Sida 1 av 1

Korklameller Sachs - hur bedöma skicket?

Postat: 08 mar 2011, 09:13
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på att pula med en Sachsmotor från ca 1955. Den har lameller med kork som ser rätt ok ut.

Korken är blöt av olja så torkskador finns inte. Däremot hade hela paketet klibbat ihop så jag fick bända isär skivorna. Alla metallytor i korgen hade ett lätt ytrostskikt/smuts som jag enkelt putsade bort. Motsvarande smuts/rost finns på själva korken vad jag kan se. Kanske kan jag försiktigt putsa av korken med ett slippapper på ett plant underlag?

Vad tror ni?

Skulle vara kul att kunna använda dom.

Funkar vanlig ATF även till dessa lameller? <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Korklameller Sachs - hur bedöma skicket?

Postat: 08 mar 2011, 09:20
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Funkar vanlig ATF även till dessa lameller?
Hur törs du nämna ATF när du håller på med sachs <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Korklameller Sachs - hur bedöma skicket?

Postat: 08 mar 2011, 09:39
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
Pälle skrev:Funkar vanlig ATF även till dessa lameller?
Hur törs du nämna ATF när du håller på med sachs
Jag törs nu när Tompa inte är kvar på forumet :lol:

Skämt åsido, kolla här; http://www.raketsport.com/olja.htm

Står dock inget om korklameller. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 mar 2011, 10:36
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På tyska ebay brukar nån firma sälja ersätningslameller för korklamellerna, där står det mått specat, men jag har inte noterat det.
så vill du ha måttet får du ta ett par timmar att bläddra igenom sachsavdelningen där. kommer bara ihåg att det var 5,nånting MM

Putsa dom rena, montera, kolla hur det drar. är mitt råd.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 mar 2011, 12:45
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:På tyska ebay brukar nån firma sälja ersätningslameller för korklamellerna, där står det mått specat, men jag har inte noterat det.
så vill du ha måttet får du ta ett par timmar att bläddra igenom sachsavdelningen där. kommer bara ihåg att det var 5,nånting MM

Putsa dom rena, montera, kolla hur det drar. är mitt råd.

erlan
'

Förvisso så är det enklast egentligen, speciellt nu då jag lärt mig hur man demonterar kopplingen utan att använda tvingar och andra farliga metoder.

Tror ni på ATF? ATF funkar ju till Sachs och korklameller ska vara rätt okänsliga för vilken olja man använder. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 mar 2011, 15:32
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm Pälle..I Den stora tvåtaktsboken gör Jim korklameller av vanliga vinkorkar...kanske kan vara nåt... :idea: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 mar 2011, 17:10
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Billykid, På 50 talet när min far renoverda flera 98 cc så använde han också vanlig buteljkork till lameller, och som han köpte i affären hemma, gick hur bra som helst. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 mar 2011, 17:26
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Billykid, På 50 talet när min far renoverda flera 98 cc så använde han också vanlig buteljkork till lameller, och som han köpte i affären hemma, gick hur bra som helst. :lol:
Hmm måste ju nästan vara samma sak skulle jag tro vinkrok å buteljkork...**L'** :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 mar 2011, 17:38
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror att det man ska akta sig för är att man inte blandar ihop dom här plastkorkarna med vanliga vinkorkar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 mar 2011, 19:34
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruvkorkar staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 mar 2011, 19:36
av Hasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kork kan man ju ta i från skallen. :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 mar 2011, 19:39
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:Kork kan man ju ta i från skallen. :D
Inte här! Har mycket hårdare material i mitt, hårt trä :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 mar 2011, 21:50
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Putsa och gnida, men varför?
Ta isär och montera tillbaka där dom satt utan slipning. Vänd dom inte eller byt plats med dom. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 mar 2011, 21:55
av jorhul
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har hört att man kan koka dem då de har klibbat ihop för att de inte ska klibba ihop så fort igen.... Någon som provat??? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 mar 2011, 22:13
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Putsa och gnida, men varför?
Ta isär och montera tillbaka där dom satt utan slipning. Vänd dom inte eller byt plats med dom.
Så jag ska strunta i ev dynga och avlagringar och låta det nötas bort av sig självt? Tja, varför inte, får väl byta olja efter några mil isåfall :D Borde nog göras iallafall. <!-- </EdIndex> --></div>