Sida 1 av 1

Trimcylinder på fläktkyld Sachs?

Postat: 08 mar 2008, 21:44
av Rocket Scientist
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå! Går det att montera tex 5½hk-cylinder eller 60cc-cylinder på en fläktkyld Sachsmotor? Har bara sett original eller 3½hk monterat. Flänsarna är väl mindre på en fläktkyld? Är det möjligt i så fall att kapa flänsar så att det passar innanför fläktkåpan? Eller räcker inte kylningen till? :?: Nån som har erfarenhet? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 mar 2008, 09:58
av Snickarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går mycket bra, jag svarvade ner flänsarna och slipade med vinkelslipen det sista. Borra och gänga lite mera i hålet för lilla fläktkåpan.
OBS borra inte för djupt!
Ang kylningen, jäför fartvinden med fläkten. Det blir bärrte kylning men gör ren fläkten. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 mar 2008, 11:21
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ochså kapat ner en 60cc cyll och det fungerar perfekt, <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 mar 2008, 19:39
av Rocket Scientist
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad bra, har bara sett 3½hk cylindrar för fläktkylning. Här ska kapas! :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2008, 18:15
av Lordhelmet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har haft ett par fläktkylda motorer med 4,3hk(här kallas dom 5,5:a) originalmonterat. Det är ju fäste på cyllarna för fläktkåpan, så med stora kylkåpor behöver man INTE kapa/slipa flänsar :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2008, 22:16
av Rocket Scientist
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lordhelmet skrev:Har haft ett par fläktkylda motorer med 4,3hk(här kallas dom 5,5:a) originalmonterat. Det är ju fäste på cyllarna för fläktkåpan, så med stora kylkåpor behöver man INTE kapa/slipa flänsar :D
Stora kylkåpor?? Ryms en fartvindskyld cylle i en stor kylkåpa? <!-- </EdIndex> --></div>

Re: stora kylkåpor

Postat: 18 mar 2008, 16:16
av Lordhelmet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Yes fartvindskylda cyllar passar utmärkt i de nyare fläktkåporna, hade LFS motorer från -69 och -70 där det satt stora cyllen original. Har också haft stora cyllar i svensksålda motorer så det ska inte vara något problem. Förrexten satte jag in en "svensk" enhästare i en 66:a MB/50 oxå så de kåporna har funnits länge! :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2008, 21:24
av Snickarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja jo, men flakamotorn har mindre kåpor där passar bara lilla cylindern och stora eftr modifiering :( <!-- </EdIndex> --></div>

re:Flakamotorn

Postat: 19 mar 2008, 23:14
av Lordhelmet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag måste nog äta en stor portion kråka och erkänna att jag hrm... glömde bort den :oops:
Är så inne på fotväxlade för tillfället att jag förträngde trampjonen. <!-- </EdIndex> --></div>