Sida 1 av 1

Justering av koppling

Postat: 04 mar 2011, 07:57
av johnnyholly
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan

Håller på att få ihop en compakt med en treväxlad fot, och har nu kommit till att justera kopplingen.
Jag blir inte riktigt klok på detta, hoppas nu att ni som har lång erfarenhet av detta kan hjälpa mig...
Då detta, trotts mina knappa 30 år, är första moppen för mig.

Har försökt följa "mekguiden" här på raketsport men utan framgång.
Problemet är att när jag "frikopplar" och kickar så fortsätter ändå kraften att gå ut till kedjan och moppen åker frammåt.
Låssar jag mer på justerskruven under inspektionsluckan verkar det som om jag tappar kompretion och kicken blir mjuk.
Hmm kliar mig gött i huvet, har bara kusnkap från vanliga gammelbilkopplingar.

Hoppas att nån har lust att hjälpa mig med mina idiotfrågor så jag kan åka moppe nu när vårsolen börjar titta fram. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 mar 2011, 09:16
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det beror på att du har en växel i , du ska ha friläge
kopplingen kopplar ur växellådan från vevaxeln (motorn)
och kicken sitter i växellådan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 mar 2011, 09:19
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har en växel ligger i. Kickmekanismen sitter ju i växellådan.
Så alla dreven i v-lådan rör sig när du kickar. Har du då en växel ligger i så kryper moppen framåt. Så justera igen så att du känner lite spel i kopplingsarmen mot kopplingsviren. Då bör det gå att kicka igång moppen.

Sachsens koppling är ju nu inte moppevärldens mest lyckade. Bl.a. så bygger konstruktionen på att oljan ska kastas ut från lamellerna av
centrifugalkraften när motorn går. Om man drar in kopplingen med motorn avstängd så släpper man in oljan mellan lamellerna och då kan kopplingen slira i början när man kickar.

Sedan finns det lite olika knep att att få kopplingen att greppa bättre.
Men med otrimmad motor och "rätt" olja så brukar det inte behövas.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 mar 2011, 09:30
av johnnyholly
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Det beror på att du har en växel i , du ska ha friläge
kopplingen kopplar ur växellådan från vevaxeln (motorn)
och kicken sitter i växellådan
oj då :oops:
Som sagt så är jag novis i ämnet mopeder :shock:
Så till nästa dumma fråga... Så man får inte "friläge" på moppen när man kopplar utan man får alltså lägga i friläget, när man ska stanna vid korsningar osv?! :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 mar 2011, 09:51
av johnnyholly
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:Men med otrimmad motor och "rätt" olja så brukar det inte behövas.

erlan
Ja det där med olja ska jag inte gå in på :D
Brukar bli hetska diskussioner på detta forum har jag märkt. :shock:
Olja införskaffar jag hos min lokala moppehandlare Alvars... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 mar 2011, 10:11
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När du drar in kopplingen så frikopplar du ju mellan motor och växellåda
som på en bil. skillnaden är att på en bil har du ju startmotorn sitter direkt på motorn. på sachsmoppen sitter den ju i växellådan (kicken).

Med rätt olja menade jag olja enligt orginalrekomendation. dvs vad du bör få på alvars.
själv har jag valt att köra på en sytetisk olja som jag hoppas ger mina kopplingslager ett längre liv. men då får jag "förbättra. kopplingen
istället. om det är rätt väg att gå vet jag inte. Det är väl antgligen överkurs idag när mopparna bara körs några 10-tal mil om året.
på den gamla tiden så körde jag c:a 1000 mil om året och då höll ett
kopplingslager c:a 2.5 ramlagerbyten.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>