Bruuns Raketsport

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Bruun
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 nov 2010, 00:00

Bruuns Raketsport

Inlägg av Bruun »

Hej på er. Det här projektet har redan kommit en bit på vägen, och kommer antagligen fortsatt att gå väldigt långsamt, men jag lägger upp det ifall det finns intresse av er ändå, eller om ni har tips och synpunkter.

Bakgrunden till projektet var att jag för ett par år sedan behövde ett projekt, och köpte därför en raketsport billigt av en kompis. Mopeden har antagligen inte varit igång på ett 20-tal år och var både o-komplett och i risigt skick.

Detta var vad jag köpte
DSC00130.JPG
Som ni ser saknades det mesta, och mopeden var till och med rostigare än vad som syns på bilden, och "lacken" var någon äcklig tjock påpenslad historia.

Nu har jag förstått att det finns mycket original-fantaster här på forumet, och kanske särskilt när det gäller just raketsport-modeller, så jag hoppas att jag inte gör alltför många av er arga nu :roll:

Målet är att bygga något eget, med bättre köregenskaper än originalet, så istället för att skaffa originalhjul och sachs-snurra införskaffades Suzuki k50 framgaffel med tillhörande fram- och bakhjul, samt en Zundapp 4vxl maskin.

Jag hoppar rakt på sak och visar en "mockup" med de nya prylarna:
DSC00446.JPG
Detta är väl på ett ungefär så långt som projektet har kommit. Maskinen på bilden är dock inte den rätta, utan användes bara som mall. Den riktiga maskinen är klar, med 70cc och allt lull-lull man kan önska. Är någon intresserad kan jag även lägga upp bilder eller film på en bänk-körning av denna :wink:.
DSC00563.JPG
Frågorna som kvarstår är, hur tycker ni jag bör göra med dämpningen bak? duger "gummi-snodden" som sitter där eller bör man steloperera den och sätta riktiga dämpare? hur har ni gjort? :)

Har ni tips på lack?

Kommentarer och tips uppskattas! :)

/Bruun


UPDATE 2023-11-08

Tänkte bjuda på en uppdatering så här 12 år senare, till alla som eventuellt finns kvar och läser här =)

Redan några månader efter att jag skapat tråden ledsnade jag på projektet, som blev stående. Jag insåg att chassit kändes klent att bygga fortåkarmoped på.

Köpte därför året efter en F50-76:a som jag planerade att stoppa motorn i istället.
Den var i ganska risigt skick och saknade det mesta.
20200211_210812.jpg
Men sedan kom allt möjligt annat emellan, universitetsstudier, flyttar och avsaknad av garage gjorde att mopedhobbyn blev vilande i ca 10 år, tills jag för ett par år sedan blev med garage.

Då hade jag också mognat så pass att jag förstod att 76:an var lite för fin för att bygga om. Så det blev en bruksrenovering av den istället, med sachsmotor. Mer om den i en annan tråd.
20230226_102319.jpg
Men jag ville ju fortfarande bygga en F50 med zundappmotor.. Så en riktigt risig tom ram inhandlades från tradera. Köpte till tank och sadel. Gaffel och framhjul fick bli från en suzuki (samma som var tänkt till raketaren en gång i tiden), bakhjulet hade jag hemma.

Efter inköp:
20220626_125427.jpg
Nästan klart:
20230807_205922.jpg
20230807_205929.jpg
Mer om denna i ytterligare en tråd så småningom =)

Raketsporten hamnade hela tiden nedprioriterad i mitt garage, men några små ryck har ändå skett med den.

Ett tag var den på väg att få zundappmotor trots allt, hade gjort i ordning en treväxlad med 50cc.
20221022_131949.jpg
Men med två små barn hemma blir det svårare att hinna skruva, och projektet behövde förenklas. Därför kommer det trots allt bli en tvåväxlad sachsmotor. Urpluggad originalcylinder och 12mm förgasare blir nog lagom för ett sådant chassi.
20191204_220113.jpg
Nu är det mesta inköpt för att rulla igång det här projektet igen, återkommer med uppdatering så snart det funnits tid att skruva.

/Bruun
Senast redigerad av Bruun den 08 nov 2023, 12:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->VÄLKOMMEN!
Det är inte ofta man ser Raket Sportar stylas och byggs om, men jag tycker att ditt bygge ser smakfullt ut.
Naturligtvis så tycker jag om original moppar, men när det är objekt man börjar med så förvandlas ju ett lik till en fungerande moped. Det uppskattas.

Jag skulle köpa ny gummifjädring bak, för det är snyggt att behålla original bakdelen.

Jag kommer i alla fall att följa denna tråd med intresse! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
sachs
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2011, 00:00

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->helt rät med en riktig motor <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3236
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och Zundappmotor HEJA HEJA mera vill vi se av detta hälsn cobra <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
cobra karlsson skrev:Och Zundappmotor HEJA HEJA mera vill vi se av detta hälsn cobra
Ja ... hoppas det eftersom raketen inte verkar veta av alltför höga farter.. hört av en säker källa :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska bli kul att följa ditt bygge..den kommer säkerligen att bli riktigt frän.. :P <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
cobra karlsson skrev:Och Zundappmotor HEJA HEJA mera vill vi se av detta hälsn cobra
hate-wall.gif Nejnejnej inte
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
sachs
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2011, 00:00

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
cobra karlsson skrev:Och Zundappmotor HEJA HEJA mera vill vi se av detta hälsn cobra
hate-wall.gif Nejnejnej inte
Bild
vad har du imot Zundapp <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är bara på Zündapp som jag har en gubbe som pissar <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sachs skrev:
Braxmatte skrev:
cobra karlsson skrev:Och Zundappmotor HEJA HEJA mera vill vi se av detta hälsn cobra
hate-wall.gif Nejnejnej inte
Bild
vad har du imot Zundapp
Vanligt retsamma småbråk, ta det inte så seriöst. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser spännande ut ditt bygge,men den där konstiga saken under tanken förstår jag inte.
Bojsänken har man till annat :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:mutt: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ÄNTLIGEN Bild

Krässents snyggaste moppe med värdens bästa mååtår

Det bästa av två världar , Oj vad bra jag blev att må nu, vilket härligt uppvaknande denna morgon Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För mig gör det ingenting vad det är för motor, för jag har inte någon backspegel på mina moppar. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Bruun
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 nov 2010, 00:00

Inlägg av Bruun »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla trevliga kommentarer! :D

Vad det gäller farten på raketen så finns det nog så att det räcker för mig. Bänkkörningen av motorn visade nästan 10 hästar med passivt avgassystem :wink:

Bilder kommer senare idag, bara för att ni är så snälla :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar