Sida 1 av 1

Färg på gnistan?

Postat: 20 mar 2011, 08:32
av Peewee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en sachsmotor å gnistan e blå. E det okey då om inte vad ska den vara för färg? Tycker nämligen inte den går som den ska. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 mar 2011, 09:36
av f50glx
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den skal vara blå-lila <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 mar 2011, 09:41
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gnistan ska vara blå. Hur ser stiftet ut i övrigt. Brunt, svartsotigt, vitbränt? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 mar 2011, 19:13
av Peewee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okey. Tack för svaren. Har bytt tändstift. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 mar 2011, 20:55
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har skrivit det förr. Fin gnista utanför cylindern, betyder inte att det fins gnista under kopression. Systemet är byggt för att utanför cylindern kunna hoppa 7-8 mm, vilket motsvarar 0,7 mm under kopression. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 mar 2011, 13:19
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Ett enkelt testverktyg gör man genom att knippsa av jordelektroden.
På så vis får man ett tändstift med lång gniststräcka, ypperligt för att köra ett spänningsprov av tändspänningen.
Använd ett nytt tändstift, välj typ så att du får den gniststräcka som känns lagom, tipset är ju att ha flera stift med olika gniststräckor.

Som Conrad påpekade så är det tämligen värdelöst att prova om gnistan förmår hoppa 0.7 mm vid atmosfärstryck. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 mar 2011, 13:27
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kokusan (utanför) gnistan ser jag knappt, men det fungerar finfint <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 mar 2011, 13:29
av Nymans2013
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Kokusan (utanför) gnistan ser jag knappt, men det fungerar finfint
Obs inte vetenskapligt, bara min egen uppfattning/åsikt.

Hade Kokusan på min förra Mamba. Samma fenomen. Jag fick det då till att det är sån kräm i det systemet att gnistan antar en mera vitaktig färg, pga högre temp på den och därmed blir svår att se. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 mar 2011, 14:01
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grabbar mera gnista , alltför många tappade gnistor :P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 mar 2011, 16:01
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har märkt att vissa CDI-system har en tendens att knappt ge någon nämnvärd gnista när man testar på ett normalt gnistgap ute i fria luften, men när man ökar gnistlängden så märks det desto tydligare att det finns gott om kraft. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 mar 2011, 17:55
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Gnistans brinntid torde spela betraktaren ett spratt, har man ett kapacitivt system där en tyristor dumpar energin i spolen så är brinntiden mycket kort. Gnistan kan då uppfattas som klen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 mar 2011, 21:00
av Peewee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har orginal tändsystem. <!-- </EdIndex> --></div>