Sida 1 av 2
Drevposition?
Postat: 06 mar 2011, 19:45
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har säkert avhandlats förut, hur mycket förskjutet är det mellan en två-växlad sachs jämfört med 3 & 4-växlade, alltså hur drevet sitter i sidled? (mätat från mitten av motorn eller nåt sånt..) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 mar 2011, 08:39
av keef_north
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska inte vara någon förskjutning om rätt drev används på utgående axel, dom 3-4 vxl har oftast ett platt drev 0 offset medans 2-vxl har + offset.
Sen finns det ju på vissa ramar en bricka mellen motor kuddar o ram. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 mar 2011, 11:35
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag trodde du skulle få svar snabbt på det här inlägget. Men ämnet kanske är uttjatat. drevet sitter närmare motorfästet på 2 & 3 handväxlade motorerna, än vad det gör på 3 & 4 fotväxlade motorerna.
Jag kommer inte ihåg hur mycket det skiljer. men det är nånstans runt 8mm. Och jag har aldrig förr hört talas om drev med förskjutning så man kan montera "rätt" motor i "fel" ram.
Om man kan acceptera ett högre kedjeslitage så kan man ställa bakhjulet snett och sikta in kedjan på motordrevet. men kör man i snö så avslölas man av att det blir 2 spår i snön.
Raketare och packmoppar har mellanläggsbrickor mellan motorfäste och motor men jag tror inte dom räcker för att justera kedjelinjen så man får
den exakt.
Jag vet att jag sett exakt mått på hur mycket det skiljer men om det är på det här eller nåt annat forum vet jag ej. Du får nog leta på och lusläsa forumen. speedriders, hallsta moppers, sixten, m.fl.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 mar 2011, 11:50
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller flytta hela motorfästena.. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 mar 2011, 14:50
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar & bockar för svaret Erlan

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2011, 17:20
av Agent.007
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hittat följande datablad:
2-växlad:
3-växlad:
Valde att inte ändra storlek på bilderna för bästa kvalitet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2011, 20:57
av jorhul
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Say no more

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2011, 00:24
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->NICE!

Får jag fråga var du hittat dom? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2011, 01:50
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där var
mycket intressant tillverkarinformation. Jag tror det är datablad som Sachsfabriken riktat till fordonstillverkare. Bugar en gång extra för effekt- moment- och bränsleförbrukningskurvor. Dylik info är extremt svårhittad.
Raketsport skrev:Får jag fråga var du hittat dom?
Spionage? (Agent007)

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2011, 02:16
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Notera att ritningen på den tvåväxlade visar det tidigare utförandet på kedjedrev. med kuggkransen helt förskjuten till höger på drevet.
jag vet inte när dom ändrade men 1279 och 1248 har ett drev med kedjelinjen förskjuten lite till vänster.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2011, 09:20
av Agent.007
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:NICE!

Får jag fråga var du hittat dom?
Om jag minns rätt så hittade jag dem på någon tysk site.
Jag kan se om jag kan hitta tillbaka, det var ett tag sedan... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2011, 11:52
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att det skulle skilja, som jag får det till
15 mm låter mycket...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 mar 2011, 02:36
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du hunnit byta ut svingen och bakhjulet på den danske stockholmaren? annars borde det ju gå att kollmäta på den och se hur mycket det skiljer.
måttsätningarna på ritningen av den tvåväxlade är lite märklig
Men måttangivelsen till rammitt känns rimlig.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 mar 2011, 10:39
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nya bussningar i svingen & bakhjulet har fasta kullager som är flyttat till vänster en aning
(hela navet på axeln), spårar inte hundra men tror man provar att köra på det...
Det lite konstiga är på
raketarn tyckte jag det stämmer bättre
(kedje-linjeringen) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 mar 2011, 11:07
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Agent.007 skrev:Raketsport skrev:NICE!

Får jag fråga var du hittat dom?
Om jag minns rätt så hittade jag dem på någon tysk site.
Jag kan se om jag kan hitta tillbaka, det var ett tag sedan...
Har googlat lite och hittat den. Ska fråga om kopior till Raketsport, man kan ju ha tur... <!-- </EdIndex> --></div>