Sida 1 av 1
ramlager
Postat: 17 dec 2010, 04:10
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm.... fundrat mycket på vad som är rätt spel + vad går gränsen för att det skall
vara slut/ut slitet. Kommer inte fram tilll nåt svar...som nån gett som verkligen troligt.
Så jag har gjort mina egna bedömningar då....och jag mäter enligt bilderna....vilket borde vara rätt.
Bild 1 Axielt spel (in/ut) ramlager.
Bild 2 Radiellt spel (upp/ner) ramlager.
Bild 3....axelt spel utgårende axel...
Jag mäter alltså hundra delarna, nöjer mig inte med tiondelar.
Jag bara undra vad som är rätt, jag tror mig veta nu.
Svar vad jag tycker är normalt längsr ner....låter ämnet va fritt.
Axiellt spel (in/ut)....ramnlager.
Radielt spel (upp/ner)....ramnlager.
Drev axel Axel, Axiellt (in/ut)
På denna motor har jag på ramlager axiellt (in/ut) spel på 0.07 hundtra delar
vilket är jätte bra enligt mig på en oskruvad motor!
Radiellt (upp/ner) spel på 0,05 hundradelar vilket är jätte bra enlig mig!
Så kollar jag alltid... det jag renoverar, just nu 2st SACHS motorer, för en
bruksmotor kan jag tänka mig ett spel på max 0.1 på både ramlager & växelaxel.
PS efter som jag mäter mycket inom jobbet så känner jag skillander
på tiondelar utan mätning med indokatorklocka.. (vi mäter tusendelar)...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 dec 2010, 18:40
av mbha
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->axiellt ska spelet bara vara det spel som schimsats in en gång i tiden. Har det ökat mätbart så är lagret garanterat slut. Magnetlager brukar schimsas in till mellan 0 och 0,050 mm. Kan inget spel mätas upp så måste man känna att det inte klämmer utan att vevpariet snurrar lätt.
Kör du med fasta lager så brukar 0,65 mm vara max i axiellt spel på mindre tvåtaktsmototorer.
Radiellt är det svårt att mäta ute på svänghjulet, om inte manualen, eller en verkstadshandbok anger ett mått där. Spelet i magnetlager har samma internt spel som standard spårkullager och det är, i den storleken inte mycket. men ute på svänghjulet skulle jag gissa en bit under 0,1 mm innan det är slut. Kanske 0,075 mm eller så? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 dec 2010, 10:46
av mallgroda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På en Puchmotor med L17 lager shimsar man axiellt till min 0,06 mm och till max 0,12 mm för att ligga inom tolerans. Om man på en Puchmotor kan uppmäta ett axialspel överstigande 0,15 mm bör man ta isär och shimsa om så man hamnar innom tolerans igen. Då du verkar ha koll på mättekniken och har utrustning till att jobba med så har Puch och sachs 3 vxl båda L 17 lager <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 dec 2010, 11:25
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mallgroda skrev:. Då du verkar ha koll på mättekniken och har utrustning till att jobba med så har Puch och sachs 3 vxl båda L 17 lager
Om man inte bytt till fasta lager....
mbha skrev:
Kör du med fasta lager så brukar 0,65 mm vara max i axiellt spel på mindre tvåtaktsmototorer.
Oj nu är det risk för att jag får ta upp poängräkningen igen <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 dec 2010, 12:08
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:mallgroda skrev:. Då du verkar ha koll på mättekniken och har utrustning till att jobba med så har Puch och sachs 3 vxl båda L 17 lager
Om man inte bytt till fasta lager....
mbha skrev:
Kör du med fasta lager så brukar 0,65 mm vara max i axiellt spel på mindre tvåtaktsmototorer.
