Bruuns Raketsport
Bruuns Raketsport
Hej på er. Det här projektet har redan kommit en bit på vägen, och kommer antagligen fortsatt att gå väldigt långsamt, men jag lägger upp det ifall det finns intresse av er ändå, eller om ni har tips och synpunkter.
Bakgrunden till projektet var att jag för ett par år sedan behövde ett projekt, och köpte därför en raketsport billigt av en kompis. Mopeden har antagligen inte varit igång på ett 20-tal år och var både o-komplett och i risigt skick.
Detta var vad jag köpte Som ni ser saknades det mesta, och mopeden var till och med rostigare än vad som syns på bilden, och "lacken" var någon äcklig tjock påpenslad historia.
Nu har jag förstått att det finns mycket original-fantaster här på forumet, och kanske särskilt när det gäller just raketsport-modeller, så jag hoppas att jag inte gör alltför många av er arga nu
Målet är att bygga något eget, med bättre köregenskaper än originalet, så istället för att skaffa originalhjul och sachs-snurra införskaffades Suzuki k50 framgaffel med tillhörande fram- och bakhjul, samt en Zundapp 4vxl maskin.
Jag hoppar rakt på sak och visar en "mockup" med de nya prylarna: Detta är väl på ett ungefär så långt som projektet har kommit. Maskinen på bilden är dock inte den rätta, utan användes bara som mall. Den riktiga maskinen är klar, med 70cc och allt lull-lull man kan önska. Är någon intresserad kan jag även lägga upp bilder eller film på en bänk-körning av denna . Frågorna som kvarstår är, hur tycker ni jag bör göra med dämpningen bak? duger "gummi-snodden" som sitter där eller bör man steloperera den och sätta riktiga dämpare? hur har ni gjort?
Har ni tips på lack?
Kommentarer och tips uppskattas!
/Bruun
UPDATE 2023-11-08
Tänkte bjuda på en uppdatering så här 12 år senare, till alla som eventuellt finns kvar och läser här =)
Redan några månader efter att jag skapat tråden ledsnade jag på projektet, som blev stående. Jag insåg att chassit kändes klent att bygga fortåkarmoped på.
Köpte därför året efter en F50-76:a som jag planerade att stoppa motorn i istället.
Den var i ganska risigt skick och saknade det mesta.
Men sedan kom allt möjligt annat emellan, universitetsstudier, flyttar och avsaknad av garage gjorde att mopedhobbyn blev vilande i ca 10 år, tills jag för ett par år sedan blev med garage.
Då hade jag också mognat så pass att jag förstod att 76:an var lite för fin för att bygga om. Så det blev en bruksrenovering av den istället, med sachsmotor. Mer om den i en annan tråd.
Men jag ville ju fortfarande bygga en F50 med zundappmotor.. Så en riktigt risig tom ram inhandlades från tradera. Köpte till tank och sadel. Gaffel och framhjul fick bli från en suzuki (samma som var tänkt till raketaren en gång i tiden), bakhjulet hade jag hemma.
Efter inköp: Nästan klart: Mer om denna i ytterligare en tråd så småningom =)
Raketsporten hamnade hela tiden nedprioriterad i mitt garage, men några små ryck har ändå skett med den.
Ett tag var den på väg att få zundappmotor trots allt, hade gjort i ordning en treväxlad med 50cc.
Men med två små barn hemma blir det svårare att hinna skruva, och projektet behövde förenklas. Därför kommer det trots allt bli en tvåväxlad sachsmotor. Urpluggad originalcylinder och 12mm förgasare blir nog lagom för ett sådant chassi. Nu är det mesta inköpt för att rulla igång det här projektet igen, återkommer med uppdatering så snart det funnits tid att skruva.
/Bruun
Bakgrunden till projektet var att jag för ett par år sedan behövde ett projekt, och köpte därför en raketsport billigt av en kompis. Mopeden har antagligen inte varit igång på ett 20-tal år och var både o-komplett och i risigt skick.
Detta var vad jag köpte Som ni ser saknades det mesta, och mopeden var till och med rostigare än vad som syns på bilden, och "lacken" var någon äcklig tjock påpenslad historia.
Nu har jag förstått att det finns mycket original-fantaster här på forumet, och kanske särskilt när det gäller just raketsport-modeller, så jag hoppas att jag inte gör alltför många av er arga nu
Målet är att bygga något eget, med bättre köregenskaper än originalet, så istället för att skaffa originalhjul och sachs-snurra införskaffades Suzuki k50 framgaffel med tillhörande fram- och bakhjul, samt en Zundapp 4vxl maskin.
