Vilken Veteranskoter passar oss bäst?

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:Dom har riktigt kassa mattor dom där snömopparna alla jag känner till har pajade mattor :(
Kul jossan att du har en larven i åtanke det är riktgt djävla kul med dom maskinerna! Men man bör passa sig för vissa modeller som bara är skit rakt igenom. Du får höra av dig när du kommit på att skaffa en så ska jag ge dig dom tips du behöver..
Bild
Tack, då hör vi av oss när det börjar närma sig en Larven. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:lol: En polare var och hämtade en skojter nu, fick köpa den av en dam för 69:- = en chokladask :shock:
Den är stooor/tung ? 375kg
I helgen ska måtårn ut och ersättas med en XXXXXX tre-pip .. hur ska det gå staff_gemini-1.gif EDIT: ÄNDRAT, Rotax 780cc a: 160hk(Alltså INGEN Zundapp måtår Karlsson.... ... Nej nej nej.. :wink:

Den ska gå att dra vedpinnar me sa han :cool2: Det måste ju vara en sådan ni ska ha 8)

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den där kan nog dra det mesta :D Skulle vara kanon till att dra timmer med men det jag bekymrar mig för är när en klen jänta som jag ska svänga med skapelsen upp på berget. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vilket as..den kan man kalla tungviktare...men ett ruskigt rätt pris.. :thumb: :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev::lol: En polare var och hämtade en skojter nu, fick köpa den av en dam för 69:- = en chokladask :shock:
Den är stooor/tung ? 375kg
I helgen ska måtårn ut och ersättas med en Rotax 570 tre-pip .. hur ska det gå staff_gemini-1.gif
(Alltså INGEN Zundapp måtår Karlsson.... ... Nej nej nej.. :wink:

Den ska gå att dra vedpinnar me sa han :cool2: Det måste ju vara en sådan ni ska ha 8)

Bild

Bild


Kör man fast med en sån där...är det bara att vänta in våren....staff_gemini-1.gif staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske det är därför dom är billiga, man köper ett helt gäng, kör man fast går man hem och hämtar nästa :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fy fanken Lasse väss, har man inhandlat en skoter för den pengen...ja då är det ju självklart man ska ha lite kul.. :) kom tillbaka med rapporter under ditt motorbyte.. :) kan vara skoj att höra hur detta går.. thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja en sån där var nog inget passande förslag :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:ja en sån där var nog inget passande förslag :D
:oops: Hehe.. jag är inte så bra på att åka sådanadär, kommer från en "icke så mycket skoteråkande del" av sverige.. men frun däremot är uppfödd på blårök.. Det är alltså inte bara att svänga då :?

Raketaren : Det är inte jag som ska byta snurren, det är kompisen., Men nog ska jag hålla koll :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det ska bli kul att se vad det blir av *monstret* 8) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja tycker ni ska konvertera mopederna med detta under den kalla årstiden. :wink:

lite gammal nyhet dock: http://www.vk.se/Article.jsp?article=234655 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När Jossan skriver timmer så antar jag att hon menar timmer och inte massaved eller brännved.
är ni medvetna om att det behöver inte vara specielt stor tallstock för att väga 300 kg. gran är lättare.
Jag skulle rekomendera att kolla om det är någon av grannarna
som har en skotare eller skogstraktor av något slag, och om någon kan hjälpa er att köra fram timmret.
(passa gärna på att kolla om det finns någon s.k. bondsåg i närheten,
för om förra ägaren fällde timmret så har det legat för länge för att sälja till sågverk.)

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:När Jossan skriver timmer så antar jag att hon menar timmer och inte massaved eller brännved.
är ni medvetna om att det behöver inte vara specielt stor tallstock för att väga 300 kg. gran är lättare.
Jag skulle rekomendera att kolla om det är någon av grannarna
som har en skotare eller skogstraktor av något slag, och om någon kan hjälpa er att köra fram timmret.
(passa gärna på att kolla om det finns någon s.k. bondsåg i närheten,
för om förra ägaren fällde timmret så har det legat för länge för att sälja till sågverk.)

erlan
Ja, du har rätt det är timmer från gran som ligger uppe på berget. Inte det grövsta timret, eftersom det är från gallring. Vi ska ha detta som uppvärmningsved, eftersom panna kräver helt torr ved. Tror att vi kan klara att få ner det med 4-hjuling och timmervagn till våren, har gett upp tanken på skoter för att ta ner det. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja då låter det rimligare att köra fram det med lättare maskiner.
blir det för tungt att lyfta så kan ni kapa i rätt längd redan i skogen.
så brukar jag göra ibland.

för alla som är intreserade så kan jag tipsa om att skogsstyrelsen
håller mycket kurser om skog och skogsvård. dom brukar vara gratis
för dom får tydligen bidrag från EU för att hålla kurser.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Och Välkommen till forumet erlan , jag kommer ihåg, att jag skickade en skärm till dej, och fick en bromssköld tillbaks kommer du ihåg :?: :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Skriv svar