Oj nu är det risk för att jag får ta upp poängräkningen igen
Nej Nej NEj inte en tråd med lagertjafs igen!! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 dec 2010, 12:15
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:Braxmatte skrev:mallgroda skrev:. Då du verkar ha koll på mättekniken och har utrustning till att jobba med så har Puch och sachs 3 vxl båda L 17 lager
Om man inte bytt till fasta lager....
mbha skrev:
Kör du med fasta lager så brukar 0,65 mm vara max i axiellt spel på mindre tvåtaktsmototorer.
Oj nu är det risk för att jag får ta upp poängräkningen igen
Nej Nej NEj inte en tråd med lagertjafs igen!!
Håller ni det på en vettig nivå så fungerar det bra, men kastar ni paj tar jag bort dem kletiga inläggen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 dec 2010, 12:32
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:NiklasHögberg skrev:Braxmatte skrev:mallgroda skrev:. Då du verkar ha koll på mättekniken och har utrustning till att jobba med så har Puch och sachs 3 vxl båda L 17 lager
Om man inte bytt till fasta lager....
mbha skrev:
Kör du med fasta lager så brukar 0,65 mm vara max i axiellt spel på mindre tvåtaktsmototorer.
Oj nu är det risk för att jag får ta upp poängräkningen igen
Nej Nej NEj inte en tråd med lagertjafs igen!!
Håller ni det på en vettig nivå så fungerar det bra, men kastar ni paj tar jag bort dem kletiga inläggen.
fint de att du håller ställningarna Rexxy. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 dec 2010, 18:47
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har funderat lite å undrar om det går att montera lagrena utan chims typ ngr 10delar ifrån vevskivorna å sen montera ihop motorn utan p-boxar å pressa med rör mot innerbanorna tills det att ett 0 spel infaller därefter demonterar man motorn mäter mellanrummet innerlagerbana/vevskiva med bladmått för att få fram rätta chims tjockleken å sen bort med innerbanorna å dit med rätta chimsen å tillbaka med innerbanorna å ihop m motorn klart. Glöm inte packningen för den bygger ju en del
borde inte det funka eller..experter kom igen nu motargument tack.. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 dec 2010, 20:04
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:har funderat lite å undrar om det går att montera lagrena utan chims typ ngr 10delar ifrån vevskivorna å sen montera ihop motorn utan p-boxar å pressa med rör mot innerbanorna tills det att ett 0 spel infaller därefter demonterar man motorn mäter mellanrummet innerlagerbana/vevskiva med bladmått för att få fram rätta chims tjockleken å sen bort med innerbanorna å dit med rätta chimsen å tillbaka med innerbanorna å ihop m motorn klart. Glöm inte packningen för den bygger ju en del
borde inte det funka eller..experter kom igen nu motargument tack..
tycker denna ide låter mkt klok. borde ju fungera faktiskt. ja e inte expert men tycker det låter som en utmärkt ide! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 dec 2010, 23:40
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu skall vi kasta paj.
Jag monterar dom fasta lagren i halvorna och mäter mellan lagren när packningen och halvorna är ihopdragna. axeln brukar ligga på 30 mm, men den mäter jag och får då ett mått som är mindre än det första. Då kan jag räkna ut hur mycket brickor jag skall ha. Man kan ha ganska nära 0 för lagren sätter sig efter en stunds körning. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 dec 2010, 04:23
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->känner inte att du kastat paj på ngt sätt..
menar du att du monterar ihop allltihop utan vev å sedan mäter det faktiska måttet mellan lagrena å sedan dividerat det med vevens tot mått å det som blir över är då chimsens bredd..?
problemet med att jobba på det sättet är att du får inte fram om om det finns en förskjutning. låt säga 0,15 på ena å 0,10 på andra sidan om vevpartiet. hur beräknar du den? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 dec 2010, 08:59
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lika mycket brickor på var sida. kollar så att axeln kommer i mitten på vevhuset. Eftersom vevstaken är flytande så måste axeln vara i mitten på cylinderloppet.
Fast ibland måsta man borra en cylinder lite på sidan för att reporna är för stora och då centrerar inte staken på en orörd motor. Men det får man leva med

<!-- </EdIndex> --></div>