Sida 1 av 2

3-växlad JLO kluven med viss möda och lite skada

Postat: 13 mar 2011, 16:29
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt fast och svårkluven 3-växlad JLO. Växellådan ser helt OK ut :D

Bild

Uploaded with ImageShack.us



Fick borra i skruven i mitten av bilden. sedan gick den av vid lossningsförsök. Gick av jäms med blocket. Vilket är bästa sätt att få ut skruvresten? När/om man får bort resterna så kanske det går att reparera gängan. Tips och råd emottages gärna.

Bild

Uploaded with ImageShack.us



Gott om rost och gegga

Bild

Uploaded with ImageShack.us



Veven gick inte att rädda ändå

Bild

Uploaded with ImageShack.us



Fick såga av vevstaken
Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild



Cylindern gick fint att rädda vad jag förstår

Uploaded with ImageShack.us



Efter urtorkning med papper såg den ut så här

Bild

Uploaded with ImageShack.us



Ytterligare en bild på cylindern. En riktig alucylinder med alla flänsar hela. Tysk original med stora insuget. Vem var det som var intresserad?

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2011, 16:54
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad ska du ha motorn till? :)

Såg inte allt för ny ut 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2011, 17:10
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet inte men den kanske åker på min Monark efter renovering förstås. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2011, 17:24
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett visst intresse kan ju finnas för cyllen om den är använbar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2011, 17:37
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter lite gnidande med Scotchbright med lite rostlösatsprej på så ser den jäkligt bra ut. Vändkant, nej knappast....
En honing så är den fit for fight.


Bild

Uploaded with ImageShack.us



Stora insuget som sagt

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2011, 18:05
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Värme och knacka på skruven så lossnar den. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2011, 21:29
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant. vad ska du ha för den? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2011, 21:46
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja en sån cylinder skulle jag vilja ha, men priserna är ju alldeles för höga, vilket det lär vara på den här också antar jag :(

Hade flera stycken då jag var yngre, men sparade ingen, vilket man ångrar nu.

Den där motorn såg lite risig ut :) Men kul med 3-växlat. Skruven skulle jag bara provat att borra ur om den nu är av jäms med, slipa så du får plant och körna mitt i o borra med 3mm borr och försök få i ett torxbits om du inte har riktig avdragare. Lägg halvan i ugnen ett tag först innan du drar ur den, vevhushalvan blir varm fortare än skruven så det underlättar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 00:16
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Värme och knacka på skruven så lossnar den.
Instämmer. Lite värme så aluminiumen utvidgas och några knackningar på skruven så den börjar röra sig så brukar det lossna ganska snällt. Det finns ingen anledning att använda mer destruktiva metoder som att borra ut skruven när man har så mycket tillgängligt grepp att arbeta med som du har där - jag försöker hellre rädda en originalgänga än att borra sönder den med risk att halka snett och förstöra möjligheten att ens få dit en insatsgänga ordentligt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 06:40
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men jag har ju inget kvar. Den är av jäms med blocket.
Funderade på om jag med min Dremel kunde göra ett spår som visserligen blir en bit ner i blocket (längs inte tvärs för att det i så fall skulle bli en kanal för läckage). sedan banka och dra med en skruvmejsel.

I värsta fall, om jag måste borra ut den, tror jag att det skulle gå att ha en skruv som går rakt igenom. Plats ska finnas på såväl högersidan som bakom tändplattan på vänstersidan.

Men det blir väl att först försöka med Dremeln och varmluftspistol.

Beträffande pris på cylindern vet jag att de är dyra på Tradera, t.o.m. jäkligt dyra. Har väl inte tänkt att slumpa bort den men ett anständigt bud kanske jag skulle ta. Den som är intresserad vet nog var det bör ligga. Kan kanske tänka mig byte med något som jag är i behov av men kan inte specificera mig just nu men förslag kan ju antas eller förkastas.
Jag behöver sannolikt hjullager och bromsbackar till min 1140. Har inte tagit isär men där vill jag ha hela och bra grejor. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 17:05
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror inte du lyckas få ur den med att slipa spår med dremeln
när du inte fick loss den förut.

så här skulle jag göra:
leta på någonstans där jag kan låna en bra pelarborrmaskin.
och spänna fast kåpan där och rikta in exakt linje med bulten.
sedan börja med en centrumborr (dubbhålsborr)så jag får ett
centrumhål i skruven.
sedan skulle jag ta en vänsterroterande borr på 3,5 eller 4 mm beroende på om jag lyckas centrera exakt. sådana borrar finns men dom brukar vara beställningsvara.
när borren går igenom så brukar den hugga fast och i och med att skruven blivit så tunn i gods så brukar den släppa och skruva ur sig.
även om den är fastrostad.

en sådan blockhalva är ju värd att investera ett par borrar.

din 1140 har du stora eller små hjulagren på den. antar att det är dom så kallad unionnaven/fuskhelnaven. är det 38mm centrumhål på dreven så är det 34 yd på lagren. dom naven har jag på min Erlan och då svarvade jag av spårkullager med yd37 så dom passade i dom naven.
och jag har en uppsättning extra 8) och om inte mitt minne sviker mig så
har jag lösa bromsband i den dimensionen i äkta asbest :twisted: är det nåt av intresse

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 18:42
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska försöka mäta lite på lite av varje i veckan om tiden räcker till. Har inte grejorna hemma utan på min brors firma just nu. Förhoppningsvis kan jag mäta hålet i drevet iaf.
1140'n är från 1960 och har sådana fuskhelnav som du säger. Var/är det inte Nymans egna nav förresten? (Däremot hade min monark mindre yd på lagrena vill jag minnas 30,8 eller nåt och det är gamla monarscoothjul jag har. Visserligen har jag ett hjul fram med Unionnav och det har annan diameter det vet jag och backarna har större diameter och är tämligen smala).
Inte för att jag är rädd för asbesten men ska banden limmas eller nitas. Har kastat belägg och kopplingar för renovering i arbetet och jobbat med att slipa bromsband med sandpapper i mina dar. Vänta bara tills man kommer på att ersättningsmaterialen är lika farliga eller farligare men det tar väl några årtionden till.
Får återkomma till hjullager och bromsar när jag åtminstone mätt.
Per <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 18:59
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nymans egna nav trodde jag var halvnaven.
30,8mm- hur många lagerdimensioner finns det på dom här naven igentligen?
vill minnas att bromsbanden har nithål.
ska leta fram dom i morgon och kolla.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 19:08
av tompas11
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruven får du bort på detta vis.
Leta reda på en bit kopparplåt och borra ett hål plåten.
Hålet ska ha samma diameter som skruven.
Lägg kopparplåten ovanpå den avdragna skruven så att endast skruven
syns genom hålet.
Sedan är det bara att ta fram migsvetsen och bygga på med svets på
den avdragna skruven.
När du byggt upp en bit så svetsar du fast en mutter på det du byggt upp
och lossar skruven.
Lyckas du inte första gången så ge inte upp, utan försök igen.
Det kan krävas några försök innan det lyckas.
Har tagit loss otaliga avdragna luftnipplar på bromsok till bilar med denna metod. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2011, 20:33
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom jag inte har några delar att byta med så undrar jag om man kan byta en femhundring mot cylindern? Men då vill jag nog ha kolven med. :lol:
Gärna med en halv vevstake. <!-- </EdIndex> --></div>