Sida 1 av 2

"Jacka" Kolv?

Postat: 17 jan 2011, 11:41
av Älgläpp
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej..har rivit isär motorn på min Älgläpp å bytt kedja till trampmekanismen,å nu tänkte jag passa på att jacka kolven när jag ändå har isär den eftersom den e jäkligt slö,men det är ungefär trettio år sedan jag gjorde detta så jag skulle gärna vilja ha tips på hur mycket man ska fila upp... :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jan 2011, 08:53
av 2takt68
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om den är slö så hade jag nog tagit reda på värför det är så innan jag trimmar.Att trimma en motor som inte går riktigt är ingen större ide.
Börja med att sota avgassystemet ordentligt,ställ tändningen och sätt i friska delar där och en ordentlig rengörin av förgasaren ,packboxar är ju också något som tar kraft om dom inte tätar ordentligt.Om du sedan tycker att den går som den ska så lägg ett jack som är ca 2-3mm högt i insugets bredd,men varför inte spara orginalgrejerna och köpa en 3,5 och en 12mm bing så är det ju klappat och klart :?: :D
Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jan 2011, 10:57
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror jag hänger på denna tråd lite .. Tog nyss isär en äldre motor för renovering, när jag lyfte cyllen var kolven jackad vid både insug OCH AVGAS :shock: Jack vid avgas har jag aldrig sett eller hört talas om ?
(mer än uppe på kolvtoppen)
Blir inte det fel ? att jacka vid avgassidan :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jan 2011, 11:29
av Älgläpp
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
2takt68 skrev:Om den är slö så hade jag nog tagit reda på värför det är så innan jag trimmar.Att trimma en motor som inte går riktigt är ingen större ide.
Börja med att sota avgassystemet ordentligt,ställ tändningen och sätt i friska delar där och en ordentlig rengörin av förgasaren ,packboxar är ju också något som tar kraft om dom inte tätar ordentligt.Om du sedan tycker att den går som den ska så lägg ett jack som är ca 2-3mm högt i insugets bredd,men varför inte spara orginalgrejerna och köpa en 3,5 och en 12mm bing så är det ju klappat och klart :?: :D
Lycka till
jo det e klart man kan ju byta cylinder osv. men hade bara tänkt mig en liten upplyftning...sotat avgas,tändning har jag gjort..me nya packboxar kan ju vara en ide å byta..tack för tipsen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jan 2011, 20:42
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Tror jag hänger på denna tråd lite .. Tog nyss isär en äldre motor för renovering, när jag lyfte cyllen var kolven jackad vid både insug OCH AVGAS :shock: Jack vid avgas har jag aldrig sett eller hört talas om ?
(mer än uppe på kolvtoppen)
Blir inte det fel ? att jacka vid avgassidan :?
Jacka på kolvkjolen på avgassidan? Det gör inte ett dugg. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2011, 02:11
av Matte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som ung grabb och "snikfilare" hade vi följande recept på Sachs:
Fila en "lucka" 8 mm hög (dvs mitt för insuget)
"Jacka" kolven 2 mm (ovansidan, alltså) mot spolportarna samt 1 mm mot utblåset.

Detta med orginalfugge samt pluggen i gjorde att man utan problem kunde gå från 11 kugg orginal till 13 kugg fram.

Hmmm; Tror vi kortade avgaskröken 1 dm åxå..... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2011, 09:25
av Älgläpp
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Matte skrev:Som ung grabb och "snikfilare" hade vi följande recept på Sachs:
Fila en "lucka" 8 mm hög (dvs mitt för insuget)
"Jacka" kolven 2 mm (ovansidan, alltså) mot spolportarna samt 1 mm mot utblåset.

Detta med orginalfugge samt pluggen i gjorde att man utan problem kunde gå från 11 kugg orginal till 13 kugg fram.

Hmmm; Tror vi kortade avgaskröken 1 dm åxå.....
Detta låter intressant,kommer fila kolven efter ditt recept...samt att jag får ringa farsan och be om ursäkt...han sa att "jag har för mig att vi filade på ovansidan kolven också på min tid"...vilket jag näst intill idiotförklarade med att det minskar bara kompet..han var moppegrabb under 50-talets andra hälft och körde bara sachs...tack så mycket för tipset :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2011, 11:16
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Älgläpp skrev:
Matte skrev:Som ung grabb och "snikfilare" hade vi följande recept på Sachs:
Fila en "lucka" 8 mm hög (dvs mitt för insuget)
"Jacka" kolven 2 mm (ovansidan, alltså) mot spolportarna samt 1 mm mot utblåset.

Detta med orginalfugge samt pluggen i gjorde att man utan problem kunde gå från 11 kugg orginal till 13 kugg fram.

Hmmm; Tror vi kortade avgaskröken 1 dm åxå.....
Detta låter intressant,kommer fila kolven efter ditt recept...samt att jag får ringa farsan och be om ursäkt...han sa att "jag har för mig att vi filade på ovansidan kolven också på min tid"...vilket jag näst intill idiotförklarade med att det minskar bara kompet..han var moppegrabb under 50-talets andra hälft och körde bara sachs...tack så mycket för tipset :D
Kul! Gör en sån snikfilning och dokumentera gärna. Kul att se vilka skillnader du noterar sen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2011, 12:13
av Matte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet att man tappar lite komp med mitt recept, men det uppvägs med råge av förbättrad andning. Jag har hjälpt ett par kompisar i somras med samma luckning/jackning.
Resultat? En växel högre i uppförsbackarna (samt att min Flinta inte längre hänger med, har en plan som ska ändra på det åxå) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2011, 12:18
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man tappar komp ökar man segdragningen.
Alternativet att lyfta cylindern och kompensera med "lucka" på insuget och svarva av överdelen på cylindern, motsvarande lyftet. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2011, 12:41
av Matte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet. Grejen är att man knappt hade tillgång till ens ett betongolv på den tiden.
Snikfilning, var ordet. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2011, 22:23
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jasså på den tiden. Då lyfte jag bara cylindern 1,5 mm inget annat, men det ökade farten ganska bra och polisen hittade inget trimm. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jan 2011, 00:09
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Scannade ett par sidor med trimtips i en reservdelskatalog från farsans moppeålder, bör vara tidigt 60-tal (står inget årtal i katalogerna). Tips från "Mopedägarnas inköpscentral, Box 19, Malmö", håll till godo! (Någon som har en susning om vad som hände med företaget förresten, alltid kul att veta!)

[Klicka för möjlighet att zooma]

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jan 2011, 15:42
av Älgläpp
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:Scannade ett par sidor med trimtips i en reservdelskatalog från farsans moppeålder, bör vara tidigt 60-tal (står inget årtal i katalogerna). Tips från "Mopedägarnas inköpscentral, Box 19, Malmö", håll till godo! (Någon som har en susning om vad som hände med företaget förresten, alltid kul att veta!)

[Klicka för möjlighet att zooma]

Bild

Bild
Tackar..jäkligt roligt att se och läsa :D <!-- </EdIndex> --></div>

jacka kolven

Postat: 27 jan 2011, 19:21
av dessan266
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej att slipa ner topplocket lite då, hjälper det? ger det någonting här dvs plana toppen...

dessan <!-- </EdIndex> --></div>