Jag hoppar rakt på sak och visar en "mockup" med de nya prylarna: Detta är väl på ett ungefär så långt som projektet har kommit. Maskinen på bilden är dock inte den rätta, utan användes bara som mall. Den riktiga maskinen är klar, med 70cc och allt lull-lull man kan önska. Är någon intresserad kan jag även lägga upp bilder eller film på en bänk-körning av denna . Frågorna som kvarstår är, hur tycker ni jag bör göra med dämpningen bak? duger "gummi-snodden" som sitter där eller bör man steloperera den och sätta riktiga dämpare? hur har ni gjort?
Har ni tips på lack?
Kommentarer och tips uppskattas!
/Bruun
UPDATE 2023-11-08
Tänkte bjuda på en uppdatering så här 12 år senare, till alla som eventuellt finns kvar och läser här =)
Redan några månader efter att jag skapat tråden ledsnade jag på projektet, som blev stående. Jag insåg att chassit kändes klent att bygga fortåkarmoped på.
Köpte därför året efter en F50-76:a som jag planerade att stoppa motorn i istället.
Den var i ganska risigt skick och saknade det mesta.
Men sedan kom allt möjligt annat emellan, universitetsstudier, flyttar och avsaknad av garage gjorde att mopedhobbyn blev vilande i ca 10 år, tills jag för ett par år sedan blev med garage.
Då hade jag också mognat så pass att jag förstod att 76:an var lite för fin för att bygga om. Så det blev en bruksrenovering av den istället, med sachsmotor. Mer om den i en annan tråd.
Men jag ville ju fortfarande bygga en F50 med zundappmotor.. Så en riktigt risig tom ram inhandlades från tradera. Köpte till tank och sadel. Gaffel och framhjul fick bli från en suzuki (samma som var tänkt till raketaren en gång i tiden), bakhjulet hade jag hemma.
Efter inköp: Nästan klart: Mer om denna i ytterligare en tråd så småningom =)
Raketsporten hamnade hela tiden nedprioriterad i mitt garage, men några små ryck har ändå skett med den.
Ett tag var den på väg att få zundappmotor trots allt, hade gjort i ordning en treväxlad med 50cc.
Men med två små barn hemma blir det svårare att hinna skruva, och projektet behövde förenklas. Därför kommer det trots allt bli en tvåväxlad sachsmotor. Urpluggad originalcylinder och 12mm förgasare blir nog lagom för ett sådant chassi. Nu är det mesta inköpt för att rulla igång det här projektet igen, återkommer med uppdatering så snart det funnits tid att skruva.
/Bruun
Senast redigerad av Bruun den 08 nov 2023, 12:17, redigerad totalt 1 gånger.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->VÄLKOMMEN!
Det är inte ofta man ser Raket Sportar stylas och byggs om, men jag tycker att ditt bygge ser smakfullt ut.
Naturligtvis så tycker jag om original moppar, men när det är objekt man börjar med så förvandlas ju ett lik till en fungerande moped. Det uppskattas.
Jag skulle köpa ny gummifjädring bak, för det är snyggt att behålla original bakdelen.
Jag kommer i alla fall att följa denna tråd med intresse! <!-- </EdIndex> --></div>
Det är inte ofta man ser Raket Sportar stylas och byggs om, men jag tycker att ditt bygge ser smakfullt ut.
Naturligtvis så tycker jag om original moppar, men när det är objekt man börjar med så förvandlas ju ett lik till en fungerande moped. Det uppskattas.
Jag skulle köpa ny gummifjädring bak, för det är snyggt att behålla original bakdelen.
Jag kommer i alla fall att följa denna tråd med intresse! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
- Inlägg: 3238
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser spännande ut ditt bygge,men den där konstiga saken under tanken förstår jag inte.
Bojsänken har man till annat <!-- </EdIndex> --></div>
Bojsänken har man till annat <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla trevliga kommentarer!
Vad det gäller farten på raketen så finns det nog så att det räcker för mig. Bänkkörningen av motorn visade nästan 10 hästar med passivt avgassystem
Bilder kommer senare idag, bara för att ni är så snälla <!-- </EdIndex> --></div>
Vad det gäller farten på raketen så finns det nog så att det räcker för mig. Bänkkörningen av motorn visade nästan 10 hästar med passivt avgassystem
Bilder kommer senare idag, bara för att ni är så snälla <!-- </EdIndex> --></div>