Sida 1 av 1

Växelaxel+lyse?

Postat: 29 okt 2008, 01:34
av ollaolle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla Sachs meckar.Jag har en 3växlad/hand motor o undrar
om det är riskfritt att gänga ur växelföraren (som går genom
drevaxeln till framdrev) ? Har dåliga erfarenheter efter att ha
gjort samma grej på en 3-växlad/fot.Medbringaren i lådan
trillade snett och sen var det bara att dela på motorn för
att fixa min klantighet.Tänkte även passa på att fråga om ett
el problem.När ljuset är påslaget så orkar inte motorn
varva upp?Går jätte bra utan ljus påslaget.Det är ju två
skilda spolar. Tänd/ljus-spole.Orkar inte svänghjulet med båda?

m.v.h Göran.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 okt 2008, 07:23
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruva inte ur växelaxeln, det ser likadant ut som ditt tidigare misslyckade projekt :)

ang. lyset förstår jag inte frågan riktigt <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 okt 2008, 07:39
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var en fin 1128! Den har riktigt bra och intakt lack för sin ålder.

Det kan gå att gänga ut den pluggen, MEN den ska stå helt plant och motorn/mopeden måste vara 100% stilla då den är demonterad.
MEN DET ÄR INGET JAG REKOMMENDERAR, om du vill slippa klyva motorn. Det kan mycket väl hända att växelföraren åker ur plats i alla fall.

Ang. elen låter det inte som ett friskt elsystem. Om jag vore du skulle jag se över alla kablar på tändplattan och utanför som har med lyset att göra. Är det friska och fräscha samt korrekt kopplade så skulle jag i första hand leta ny ljusspole. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 okt 2008, 19:32
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Felet med lyset kan vara att arbis avståndet är fel,kolla mektips på denna hemsida och sedan tädinställnig .Så hittar du bra beskrivning på hur det ska vara min 2000s startade aldrig med lyset på sedan jag justeratt så funkar det med lyset på. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 okt 2008, 21:57
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stannar med lyset beror på för stort brytaravstånd.
Lägg omkull moppen på höger sida och trean i sedan kan du skruva ut axeln (om den är tre vx annars fyran) Sktuva genast i nya växelpinnen. Kolla först att gängan går fint och lätt i en mutter. <!-- </EdIndex> --></div>

Jag tror jag har fått ARBIS......

Postat: 30 okt 2008, 01:31
av ollaolle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.Skämt åsido.arbis avstånd,är det avståndet mellan spolen och
svänghjulets mangnet (när det snurrar)
Tipset att lägga moppen/motor på sida vid mec med växel axel va bra.
Har inte hittat någon annan metod att demontera växelkåpan?
U-ett som drar växelföraren måste ju hakas ur på något vis?
Har inte brytt mej om att kolla brytaravståndet bara droppade in
en droppe olja plus lite fett på glidklacken till brytaren.
Tänkte spara dom roliga jobben (ej akuta) tills i vår.
Det är möjligt att fett-smeten ökade på brytar-avståndet?
Denna 1128:a har stått 20 år i ett kallgarage så det är
lite kul att öppna upp motor m.m. Soppan luktade gammal
smedja,men i med ny + ny trottel (satt fast) så startade den
fint o gick bra! De e ju en SACHS !

Tusen tack. Göran. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 okt 2008, 08:03
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På bild B visas abrisavståndet.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Jag tror jag har fått ARBIS......

Postat: 30 okt 2008, 11:37
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ollaolle skrev: Har inte hittat någon annan metod att demontera växelkåpan?
U-ett som drar växelföraren måste ju hakas ur på något vis
De e ju en SACHS !
Tusen tack. Göran.
Lossa hela växelföraren i stället, 2 skruvar och lyft upp U-delen, sen kan du skruva loss den yttre muttern och ta av kåpan.
Mycke bättre än att skuva ur pinnen från motorn <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Jag tror jag har fått ARBIS......

Postat: 30 okt 2008, 12:13
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:
ollaolle skrev: Har inte hittat någon annan metod att demontera växelkåpan?
U-ett som drar växelföraren måste ju hakas ur på något vis
De e ju en SACHS !
Tusen tack. Göran.
Lossa hela växelföraren i stället, 2 skruvar och lyft upp U-delen, sen kan du skruva loss den yttre muttern och ta av kåpan.
Mycke bättre än att skuva ur pinnen från motorn
Just det lägg i ettan och håll i växelpinnen med en tång skruva sedan av den yttre muttern med en mejsel. Låssa inte växelförarn för fjädern är besvärlig att få tillbaka.
Fin Cresent jag hade en likadan när jag var grabb. Jag har även hittat en nyligen söm är lätt renoverad. Jag vill nog påstå att det är bästa motorn som Sachs har tillverkat. :D :D <!-- </EdIndex> --></div>

VÄXELTRIX....

Postat: 31 okt 2008, 00:12
av ollaolle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha då får man skämmas igen.Kollade på sprängskissen och där
ser man tydligt att växelföraren är gängad i BÅDA ändarna.
det betyder att den yttre muttern (ser inte ut som en mutter)
går att demontera. Hybrisavståndet får jag kolla.................
eller va det Abris?
Hadebra. Göran.


Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 okt 2008, 19:32
av Lordhelmet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå vad var det där för något??? Den där Compakten såg lurig ut, hehe. Kan det vara nåt mysko trimmat jox du visar? Jag vill se mer... <!-- </EdIndex> --></div>