Ebenholtzsvart/Diplomatsvart Färgkod till 50ss

Tips & frågor.
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Ebenholtzsvart/Diplomatsvart Färgkod till 50ss

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag undrar om någon vet vad denna färg har för beteckning, finns en firma lokalt som blandar till den färg man vill, blir 1 komps dock väldigt bra och stryktålig högblank färg som används till traktorer och andra industriella saker. har en tank som är med original färgen svart, dock är denna matt och väldigt sliten så att få något färgprov därifrån blir svårt.

Jag undrar alltså om det finns någon som har en färgkod som går ihop med 1komponents färg, kanske är det samma färgkod oavsett 1-2 komp?. Eller någon annan färgkod som är väldigt snarlik original svarta färgen på 50ss :?: :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inte originalkoden till denna, men Volvo har en lack som heter Kongosvart som är mycket snarlik.
Dupont 1723. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack :P . Men är det igentligen inte bara blanksvart? eller är den av någon speciell nyans, eller har den nån slags "djuphet". Ja helt enkelt kan man se någon skillnad jämfört med en vanlig blank svart färg? jag har aldrig sett något diplomatsvart 50ss, och från min tank jag har är det svårt att se hur färgen vart från början. Så sliten och matt :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har sett Diplomat svart och den är ganska djup, så är även Kongo svart. Det är ju supersvårt att se nyanser på svart om de inte går mot blått eller brunt, och det ska diplomaten inte göra. Nyanser ser man nästan bara om håller två svarta mot varandra. Egentligen skulle du kunna lacka i vanlig svart och ingen skulle se någon skillnad, förrän den ställs mot en diplomatsvart. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm ja det borde ju duga med vanlig blanksvart. Hade ju annars kunnat göra den röd, och visst är ju det också snyggt. Tycker bara den är för vanlig då varenda 50ss jag sett har vart röd :shock:
Färgen jag brukar använda mig av har ett ganska bra djup oavsett nyans, och alltid 90% glans, hur pass mycket glans har Original färgen? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi är vet inte hur mycket glans det ska vara original, men jag tror att vi oftast lackar för blankt. Mona har lackat med original lack (framtagen från NymanBolagens recept) och den är inte fullt så glansig. Men jag vet inte procenten. Jag mailar dig ett telenummer så du kan ta reda på det. Det skulle vara bra att veta.

Jag tycker du ska lacka den svart. Det är den klart snyggaste 50ss lacken. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nåväl, dom blankare färgerna tycker i alla jag passar bättre, sen med frächt krom runtom moppen gör det sig riktigt bra, så där är något jag är bestämd på, antingen så blankt som möjligt eller hel matt. Halvmatta färger eller halvglansiga känns som en "oklar" färg, ser nästan ut som att den en gång var blankare men har börjat bli matt, hur mycket man än puttsar och polerar efter det så blir det ju inge bättre :roll: Kanske bara jag som tycker så här, men det kommer jag hålla mig till framöver på mina projekt iaf :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
monark 50s
Inlägg: 192
Blev medlem: 20 jul 2008, 23:00
Ort: KÖPING

Inlägg av monark 50s »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja annars har Ford en fin blanksvart som jag tror heter A9 rätt o slätt på lackar-språk! Hade det på min Sierra Cosworth, grymt fin svart! En fråga: vad kan det vara för färgkod till min Trapper som är Polisvit/Salamandergrön och vart hittar man Monark märken i Guld/Svart? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Monark dekaler hittar du t.ex hos Norscand, Mopedfantasterna och andra butiker. Kolla bland våra länkar.

Salamandergrön har jag ingen aning om men polisvit är polisbilsvit. Fråga hos välsorterad färghandel om de har "koden" för den lacken. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar