Vilken sorts svets?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Anglia59
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 apr 2010, 23:00
Ort: Östersund

Vilken sorts svets?

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Sitter och funderar på att eventuellt införskaffa en svets, och det finns alldeles för mycket att välja emellan, jag vill ha en svets som man ska kunna svetsa bilplåt med men även grövre material. Det är särskilt två modeller som jag tycker är intressant.

Den första är en MIG/MAG, fördelarna med dom är att dom är rätt billiga i inköp, (finns många modeller att välja), behöver bara en gas, klarar dom vanligaste tjocklekarna på material och är relativt lätt att svetsa med.

Nackdelen är väl att dom är rätt begränsade inom sitt område, annars finns det knappast inget att klaga på.

Den andra svetsen är en gassvets med Dillon utrustning. Fördelarna är många, man kan svetsa plåt, aluminium, tjockare metaller, värma loss delar, man kan även löda och skära metall om man köper till separata munstycken.

Finns några nackdelar, ganska dyr i inköp, behöver två olika gaser, verkar lite klumpigt.

Vad tror ni? Är Dillon något att satsa på? eller är det den vanliga MIG/MAG som gäller?

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska du köra både MIG och MAG behöver du flera gaser.
MIG brukar man köra ren Argon för rostfritt och MAG blandgas med Argon/Koldioxid för svartstål...

För en vanlig dödlig kommer man långt med en 1-fas MAG-svets men kör inte tråd med flussmedel utan använd skyddsgas! <!-- </EdIndex> --></div>
Anglia59
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 apr 2010, 23:00
Ort: Östersund

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo precis, visste det om gaserna, när dom flesta pratar om MIG/MAG är det egentligen MAG dom flesta menar.

Jag har redan en liten MAG med flusstråd, funderar på om man kan använda den till att punkta med och sedan "sy" med gasen. <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Karlstad Värmland Sverige

re

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det funkar inget vidare med den metod du föreslår pga att
du får en hel del orenheter i svetsen med flusstråd
skaffa dig en beg enfasare med tub dom är inte speciellt dyra
speciellt om man jämför med gassvets o dillonhandtag <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle definitivt satsa på en s.k migsvets, stänk, eller vad man väljer att kalla den. i folkmun har den alltid felaktigt hetat mig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gasmetallb%C3%A5gsvetsning

om du satsar på en trefassvets satsar du lite längre.
en enfassvets blir lite känsligare för dippar i nätet dvs om polaren bredvid startar vinkelslipen samtidigt som du svetsar mm.
jag upplever att den också är känsligare när man fulsvetsar (utan att göra riktigt rent).
ska du nån gång ibland köra tjockare material t.ex balkar o dyl. över 10mm har jag svårt att se hur man klarar det bra med en enfasare.
prisskillnaden är obetydlig mellan 1-fas o 3-fas på begagnatmarknaden

om du inte vill lägga pengar på en ny kvalitetssvets så köp en begagnad kvalitetssvets av ett känt märke.
dom är oftast bättre än en ny noname-skitsvets .
det går också alltid lätt att få tag i slitdelar mm till en märkessvets.
en bra sådan kan du få loss för 5000.
kör alltid med Skyddsgas.

Jag känner ca 4 kollegor i svetsbranschen som äger Dillonutrustning, alla har hört att den ska vara skitbra, ingen använder den !

Lycka till med svetsvalet :))

Janne <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har alla sorters svetsar, men svetsar mest med tigsvetsen. Köpte tigsvets från en firma som heter Trådlöst, fins på nätet. Lik och växel
200 A (Svetsat magnesium med den).
Pinnsvetsen är av egen tillverkning. Migsvetsen en Kempi 3 fas. Gassvetsen är oumbärlig vid värmning och hårdlödning. <!-- </EdIndex> --></div>
Anglia59
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 apr 2010, 23:00
Ort: Östersund

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaren! :)

Jag får fundera vidare, är inget lätt val. Jag har ju även min svets med flusstråd som jag kan använda tills jag hittar någon/något mer att komplettera med.

MAG är ju helt suveränt att svetsa med, i alla fall det men har testat. Dock så tvekar jag lite på att lägga ut flera tusen på något begagnat, men som flera har påpekat finns det reservdelar till dom kändare märkena.

Det jag gillar med gasen är att svetsarna kan bli riktigt snygga, och dessutom kan man använda den till att tennspackla med mera.

Är det någon som vet vad det kostar att fylla 11L flaskor? Om jag inte minns fel så är det den största storleken på flaska som man får äga.

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Re: Vilken sorts svets?

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Anglia59 skrev:Den andra svetsen är en gassvets med Dillon utrustning. Fördelarna är många, man kan svetsa plåt, aluminium, tjockare metaller, värma loss delar, man kan även löda och skära metall om man köper till separata munstycken.

Finns några nackdelar, ganska dyr i inköp, behöver två olika gaser, verkar lite klumpigt.

Vad tror ni? Är Dillon något att satsa på? eller är det den vanliga MIG/MAG som gäller?

Mvh
Det mesta man har användning av ingår i grundsatsen, det är mest en fråga om att man kan köpa till rak/böjd förlängning och sånt för att komma åt bättre. Allt som behövs för att skära ingår i alla satser, TROR att acetylen-luftmunstycket gör det också - även om jag har svårt att se när det skulle vara mer användbart eller billigare än att bara använda vanlig gasol. Men jag har inte använt det eller ens sett bild på det vid användning...

Jag har själv haft svårt att välja svets, och har letat & läst på under många år. Jag har tänkt bygga avstämda rör så MIG/MAG och MMA har av uppenbarliga skäl inte varit intressanta alls. TIG är dyrt och kräver dyr gas, Dillon är dyr och kräver dyr gas... Men ett par detaljer vägde över för Dillonsvetsens fördel:

* Mindre petig med rengöring före svetsning.
* Smidig för att värma loss fastrostad skruv, värma metall för att krökas o.s.v.
* Kan med rätt flussmedel svetsa alla metaller jag kan tänkas behöva svetsa - och femtioelva jag sannolikt inte behöver kunna svetsa.
* Fungerar var som helst, kräver inte ens ett vanligt eluttag, än mindre än ett trefasuttag som en hyfsat trevlig AC-TIG behöver - och vill man kunna svetsa alu också måste det ju vara en AC-TIG, som dessutom är dyrare...
* Kan skära upp till 25mm tjockt stål.

Fick tag i en begagnad Dillon i somras, saknar gasflaskor och några säkerhetsdetaljer så jag har inte börjat använda den än. Skulle tro att jag löser det när våren kommer och kallgaraget blir användbart igen. Om någon har friska oxygen/acetylenflaskor till övers så kan ni ju hojta till, kan vara intresserad... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att välja på en Mig eller en gassvets är väl svårt ? jag anser att det är två väldigt olika saker :roll:
Men satasa du på en beg kvalitets "Mig" och då naturligtvis en 3-fas
(En 1-fas blir man lätt trött på om du håller på med gammla skitiga grejor.
sedan kan du väl leta på nån gas-utrustning med helt vanliga munstycken så småningom..

Vinner du på nån trisslott, så köp en Tig med fotpedal :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Anglia59
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 apr 2010, 23:00
Ort: Östersund

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Självklart är det stor skillnad mellan MAG och Gassvets, men plåt kan man svetsa med båda :) <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lärde mig svetsa MAG som 6årig parvel och tycker det är det enklaste form av svets. Och mest mångsidig när man jobbar med allt från gamla moppar till tjocka balkar på lastbilar.

Kemppi är helt klart det jag har bäst erfarenhet av. Har en nästan ny 2500 hos pappa, funkat klanderfritt och bränner igenom som sagt även när vi konstruerar till lastbilarna, över 10mm tjock.

På jobbet har vi en Kemppi Kempomat, vet inte siffrorna på rak arm. men den har iallafall firat sin 20års dag. Och reservdelarna går att få tag i utan problem. Nu senast hade någon lite grej vid transformatorn bränts sönder. tog 1,5timma från det att vi öppnade den, tills vi hade varit och hmtat en ny och återmonterat.

Som dom andra påpekat, ska du ändån ha en MIG/MAG svets, så är trefas det enda rätta! Och hellre en välkänd begagnad än moderna no name. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Underskatta inte dagens 1-fas MIG/MAG-svetsar!
Man hör hela tiden från folk som varit med länge att dessa inte fungerar och är instabila m.m.
Köpte själv en 1-fasare och hade min kusin här (licens-svetsare samt jobbar dagligen med svetsning med olika maskiner samt olika svetsmetoder) och han provsvetsade en stund.
Han blev helt klart imponerad och funderar på en lika dan svets för han uppskattade hur smidig den var och framförallt hur mycket bättre dessa 1-fasare blivit på senare år! <!-- </EdIndex> --></div>
Anglia59
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 apr 2010, 23:00
Ort: Östersund

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man mest ska svetsa plåt, så tror även jag att en enfasare räcker långt,
har kollat lite på denna ibland: http://www.jula.se/mig-svets-c141-125353

Frågan är hur fin justeringen är på den, har använt en större Esab ibland och på den ställer man först strömmen grovt med en ratt och finjusterar med en annan.


Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Peppe^
Inlägg: 708
Blev medlem: 04 jun 2009, 23:00
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En enfassvets duger gott för hobbybruk, så länge man inte kör med flusstråd!
Så länge man inte kör spraybåge, dvs 200 A och högre så funkar det bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Bild
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Anglia59 skrev:Är det någon som vet vad det kostar att fylla 11L flaskor? Om jag inte minns fel så är det den största storleken på flaska som man får äga.
Mailade Air Liquide i somras. Priserna kan ha ändrats men det stämmer nog rätt bra ändå, runt 20% dyrare att fylla en 11l än en 5l - svetsar man mycket lär det löna sig... Är dock skeptisk till flaskorna med inbyggd regulator, eftersom Dillon ska ha betydligt lägre tryck än vanlig gassvets och speciella lågtrycksregulatorer brukar rekommenderas.
Köp av flaska 5L:
Acetylen: 2400kr
Oxygen: 1500kr

Fyllning 5L:
Acetylen: 520kr
Oxygen: 295kr

11 L (minitopflaska= inbyggd regulator)
Acetylen: 4100kr
Oxygen: 4100kr

Fyllning 11L:
Acetylen: 621kr
Oxygen: 354kr

Alla priserna är exklusive moms.
<!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar