Sida 1 av 1

Cylinder.. behövs den borras om?

Postat: 02 nov 2010, 20:57
av niklosia
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nästa fråga.
på cylindern till min flinta motor finns det lite ytlig rost i. Måste den borras upp/om då? eller finns det nåt annat bra att göra. Är som sagt va novis på detta. Finns det i så fall nåt bra ställe/ bra person i göteborg som kan göra detta till en bra penning? Nån som har en uppskattning på pris?
Vad kostar då en ny kolv passandes? <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Cylinder.. behövs den borras om?

Postat: 02 nov 2010, 21:12
av Mattias-M
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
niklosia skrev:Nästa fråga.
på cylindern till min flinta motor finns det lite ytlig rost i. Måste den borras upp/om då? eller finns det nåt annat bra att göra. Är som sagt va novis på detta. Finns det i så fall nåt bra ställe/ bra person i göteborg som kan göra detta till en bra penning? Nån som har en uppskattning på pris?
Vad kostar då en ny kolv passandes?
lär va eller lär uppkomma komplekage när rosten försvinner mer och mer, ev kommer rost/olje och bensin smörjan sätta igen stiftet och de kommer troligen sluta med en massa problem.

Ev går de att puttsa om de är så pytte pytte lite rost att de nästan går att gno bort med tummen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 nov 2010, 21:54
av niklosia
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja så lite är det väl tyvärr inte.
Men är då lösningen att borra ur den?
Någon i trakterna som gör sådant? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 nov 2010, 22:02
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det är "ytrost" så putsa med lite "400 papper" sen tvättar du rent med nåt (diesel går bra) om det är "gravrost" med kratrar så är det nog borra som gäller det syns bäst efter putsning

Lägg upp en bild så vi kan bedöma "rosthögen" <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 nov 2010, 22:18
av niklosia
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->så här ser den ut :)

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 nov 2010, 22:19
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borra.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 nov 2010, 22:21
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->borra <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 nov 2010, 22:23
av niklosia
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->förslag på ställe??? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 nov 2010, 13:11
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->borra, skicka den till VRM! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 nov 2010, 15:17
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:borra, skicka den till VRM!
VRM Borrar väl inte??? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 nov 2010, 15:43
av Mattias-M
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:
ilogurra skrev:borra, skicka den till VRM!
VRM Borrar väl inte???
Borrning av cylindrar:
(I borrningspriset ingår EJ kolv)

Borrning av cylinderlopp mellan 40-50 mm.
-Första ö.d. dvs 0,5mm från tidigare håldiameter.Pris ca 650 per hål
-Andra ö.d. dvs 1,0mm från tidigare håldiameter.Pris ca 750 per hål

Borrning av cylinderlopp mellan 51-100 mm
-Första ö.d. dvs 0,5mm från tidigare håldiameter.Pris 690 per hål
-Andra ö.d. dvs 1,0mm från tidigare håldiameter.Pris 790 per hål

Vid håltagning större än ovannämda. Ring eller skriv för prisuppgift.

taget direkt från VRM.se, Står skrivet i kategorin cylinderrenovering. :) <!-- </EdIndex> --></div>