Sida 1 av 1
3vxl Hand.
Postat: 12 jan 2011, 16:23
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hjälp!
H´åller på och pillar med en sachs 3växel hand till mitt ratbike projekt. Den verkar vara ett saligt hopplock av diverse prylar. För tillfället ses växelmekanismen, som funkade riktigt dåligt, över.
Nåt skumt är det. Växelstången verkar vara utbytt mot nåt hemtillverkat, och mutter som sitter i "klykan" var utbytt med låsmuttrar på vardera sida. Nu undrar jag om man kan anta att växelstången är utbytt om en nytillverkad mutter inte passar på den stången. Och kan man få ur växelstången utan att klyva?
tacksam om nån orkar fundera över detta! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jan 2011, 16:55
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom din motor verkar vara ett saligt hopkok så är det vettigast att klyva och se efter vad och hur
den ser ut inifrån och ut, det troliga är att den behöver mer än en genomgång...
Ingenting att pruta på - arbetsinsats krävs definitivt.hugg i.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jan 2011, 17:41
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, men nu ville jag gärna se om det gick att åtgärda utan ett hästjobb. Vill bara se hur motorn verkar funka, innan det eventuellt blir renovering.
Kan man få ut växelstången utan klyvning?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jan 2011, 18:33
av ponras
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
http://www.raketsport.com/sachs_50_3ls.htm
Jag säger nej.
stången kan du nog få ut... men få dit den igen kan bli problematiskt... den ska i detalj 13 på skissen när 13 ligger lös. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jan 2011, 18:37
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ska inte vara något problem att ta bort / montera den utan att klyva motorn. Jag kunde själv dra åt min, dock tog jag aldrig bort den. Men som sagt, jag ser inget problem i det. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jan 2011, 21:37
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lägg moppen på höger sida och lägg i trean, skruva ut axeln och rör (snurra) inte utgående drevet, skruva i nya axeln med locktite (stavning?) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jan 2011, 21:53
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Lägg moppen på höger sida och lägg i trean, skruva ut axeln och rör (snurra) inte utgående drevet, skruva i nya axeln med locktite (stavning?)
Låter enkelt nog. Men nu är hela växelmekanismen redan borta. Är då trean i när axeln är längst ut?
Tack för tips! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jan 2011, 22:00
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ettan, axeln längst ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jan 2011, 12:00
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Naeri skrev:Ok, men nu ville jag gärna se om det gick att åtgärda utan ett hästjobb. Vill bara se hur motorn verkar funka, innan det eventuellt blir renovering.
Kan man få ut växelstången utan klyvning?

Det är inget hästjobb att klyva en sachs. Har du lust kan du ta en tur till sudret så hjälper jag dig att klyva, inspektera och sätta ihop. Det klarar vi på en timme. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 jan 2011, 08:31
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->]
Det är inget hästjobb att klyva en sachs. Har du lust kan du ta en tur till sudret så hjälper jag dig att klyva, inspektera och sätta ihop. Det klarar vi på en timme.[/quote]
Det ska jag ta och göra! Vart bor du och när passar det? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 jan 2011, 12:58
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har PM <!-- </EdIndex> --></div>