Sida 1 av 2

Trimma sachsonette motor

Postat: 02 feb 2011, 17:19
av MMonarscoot
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på med ett moppeprojekt, gör om en crescent 1155 med annan gaffel, tank, skärmar, mm.

Orginal satt en HVA Flinta automat, nu ska det dit en sachs, men frågan är om en sachsonette motor håller för mera än en membrancylinder?

Har även 2 växlad hand som alternativ, med hade varit tufft med en automat som går bra!

Någon som vet? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2011, 18:31
av MMonarscoot
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen som har svarat ännu.... :roll: ..

Det jag kommit fram till själv är att motorerna trimmas i Norge, för dem som inte vet är Sachs Sachsonette, en två stegs automat motor som i stort sett ser ut som en vanlig sachs motor.

Ofta sitter motorn i forshaga chopper med elstart, men jag har trampor på mina två motorer.

Vanligast är membrancylindern och en större bing än vad som sitter på en orginal sachs.

Men jag vill trimma mera än så! :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2011, 18:45
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.tradera.com/tysk-import-saxonette-tramp-flackt-2-5ps-start-klar--auktion_302510_127105799

Köp så är det väl så gott som klart 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2011, 18:46
av Mattias-M
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->annars kanske de går lika bra med Polini 45mm cylinder på den som de gör på KFS motorerna och då finns de skjut. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2011, 18:52
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det med saxonetten är väl att kopplingen inte hänger med? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2011, 18:56
av Mattias-M
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:Det med saxonetten är väl att kopplingen inte hänger med?
de fanns lite i baktanken i mitt huvud iaf. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2011, 19:20
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja kopplingen är akilleshälen kanske det går att laborera med oljan (oh hemska tanke glöm att jag nämnde olja det kan bli många långa svar om det ämnet har jag fått erfara..) :oops: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2011, 20:21
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mattias-M skrev:annars kanske de går lika bra med Polini 45mm cylinder på den som de gör på KFS motorerna och då finns de skjut.
Vad är det för cylinder eller motor ?? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2011, 21:17
av MMonarscoot
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorer har jag redan, har förstått att det är själva automatdelen som börjar slira vid för kraftig trimmning.

Man kanske får prova sig fram, får la börja med 3,5 hk cylindern och en bing 12 mm.

Med rätt drevning, kanske den gör 40-50 km/h, har dålig koll på vad det är för utväxling på just dessa motorer.

Har upp till 60 cc och kyrkportaren med, men då kanske motorn ger sig..

Gött med några svar! Bra dessutom! +++++

Det med oljan är intressant, viskositeten påverkar ju hur motorn växlar, kanske den klarar mera effekt med en speciell olja, känns som dr novolette är inne på rätt spår! :idea: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2011, 22:30
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
MMonarscoot skrev:Motorer har jag redan, har förstått att det är själva automatdelen som börjar slira vid för kraftig trimmning.

Man kanske får prova sig fram, får la börja med 3,5 hk cylindern och en bing 12 mm.

Med rätt drevning, kanske den gör 40-50 km/h, har dålig koll på vad det är för utväxling på just dessa motorer.

Har upp till 60 cc och kyrkportaren med, men då kanske motorn ger sig..

Gött med några svar! Bra dessutom! +++++

Det med oljan är intressant, viskositeten påverkar ju hur motorn växlar, kanske den klarar mera effekt med en speciell olja, känns som dr novolette är inne på rätt spår! :idea:
Om du vill ha en lång tråd så gör du rätt i att nämna olja ... brukar vara en svårstoppad diskussion <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 feb 2011, 10:15
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Häng på bigblocken (60cc) öch kyrkportaren (bing17) slirar det när du gasar fullt så får du väl släppa av lite <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 feb 2011, 11:27
av Mattias-M
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:
Mattias-M skrev:annars kanske de går lika bra med Polini 45mm cylinder på den som de gör på KFS motorerna och då finns de skjut.
Vad är det för cylinder eller motor ??
Yamaha DT cylinder av märket Polini med 45mm i borrdeameter.
Den ihop med en spacerplatta på ett Sachs KF/S block så har man någe som trycker på dugligt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 feb 2011, 13:01
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok... tänkte väl att det var något sådant <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 feb 2011, 13:24
av christer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer ihåg när vi bygde en "toalettmoppe" i garaget i slutet på 80-talet. (Det var säkert 500m till muggen!) Den kom att baseras på en sån Saxonettemaskin. Det var en klockren gräns vid trehalvan. (Vilket förmodligen var en 50cc cylinder med 12mm förgasaren) När vi provade en kyrkportsuppsättning blev det slir direkt. Givetvis provade vi lite olika oljor och olika teorier på spel, men utan lyckat resultat. Den fick helt enkelt gå med "trehalvan". <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 feb 2011, 14:28
av Agent.007
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
christer skrev:Kommer ihåg när vi bygde en "toalettmoppe" i garaget i slutet på 80-talet.
Är det denna? Länk
Fast den hade visst inte en Saxonettemotor.
Den ser ut att gå skitbra! staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>