Sida 1 av 5
Framoped 66 - Novolettemotor renoveras. Motorhaveri
Postat: 20 feb 2011, 15:56
av frallansson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Efter att ha lämnat mopeden, en DT50 -94, för 7-8 år sedan så kom suget tillbaka. Letade fram min farmors gamla moped som har stått still i våran ladugård i 30-40 år.
Hittade inte så mycket info om den, men lyckades ta reda på att det var en OK. Fram sålde samma under namnet Framoped 66. Troligtvis är årsmodellen 54.
Håller nu på att fixa i ordning motorn på den så att den ska gå någorlunda. Inget trim utan original.
Till att börja med ska cylindern svetsas då ena fästet till kröken var spräckt. Kolven är utbytt, men jag ska skaffa nya kolvringar. Har även beställt en packningssats.
Har ett problem med att det inte finns något handtag till dekompressionsventilen. Tror det ska vara ett som sitter i samma handtag som gasen. Vet någon var man kan få tag på ett sånt? Om ni förstår vad jag menar.
Här kommer iaf lite bilder. Håll till godo.
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2011, 15:59
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessa ladugårdsfynd....
Blir nog riktigt bra

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2011, 16:45
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK står för "Oskar Kraeppelien" som var Cykel och mopedhandlare någon gång under 40-50-60 talet(?). Han köpte in mopeder från andra tillverkare och satte på sina egna emblem. Detta var mycket vanligt under en period. Har själv en OK (tillverkad av Fram) som är mycket snarlik din moppe. Syns i min avatar. Bodde för några år sedan granne med en gammal man som hade cykelverkstad under 50-talet och hade en del med herr Kraeppelien att göra. När jag just hade köpt min OK, och hade kört den hem från Visby (ca 6 mil) så stog min granne i trädgården när jag svänger in på gården. Han välkomnar mig med orden "Ah, Oskar Kraeppelien, han känner jag!". <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Framoped 66
Postat: 20 feb 2011, 18:38
av Snurbo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
frallansson skrev:Hej.
Efter att ha lämnat mopeden, en DT50 -94, för 7-8 år sedan så kom suget tillbaka. Letade fram min farmors gamla moped som har stått still i våran ladugård i 30-40 år.
Hittade inte så mycket info om den, men lyckades ta reda på att det var en OK. Fram sålde samma under namnet Framoped 66. Troligtvis är årsmodellen 54.
Håller nu på att fixa i ordning motorn på den så att den ska gå någorlunda. Inget trim utan original.
Till att börja med ska cylindern svetsas då ena fästet till kröken var spräckt. Kolven är utbytt, men jag ska skaffa nya kolvringar. Har även beställt en packningssats.
Har ett problem med att det inte finns något handtag till dekompressionsventilen. Tror det ska vara ett som sitter i samma handtag som gasen. Vet någon var man kan få tag på ett sånt? Om ni förstår vad jag menar.
Här kommer iaf lite bilder. Håll till godo.
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Vilken mäktig moped!!! Snygg modell <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2011, 19:10
av frallansson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaren.
Sitter samma motor på denna som på Novolette 3411, men någon kanske vet vad "E" står för på svänghjulskåpan?
Har rengjort förgasaren nu. Har inte fått tag på några packningar, men de som satt där såg ut att vara i hyffsat skick.
Cylindern, topplocket och delarna till avgaskröken åkte ner i ett avfettningsbad i fredags på jobbet. Ska bli kul att se hur de ser ut imorgon.
Plåtarna som sitter på framskärmen har troligtvis min farfar eller kanske en tidigare ägare skruvat dit så dom ska jag plocka bort.
Har mätt lite på kolvringarna nu. Kolven är 38mm och ringarna är 39. En kompis till mig sa att jag skulle beställa samma storlek som kolven, alltså 38. Men varför är den 39 som sitter där nu då? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2011, 20:42
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla diametern på cylindern. Säkert 38.
Jag har en lika svänghjulskåpa som tak till fågelmat automaten. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2011, 20:43
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men hur mätte du kolvringiameter?
om kolven är 38 då borde cyllen vara 38 och då kan inte ringen vara större
stoppa i den i cyllen och kolla gapet <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2011, 22:22
av frallansson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cylindern är 38mm. Kolven är 38mm och ringen är 39mm. Ska fixa upp en bild på hur jag mätte. Kanske har gjort helt fel. Troligtvis ska det väl vara 38mm.
Uploaded with
ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2011, 22:25
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tryck ihop ringen och mät.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2011, 22:31
av frallansson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev:Tryck ihop ringen och mät.

Jaha.. Haha.

Trycker jag ihop den helt får jag 37mm. Antar att det borde vara 38mm ringar då. Hittar inte 37mm nånstans. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2011, 21:39
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här finns ett sådant handtag som jag tror du söker!
:
http://www.tradera.com/GASRULLE-MAGURA-auktion_100704_128263766 <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 feb 2011, 01:59
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Norman skrev:OK står för "Oskar Kraeppelien" som var Cykel och mopedhandlare någon gång under 40-50-60 talet(?). Han köpte in mopeder från andra tillverkare och satte på sina egna emblem. Detta var mycket vanligt under en period. Har själv en OK (tillverkad av Fram) som är mycket snarlik din moppe. Syns i min avatar. Bodde för några år sedan granne med en gammal man som hade cykelverkstad under 50-talet och hade en del med herr Kraeppelien att göra. När jag just hade köpt min OK, och hade kört den hem från Visby (ca 6 mil) så stog min granne i trädgården när jag svänger in på gården. Han välkomnar mig med orden "Ah, Oskar Kraeppelien, han känner jag!".
jag har en OK 98cc så dom gjorde även sådana minsann

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 feb 2011, 09:26
av frallansson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja det ser ju ut att vara nåt liknande. Får vänta några dagar och sen lägga ett bud. Tack för tipset.
Fick ett fäste till motorkåporna svetsat igår. Ska lägga upp några bilder sen. Förhoppningsvis svetsas cylindern idag. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 feb 2011, 11:19
av frallansson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag tagit lite foto.
Delarna som var i tvätten blev inte så rena som jag hoppades på. Cylindern är jag hyffsat nöjd med, men toppen och dekompressionsventilen blev inte helt rena.
Hur ska jag göra för bästa resultat? Är det dieselbad som gäller eller ska jag blästra de delarna istället? Har en punktbläster från biltema.
Ska lacka delarna med värmetålig färg. Bör jag använda primer då? På toppen och cylindern gör jag väl inte det, men fästena till avgasröret tex?
Här kommer lite bilder:
Funderar på om jag ska starta en projekttråd istället. Vad tycker ni om det? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 feb 2011, 11:21
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan flytta denna till Projekt om du vill, men det är helt okej att starta en ny om du hellre vill det.
Ps. jag kommer att förminska dina bilder något så de passar mindre bildskärmar också <!-- </EdIndex> --></div>