min är som sagt original.... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

re

Postat: 13 okt 2010, 19:19
av HillBilly
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Reedcylly +12 fugge
räcker då får du ork i rovan
:D :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 okt 2010, 20:08
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nickeliten skrev:Njaeeee är väl sådär på att meka men jag har en far som är väldigt intresserad, så ska ta hjälp av honom.

Är orginal cylindern så svag att den inte får upp mig för minimal lutning? (85kg med kläder och skolväska typ :P) mvh Niklas
Du kanske ska hålla dig till original, jag vet inte hur petnoga farbror blå är nuförtiden, om dom skulle haffa dig med trim, så kanske körkortet sitter lite löst på några år :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 okt 2010, 20:16
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:
nickeliten skrev:Njaeeee är väl sådär på att meka men jag har en far som är väldigt intresserad, så ska ta hjälp av honom.

Är orginal cylindern så svag att den inte får upp mig för minimal lutning? (85kg med kläder och skolväska typ :P) mvh Niklas
Du kanske ska hålla dig till original, jag vet inte hur petnoga farbror blå är nuförtiden, om dom skulle haffa dig med trim, så kanske körkortet sitter lite löst på några år :wink:
Bra poäng där kanske...men brukar inte gnälla så mycket på gamla hederliga moppar...men man vet ju aldrig vad idiot....menar blå harry säger. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 okt 2010, 21:33
av nickeliten
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Äh körkortet är det ingen fara med, är ju 25 år och innehar både bil och mc körkort! (Skolväskan är till komvux :))

Då blir det väl mest böter vad jag har förstått det som?

Iaf. ja då måste jag meka ner den i vinter då, kanske ska börja och se om det är något som är fel med den... Kanske ska börja med den innan jag börjar trimma och pula.
Men får stark habegär till en 3,5a... :P

Kan man köra den med orginal förgasare och orginalrör och allt?

Tack för all hjälp, ni är grymma! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 okt 2010, 22:06
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nickeliten skrev:Äh körkortet är det ingen fara med, är ju 25 år och innehar både bil och mc körkort! (Skolväskan är till komvux :))

Då blir det väl mest böter vad jag har förstått det som?

Iaf. ja då måste jag meka ner den i vinter då, kanske ska börja och se om det är något som är fel med den... Kanske ska börja med den innan jag börjar trimma och pula.
Men får stark habegär till en 3,5a... :P

Kan man köra den med orginal förgasare och orginalrör och allt?

Tack för all hjälp, ni är grymma!
Äsch, man ska väl hjälpa så gott man kan till sina med människor.

3,5a kan du köra med original förgasare, rör, och vice versa. Du får ju ett kanon bottenvrid. :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 okt 2010, 17:37
av nickeliten
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha, ja jag ska köpa en 3,5a i nästa vecka och klämma på, var ute och körde en tur idag och rattade lite på bränsleinsuget så då blev det mycket bättre! (nybörjare som man är)

Tydligen måste motorn fått för mycket soppa... Men den är ju fortfarande lite trög i backar och sånt, men det blev ändå 3 gånger bättre än förut :wink:

Fan va trevligt det är att åka runt och känna moppelukten och att det brummar lite! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 okt 2010, 18:17
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nickeliten skrev:Haha, ja jag ska köpa en 3,5a i nästa vecka och klämma på, var ute och körde en tur idag och rattade lite på bränsleinsuget så då blev det mycket bättre! (nybörjare som man är)

Tydligen måste motorn fått för mycket soppa... Men den är ju fortfarande lite trög i backar och sånt, men det blev ändå 3 gånger bättre än förut :wink:

Fan va trevligt det är att åka runt och känna moppelukten och att det brummar lite!
Visst är det trevligt med lukten av moped och bara puttra runt.

Alla har vi varit nybörjare, en vacker dag kan du nog oxå mer än vad du kan räkna på fingrarna;) Mvh <!-- </EdIndex> --></div>