98 cc

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
perra
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 sep 2010, 23:00

98 cc

Inlägg av perra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
Har nyligen köpt en kroon lättviktare med en sachs 98 cc motor på.
Finns det någon som har litteratur om denna vad som helst. <!-- </EdIndex> --></div>
crescent-1228
Inlägg: 75
Blev medlem: 05 mar 2010, 00:00
Ort: värmland 2 mil utan för kil

Inlägg av crescent-1228 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är det en sådan motor du har och vill ha en bok te

http://img502.imageshack.us/i/72656641931.jpg/ <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns lite info på Nymans sidan, men dom är lite hemliga av sig :P


http://www.nymansuppsala.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har för mig att Kroon är en dekaltrimmad NV.
Vi har tidigare pratat om detta fenomen i ngn tråd.
Även Jim i Classic har tagit upp ämnet dekaltrimmade moppar.. Jag har många lättviktare med en massa olika namn tex. Hjorten, Renen, Speed, Blixt. mm. Alla har samma stuk men det kan skilja lite på olika gafflar (dessa fanns även som option att köpa lösa) å andra små detaljer men i grund & botten är alla djävligt lika men skriv vad du behöver veta om din lättviktare så ska jag försöka hjälpa dig. mvh/Dr <!-- </EdIndex> --></div>
perra
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 sep 2010, 23:00

98 cc

Inlägg av perra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det jag vill veta är lite motordata tändningsläge brytaravstånd mm det sitter några smörjnipplar på motorn vad ska det vara för smörja i den? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sachs 98cc såldes på samma sätt som dom där kinapåhängarna gör idag. Dvs. som färdiga kit m. motor/motorfästen, kromad tank, vxl-segment, drevsats. Dessa kit köptes då upp av olika cykeltillverkare som monterade dom på sina hojar & döpte dom därefter..tex. din hoj kommer från en firma som hette Aktiebolaget Kroon i Vansbro. Dom tillverkade dessa 98or ngn gång i mitten av -30 talet. Sedan fanns det några som tog ett steg längre & gjorde specialbyggda ramar för ändamålet tex. DKW Diamant, NV 8, Rex, Monark & HVA.
Husqvarna & Monark tillverkade sina första modeller med ett liknande motor/tankkit men från ILO. Även Rex första 98:a var en cykel med hjälpmotoraggregat men i det fallet kom kitet från Engelska Villiers.
Bara efter ngt år kom både HVA, Monark & Rex med specialbyggen. HVA gjorde tom. en egen motor (som egentligen är ganska identisk med en ILO snacka om plagiat :shock: )
Men.. men ..nog om detta. Sachsmotorn som sitter på din hoj är den vanligast förekommande 98cc den maxar 3200 varv å har 2,3hkr skiljer sig inte så mkt i uppbyggnaden från en vanlig sachs mopedmotor. Dock är ju packboxarna sämre. Därför kör man med ett fett ist för olja i växellådan detta fett pressas in via dom två fettnipplarna som sitter på motorn det ska vara ca 60gr. Sedan skall man ge ett antal tryck med fettsprutan efter ett visst antal mil. ca 150mil (ungefär som på Novolettemotorns transmission) när det blir för mycket fett i lådan så sipprar överskottet ut ur det lilla hålet i Sachstexten på transkåpan.
fettet skall vara halvflytande ungefär som vapenfett detta kan du göra själv med att du blandar fett med SAE 80 olja till lagom konsitens. Men jag kör med ett speciellt fett som är avsett för Briggs & Strattons Glesa växellådor som sitter på åkgräsklipparna. När det gäller tändningen kör jag 2mm FÖD men enligt info kan det ligga på 3,5-4 mm FÖD och brytarna har jag på 0,40 soppan blandar jag med icke syntetisk (mineral) 2taktsolja 4% inblandning. Hoppas jag varit till hjälp.
mvh/Doktorn <!-- </EdIndex> --></div>
perra
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 sep 2010, 23:00

98 cc

Inlägg av perra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett stort TACK till dr novolette för det utförliga svaret.
Mvh perra <!-- </EdIndex> --></div>
jutte
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 sep 2009, 23:00

Sachs 98cc

Inlägg av jutte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan väl tillägga att Handbok (nytryck) finns hos Erik Linding i Söderala. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar