Sida 1 av 1

Den startade! ....och dog!

Postat: 06 jan 2011, 19:00
av Oldie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni som läser lite på forumet vet att jag köpte 3st monarpeder från 52-53 som hade stått still i en cykelverkstad sen 60-talet. Jag började med den finaste och plockade ner den i delar. Rengjorde och smörjde upp allt som gick där efter delade jag motorn som blev liggandes i väntan på nya lager och kolv..

När det projektet stod still så började jag titta lite på en av dom andra monarpederna, en röd 52.a Speedy. Den saknar gashandtag och fälgarna är av fel storlek och saknar däck. Jag bestämde mig i alla fall för att om jag kunde få någon gnista, sagt och gjort mopeden hissades upp i taket då jag saknar någon form av depåstöd och fick gnista direkt!

Snabbt ner till macken och köpte lite bensin och startgas!
blandade till en 5% blandning till den och fyllde på tanken då
läcker den som ett såll =( plockade loss motorn och riktar in mig på förgasaren.
När jag skruvat upp den så ser jag att både nål och trottel saknas.
Som tur är har jag x-antal bing 1/9,5/41 liggandes så jag bytte snabbt till en
annan förgasare och skruvade dit motorn igen. Då kom jag på att jag saknar en gummibit för att få luftfiltret att fungerar.
(är det helt galet att starta motorn utan luftfilter en kortare stund?)

Skitsamma jag kopplar på bränsle och allt där till.
Jag hör hur den försöker starta men inte riktigt vill gå igång, så jag börjar spruta lite startgas i förgasaren och efter ett par försök går den igång 3-4sekunder innan den dör..? ska man ge gas när man försöker trampa igång den?
Jag börjar nu fundera på vad felet kan vara?

Kall motor? kallgarage och ca -1c där.

Fel tändstift? inte samma tändstift som det står att jag ska ha i "stora tvåtaktsboken"

Fel läge på nålen? räknar man hacken uppifrån? dvs hack1=överst?
i "stora tvåtaktsboken" står det läge 2-3, ska man köra något annat läge nu
när det är kallt ute? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 jan 2011, 19:04
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lät ju som den inte fick soppa, sen startade den på startgasen, fast ändå inte riktigt :hmm: ,
Någon med andra ideér? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 jan 2011, 19:11
av Oldie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det funderar jag med på, och blev lite osäker när jag såg att bränslefiltret inte var fullt av bränsle utan halvfullt typ.
Det är av denna typen:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 jan 2011, 19:20
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta bort tändhatten från tändstiftet och trampa några varv och kolla om tändstiftet blir blött. då får den ju soppa <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 jan 2011, 19:24
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->såna filter blir aldrig full utan kan faktiskt ibland nästan se helt tomma ut fastän flödet är det rätta.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 jan 2011, 21:08
av Oldie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D
http://www.youtube.com/watch?v=LPgYk7DpD8g

lyckan är obeskrivlig, plockade ner förgasaren i delar och bytte ut lite saker som jag trodde kunde vara felet sen bytte jag till ett gammalt isolator tändstift och den startade direkt.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 jan 2011, 21:26
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:lol: Snyggt jobbat, går kanonbra nu. Grattis <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jan 2011, 00:14
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->brum brum :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>