Sida 1 av 1

Kickdrev?"

Postat: 06 jan 2011, 14:28
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mitt senaste nyförvärv som ska fixas till nu i vinter går som en klocka, men kicken "tar" inte som den ska. Ibland funkar den , men för det mesta så rasslar det lite och sen är kicken i botten.
Antar att det är kickdrevet som är slut, och att man måste klyva motorn för att byta det? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jan 2011, 11:25
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sachs? Det kan vara skit som ställer till det. En sachsmotor kan se hemsk ut på insidan. En grundlig rengöring och ny olja kan vara lösningen.
Ser att du bor på ön. Behöver du hjälp så finns jag på sudret.
/Norman <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jan 2011, 12:58
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rost, kladd och skit är originaltillbehör i dessa växellådor. Som sagt, riv & rengör först. Räcker antagligen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jan 2011, 19:00
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, jag vet inte vad tidigare ägaren har gjort med den. Den startar och går som en klocka, men växlarna kärvar lite och kicken kärvar som sagt mycket.

Tack för erbjudandet Norman, ska ha dig i åtanke!
Just nu kör jag efter mottot learning by trying, men snart har jag väl haft isär nåt som jag inte fpr ihop igen...

*edit* Ja, det är en Sachs. 2växlad hand med membrancylinder och paddförgasare <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jan 2011, 23:04
av ponras
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har varit med om samma sak på sån motor. Då var det kopplingen som behövde justeras.... Prova att kicka med kopplingsvajern borttagen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 jan 2011, 14:03
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Naeri skrev:Ok, jag vet inte vad tidigare ägaren har gjort med den. Den startar och går som en klocka, men växlarna kärvar lite och kicken kärvar som sagt mycket.

Tack för erbjudandet Norman, ska ha dig i åtanke!
Just nu kör jag efter mottot learning by trying, men snart har jag väl haft isär nåt som jag inte fpr ihop igen...

*edit* Ja, det är en Sachs. 2växlad hand med membrancylinder och paddförgasare
Ta bort "S" luckan och kolla om det är ren olja eller brunt/grått kladd där inne. Är det svårt att avgöra så tappar du av oljan och kollar färgen på det viset. När både växlar och kick krånglar är det inte långsökt att tro att det kärvar i lådan pga kass olja. Det kan även vara kopplingsvajern som skrevs tidigare, men jag skulle göra en oljekoll i vilket fall. Ett oljebyte är väl hursom en bra idé. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 jan 2011, 16:08
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta bort "S" luckan och kolla om det är ren olja eller brunt/grått kladd där inne. Är det svårt att avgöra så tappar du av oljan och kollar färgen på det viset. När både växlar och kick krånglar är det inte långsökt att tro att det kärvar i lådan pga kass olja. Det kan även vara kopplingsvajern som skrevs tidigare, men jag skulle göra en oljekoll i vilket fall. Ett oljebyte är väl hursom en bra idé.[/quote]

Ja, så snart det blir lite mer vår ska jag ge den en liten genomgång. Skulle va skönt om det bara är tt oljebyte som behövs. <!-- </EdIndex> --></div>