Sida 1 av 3
Crescent "Raket" 1149 -62 *Snart rivs den ner igen
Postat: 03 nov 2010, 22:19
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min första och mest älskade moppe så här på senare år är min Crescent 1149 -62.
Köptes som substitut till bilhobbyn och var den som drog mig ner i träsket igen.
Första vintern gick jag igenom den och körde ett tag och fick smak för mopperallyn m.m.
Enda som egentligen strulat tidigare har varit tändningen men en ny tändplatta löste det:
Med tiden krävdes lite lättare viktkompensering i form av 12mm förgasare och en 3,5hk cylinder till en fläktkyld moppe.
Ville aldrig sätta på en större cylinder för det ska se orginal ut.
Kombinationen funkade i många år och var det varmt ute så fick man bara ta av kåporna.
Nu har det inte blivit mycket åka med denna i år för en kolvring gick av och ordnade en extra spolport. Samtidigt som detta konstaterades så upptäckte jag även att kopplingslagret hade sett sina bästa dagar!?
Då tiden inte funnits för skruvande så blev en Dakota lösningen över sommaren MEN nu ska jag ordna Raketen igen är det tänkt!
Har nu införskaffat lite godis som ska göra mig sysselsatt i garaget ett tag i alla fall:

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 nov 2010, 22:29
av Kuli
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det en nyinköpt cylinder som du har med på bilden ?
Vad är det för cylinder och var har du köpt den i så fall ?
Och cylinder är väl en liten fartvindslyld ?
Har en DBS som skulle behöva en ny cylinder och jag vill inte borra sönder en originalcylindern.
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 nov 2010, 09:21
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall du göra något åt framgaffel?
Tycker den verkar lite ostabil..

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 nov 2010, 10:58
av Forsgren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 nov 2010, 11:01
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kuli skrev:Är det en nyinköpt cylinder som du har med på bilden ?
Vad är det för cylinder och var har du köpt den i så fall ?
Och cylinder är väl en liten fartvindslyld ?
Har en DBS som skulle behöva en ny cylinder och jag vill inte borra sönder en originalcylindern.
/Kuli...
Nop, de e en beg som någon sprayat med silverfärg i hopp om att få ut lite mer pengar för den...
...men den gick man inte på!
Patrik skrev:Skall du göra något åt framgaffel?
Tycker den verkar lite ostabil..

Mvh Patrik
Problemet löst...
...jag har nyktrat till efter det!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 nov 2010, 12:46
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Din raket är så jäkla fräck. Snygg patina och packlådan är suverän.
Så du säger att det funkat bra med fläktkyld cylle, det kan vara värt att komma ihåg. Vid vilken temperatur har du behövt ta av kåporna? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 nov 2010, 13:13
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Din raket är så jäkla fräck. Snygg patina och packlådan är suverän.
Så du säger att det funkat bra med fläktkyld cylle, det kan vara värt att komma ihåg. Vid vilken temperatur har du behövt ta av kåporna?
Tackar!
Ang. att köra med cylindern för dom fläktkylda motorerna på en fartvindskyld så funkar det kanon upp till kanske ca 23´C.
Har kör npgra år med kåporna på och nästan aldrig plockat bort dom.
Tyvärr körde jag en av dom varmaste sommardagarna utan att ta bort kåporna och det gick mindre bra... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 nov 2010, 19:55
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och svaret på kolvraset har vi inte hört ännu. Varför ? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 nov 2010, 21:58
av Nymans2013
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Och svaret på kolvraset har vi inte hört ännu. Varför ?
Jag gissar på kraftigt kolvnyp med tanke på inlägget ovanför ditt.
ANG fläktkyld cylle utan fläkt, kolla på dom som åker membrancylle. Samma sak där. Själv har jag haft fläktcyllar på alla fartvindskylda Sachsar jag ägt och det har aldrig vållat problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 nov 2010, 12:46
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen kylning där heller
http://www.youtube.com/watch?v=CJ16iQiGtIQ <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 nov 2010, 12:50
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tobbes röjsåg

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 nov 2010, 13:07
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Tobbes röjsåg

Motorsåg tycker jag är bättre

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 nov 2010, 21:53
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:Conrad Engström skrev:Och svaret på kolvraset har vi inte hört ännu. Varför ?
Jag gissar på kraftigt kolvnyp med tanke på inlägget ovanför ditt.
ANG fläktkyld cylle utan fläkt, kolla på dom som åker membrancylle. Samma sak där. Själv har jag haft fläktcyllar på alla fartvindskylda Sachsar jag ägt och det har aldrig vållat problem.
Som sagt...
Denna bilden tog jag den kvällen när vi åkte ut och den nöp ordentligt för mig:

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 nov 2010, 00:15
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det lilla gängade hålet på sidan av cylindern, sitter det bara på cylindrar med fläktkyld motor? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 nov 2010, 01:11
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:Det lilla gängade hålet på sidan av cylindern, sitter det bara på cylindrar med fläktkyld motor?
Inte den blekaste MEN det är ju till för att skruva fast plåten för fläktkylningen i alla fall... <!-- </EdIndex> --></div>